دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1396 - 11:42

بازاریابی جذب دانشجو به سبک پیام‌نور با «بیمه قبولی»!

موسساتی که پول می‌گیرند، "بیمه قبولی" می‌کنند، برای دانشگاه‌های غیرانتفاعی فعالیت و از وزارت علوم مجوز می‌گیرند! وزارت علومی که به دنبال کیفیت است، اما تبعیض قائل می‌شود، مراکزی که جای آزمون نشسته‌اند و دروازه ورود به دانشگاه‌ شده‌‌اند.
کد خبر : 193819

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در حالیکه وزارت علوم با تغییر رویکردهای خود اخیرا اقدام به حذف 2900 رشته‌محل یک مقطع دانشگاه آزاد اسلامی کرده است و شائبه حمایت و فعالیت اقتصادی بعضی از کارشناسان این وزارت‌خانه را از موسساتی که خود سهام‌دار آنها هستند، ایجاد کرده بود؛ در مقابل دانشگاه‌های ستادی وزارت علوم به هر طریقی در حال جذب دانشجو هستند.


جدای از اظهارنظر درباره قانونی‌بودن یا نبودن طرز فعالیت این موسسات و دانشگاه‌ها که در سال‌های اخیر تعداد آنها با مجوزهای شورای گسترش افزایش یافته است و از انواع حمایت‌ها برخوردار می‌شوند، همین دانشگاه‌ها، موسسات غیرقانونی قارچ‌گونه‌ای را نیز در جوار خود پرورش داده‌اند تا به روش‌های مختلف جوانان را به این دانشگاه‌ها وارد کنند.


یکی از همین موسسات که خود را "تنها مرکز تخصصی پیام‌نور ایران" معرفی می‌کند، در روزهای گذشته با ارسال پیامک‌های انبوهی به مخاطبان مختلف؛ آنها را تشویق به ثبت‌نام در مقطع کارشناسی‌ارشد فراگیر پیام‌نور آن هم همراه با «بیمه قبولی»، می‌کند. بعد از پیگیری‌های خبرنگار آنا و گفت‌وگو با یکی از کارشناسان این موسسه، متوجه شدیم که بیمه قبولی در این موسسه اینگونه است که اگر در کلاس‌ها شرکت کنید و معدلتان به حد نصاب نرسد، شهریه برگشت داده می‌شود. هر چند که از توضیحات این کارشناس فهمیدیم که قبولی و به حد نصاب رسیدن حتمی است.


به گفته این کارشناس، اگر متقاضی معدل حدنصاب بیاورد، در آزمون ارشد فراگیر پیام‌نور هم "حتما" قبول می‌شود، و می‌گوید "شما نگران نباشید،‌ حتما قبول می‌شوید". کلاس‌های این دوره سه و نیم ماه طول می‌کشد و اساتید دانشگاه پیام‌نور خود در این موسسه تدریس می‌کنند.


در حالی که براساس قانون سنجش و پذیرش؛ پذیرش دانشجو در همه زیرنظام‌های آموزش عالی باید براساس آزمون و از این طریق انجام شود، این موسسه با قبولی در این آزمون، شما را به دانشگاه پیام‌نور معرفی می‌کند که این شخص در آزمون مورد نظر نمره قبولی کسب کرده و می‌تواند در آن دانشگاه تحصیل کند. استادان، نمونه سوال، آزمون شبیه‌سازی شده و جزوه را در اختیار داوطلبان قرار می‌‌دهند و آزمون دوره را هم طراحی می‌کنند.


جالب‌تر اینکه به گفته این خانم کارشناس، در ابتدای این دوره با متقاضی قرارداد بسته می‌شود و هزینه کلاس‌ها که حدود 900 هزار تومان است به صورت قسطی هم قابل پرداخت است. مجوز این موسسات را ظاهرا وزارت علوم صادر می‌کند و می‌گوید که شما برای فلان دانشگاه دانشجو جذب کنید. دفتر این موسسه در دانشگاه تهران است و اینکه چرا در خود دانشگاه پیام‌نور مستقر نشده است، خود جای سوال دارد؟


این ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود و متقاضی را بیشتر به خود جذب می‌کند، که اگر شخص این دوره را با موفقیت به اتمام برساند، یک ترم تحصیلی در دانشگاه پیام‌نور را گذرانده است!


با بررسی‌ کوتاهی می‌توان دریافت که موسساتی از این دست کم نیستند، البته وعده و وعیدها در همه مقاطع و دانشگاه‌های مختلف دیده می‌شود ولی در مورد دانشگاه پیام‌نور و دوره‌های فراگیر این دانشگاه کمی متفاوت است. موسساتی که با نام این دانشگاه دوره برگزار می‌کنند و همگی خود را دارای مجوز برگزاری دوره‌های مختلف تحصیلی از وزارت علوم معرفی می‌کنند و سعی دارند از این طریق دانشجویان بیشتری را به این دانشگاه جذب کنند!! با این حال داوطلبان باید با هوشیاری کامل در دوره‌های مورد نیاز خود شرکت کنند و فریب وعده‌های دروغین نخورند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب