دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل منطقه آزاد قشم پیش‌بینی کرد:

برنامه‌ریزی برای دسترسی به بانکرینگ 700 هزار تنی

مدیرعامل منطقه آزاد قشم سهم بانکرینگ ایران در منطقه را 7 درصد اعلام کرد و گفت:‌ باید منطقه آزاد قشم به ظرفیت 700 هزار تنی دست یابد تا سهم قابل توجهی از بازار منطقه‌ای را به خود اختصاص دهد.
کد خبر : 193505

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، حمید رضا مومنی مدیر عامل منطقه آزاد قشم در نشست خبری خود با اشاره به اهمیت نقش توسعه در این منطقه آزاد کشور گفت:‌ توسعه مناطق آزاد در گرو سرمایه‌گذاری و استفاده از توانمندی‌های دانشجویان بومی منطقه‌ای است تا در آینده به‌وسیله همین نیروهای متخصص، توسعه مناطق آزاد قشم را تجربه کنیم.


مومنی افزود: اهمیت این مصوبه سازمانی، در راستای حفظ نیروهای تحصلیکرده بومی در منطقه بوده تا با کوچ نکردن این نیروها به دیگر استان‌های امید به کار و زندگی تحصیلکرده‌هانیز افزایش یابد.


وی ادامه داد: بر همین اساس، سیاست های توسعه مناطق آزاد بر پایه همین موضوع بنا شد تا از جوانان حداکثر بهره‌برداری انجام شود و این سازمان با درک این موضوع، مدیریت و فعالیت در بسیاری از حوزه های اجتماعی و اقتصادی را به همین نیروهای بومی سپرد تا از پتانسیل‌های نهفته آنها به‌صورت مطلوبی استفاده کند.


مومنی خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته، رویه به‌کار گیری از جوانان شدت گرفت و حتی بانوان متخصص نیز به این گود وارد شدند و نتیجه مناسبی را هم از خود برجای گذاشتند.


وی با تاکید بر اهمیت استفاده از نیروهای بومی گفت:‌ مشارکت دوجانبه در راستای پیشبرد اهداف توسعه‌ای در هر منطقه آزاد باید به‌صورت جد اهمیت داده شود که درهمین خصوص، منطقه آزاد قشم با بورسیه کردن متخصصین واجدشرایط سعی در به‌کارگیری از توان این متخصصان در آینده‌ای نه چندان دور را دارد؛ منطقه آزاد قشم با بورسیه کردن این دانشجویان در رشته‌های مورد تقاضای خود سعی در بهبود اجرا در برنامه‌ریزی های خود را دارد که برهمین اساس در سال جاری 10 نفر از بومیان را به‌عنوان نیروهای بورسیه انتخاب کرد تا در آینده نیازهای این سازمان برآورده شود.


رئیس منطقه آزاد قشم اظهار کرد: البته طبق برنامه‌های توسعه‌ای این سازمان باید تعداد جوانان تحصیل کرده برای بورسیه به 50 نفر برسد و البته سقفی هم برای این موضوع درنظرگرفته نشده اما تنها شرط و لازمه آن پاس کردن استانداردهای درسی، مدرک تحصیلی و بومی بودن آن افراد است.


وی اضافه کرد: این دانشجویان در شورای بورسیه مختص به این موضوع انتخاب شده‌اند و از بین این افراد تنها یک شیعه وجود دارد بنابراین هیچ محدودیت حاشیه‌ای نیز به این موضوع مرتبط نمی‌شود و تنها شرایط ذکر شده برای شورای انتخابی اهمیت دارد و از 100 نفر ثبت‌نامی در مرحله نخست تنها 10 نفر توسط این شورا انتخاب شدند.


مومنی خاطر نشان کرد: ‌اگر این افراد توانمندی و صلاحیت کاری خود را در حین مدت زمان اشتغال خود نشان دهند، می‌توانند در آینده به عنوان مدیران مناطق آزاد کشور مشغول شوند.


وی با اشاره به اهداف گسترده این طرح تصریح کرد: در آینده منطقه آزاد قشم، برنامه‌ریزی‌های کلانی در نظر گرفته شده که ابتدا بحث هاب انرژی شدن آن مطرح است، بنابراین وجود نیروهای حرفه‌ای و متخصص از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از امروز باید سازمان مناطق آزاد به فکر سرمایه‌گذاری و تربیت نیروی متخصص برای استفاده احداکثری از ظرفیت های بومی داشته باشد؛ همچنین در بخش پرورش ماهی در قفس و میگو نیز باید تا پایان برنامه ششم منطقه آزاد به یک رشد قابل توجهی از بُعد سرمایه‌گذاری‌ها برسد بنابراین لازمه این امر وجود نیروهای کارکشته در تمامی بخش‌های این مناطق آزاد است.


وی همچنین افزود: برای مثال تولید میگو در منطقه آزاد قشم با استفاده از توان نیروهای داخلی به 7 تن برداشت در هکتار رسیده است که درصدد آن هستیم با اتکا به همین روش و با اتخاذ دانش نیروهای جدید این برداشت به 15 تن میگو در هر هکتار برسد.


مدیرعامل منطقه آزاد قشم همچنین کشاورزی را از دیگر اولویت‌های این منطقه دانست و افزود:‌ در کشت تولیدات گلخانه‌ای 250 هزار هکتار فضای مناسب در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته شده و در همین باره کارشناسان و متخصصان فراوانی به کار گرفته شده‌اند تا زبان مشترکی بین ما و فعالان کشاورزی بخش خصوصی برقرار باشد.


وی تاکید کرد: مدیریت منطقه آزاد بر این موضوع کاملا واقف است که برنده این طرح خود مناطق آزاد است چرا که در ابتدا شاید کمک خرج آموزشی آنها را این سازمان برعهده بگیرد اما با تاکید بر حفظ جمعیت ساختار آینده منطقه آزاد را بومیان متخصص آن تشکیل می‌دهند و نیازی به ورود دیگر متخصصان نیست و عرصه اشتغال نیز برای جوانان این ناحیه تنگ نمی‌شود.


مومنی تاکید کرد: این برنامه‌ریزی به هیچ عنوان سلیقه‌ای نبوده و به صورت یک شبه برنامه‌ریزی نشده است و تیم هیات مدیره مناطق آزاد نسبت به اجرای این برنامه تعهد دارد ضمن آنکه با تمامی دانشجویان تعهد 10 ساله‌ای نسبت به انجام کار گرفته می‌شود.


مدیرعامل منطقه آزاد قشم در خصوص بانکرینگ این منطقه در سطح خلیج فارس و دریای عمان نیز تاکید کرد:‌ امروز ظرفیت عملیاتی بانکرینگ در قشم به 52 هزار تن می‌رسد اما در برنامه ششم باید 50 درصد از ظرفیت کل کشور یعنی 500 هزار تن ظرفیت بانکرینگ توسط قشم انجام شود که این مصوبه هیات دولت است اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در صدد ارتقاء ظرفیت این مناطق تا 700 هزار تن نیز هستیم اما متاسفانه امروز سهم بانکرینگ ما چندان قابل توجه نیست و تنها 7 درصد از تمامی خلیج فارس را پوشش می‌دهد.


وی افزود: با سرمایه‌گذاری و عملیاتی کردن بانکرینگ توسط بخش خصوصی پیش‌بینی می‌شود که امسال سهم قشم به 200 هزار تن دسترسی پیدا کند زیرا مزیت کیفیت، قیمت و فاصله ایران با دیگر رقبا بسیار نزدیک‌تر است.


مومنی در خصوص پل خلیج‌فارس این گونه گفت: دو ماه قبل در جلسه‌ای که با معاون اول رئیس جمهور و در شورای عالی مناطق آزاد کشور داشتیم این موضوع به بحث و بررسی گذاشته شد و در کمیته‌ ویژه‌ای که در سه شنبه هفته آینده در سازمان برنامه‌ و بودجه انجام می‌شود تمامی جزئیات و طرح توسعه این پل عنوان می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: سرمایه گذاری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته