تبلیغ در پیج چهرههای شاخص اینستاگرام چهقدر آب میخورد؟
تفریحاتِ لوکس اما رایگان
«میم» و «پ»، یکی از زوجهای پرطرفدارِ اینستاگرام هستند که عکسهای پر رنگ و لعابشان لایکخور بالایی دارد. «میم» پسر جوانی که نیم میلیون فالوئر دارد و سطحی بودن و علاقه و نیازش به خودنمایی را از همان نگاه اول به پیجش میفهمیم؛ او در بیوگرافی صفحهاش، قد و محل زندگیاش (یکی از مناطق مرفهنشینِ تهران) را نوشتهاست! صفحه «میم» بیش از سیصد پست دارد؛ همه هم عکس و فیلم از رستوران و کافیشاپ و پاساژگردیهای دونفرهشان و تجربه انواع تفریحاتِ زمینی و هوایی و آبی و کنسرت و ... که تقریبا هیچکدامش هم بدون تبلیغ نیست؛ و این یعنی زوج خوشبخت برای خوشگذرانی نهتنها نیازی نیست پول خرج کنند که پول هم درمیآورند. از آقای «میم» میپرسم تبلیغِ یک مجموعه رفاهی در پیجش چهقدر هزینه دارد، جواب میدهد: «برای یک روزِ کامل 200 هزار تومن».
زیبایی خرج داره
خانم «نون» و آقای «الف» هم یکی دیگر از زوجهای محبوب اینستاگرام هستند. «نون» دختر جوانی است، حدس زدن سنش اما با آنهمه عمل زیبایی که روی صورتش انجام داده و آرایش غلیظش اصلا کار راحتی نیست. بنابراین طبیعی است که تبلیغات صفحه «نون» مربوط به سالنهای زیبایی و لوازم آرایشی باشد. پیج «نون» حدود 40 تا پست دارد و 240هزار فالوئر که با جمله «به پیج من خوش آمدید» در بیوگرافی صفحه، از مخاطبانش استقبال میکند. از او درباره هزینه تبلیغ یک مزون میپرسم که میگوید: «برای 24 ساعت 280 و برای 48 ساعت 370هزار تومن».
حقوق ماهانه یک کارگر فقط برای یک عکس!
«میم میم» دختری هفده ساله است با 346هزار فالوئر. در بین حدود 300 پست «میم»، که بیشترشان نمایشِ استایل خاص و لباسهای مد روز او است، تک و توک پستهای «ورزشی» هم دیده میشود تا دختر جوان را از بقیه «شاخ»های بیکار و بیهنرِ اینستاگرام کمی متمایز کند. فعالیتهای ورزشی «میم» باعث شده بیشتر تبلیغاتِ پیجش هم تبلیغِ لباس و کفش ورزشی و فروشگاه لوازم ورزشی باشد. وقتی از او درباره قیمت تبلیغ در صفحهاش میپرسم، مینویسد: «900 هزار تومن برای هر عکس»!
تبلیغِ شیر مرغ تا جان آدمیزاد
نمیدانم چرا به هرچه شاخ در فضای مجازی برخوردم، اسمشان با حرف «میم» شروع میشد. «میم. جیم» هم دختر جوانی است که انواع عملهای زیبایی را امتحان کردهاست و توی عکسهایش با لبهای مصنوعی و بینی مصنوعی و گونههای مصنوعی، لبخندهای مصنوعی میزند. «میم جیم» را بیشتر از 300 هزار نفر فالو میکنند و از این ظرفیتِ محبوبیتش حسابی استفاده میکند. او برای هرچیزی که فکرش را بکنید تبلیغ میکند، از لنز چشم و اکستنشن مو گرفته تا قهوهخانه و شیرینیفروشی و جراحِ زیبایی. البته تبلیغات «میم جیم» هم بهرسم بقیه شاخها طوری است که انگار صرفا از روی رفاقت، برندی را معرفی میکند یا فقط از سر لطف به طرفدارانش، برندهای باکیفیت را به آنها میشناساند. اما وقتی از او میپرسم میشود یک برند لوازم آرایشی را توی صفحهاش معرفی کند جواب میدهد: «برای یک روز 150 هزار تومن هزینه داره».
نون تو بامزه بازیه!
در بین کسانی که بعد از رونق فضاهای مجازی به نان و نوایی رسیدهاند، آنهایی که ویدئوکلیپ های فان میسازند کارِ بهمراتب شرافتمندانهتری دارند؛ بهاین دلیل که بالاخره خوب یا بد، حرفهای یا آماتور، بیمزه یا بامزه بههرحال درازای دریافت پول، کاری انجام میدهند. یکی از این افراد که اتفاقا او هم اسمش با «میم»! شروع میشود، پسر جوان و پرطرفداری است با بیش از یک میلیون فالوئر. برای سفارش تبلیغ به «میم»، که در بیوگرافی پیج، خودش را «کمدین» معرفی کردهاست، به او ایمیل میزنم. درباره هزینه تبلیغاتش مینویسد: «تبلیغ در این پیج بهصورت ساخت ویدئو و طنز و بهصورت دائم از 4میلیون تومان شروع میشود. شات عکس برای یک ساعت 800 هزار تومان، برای یک روز 1.5میلیون و برای دو روز، دو میلیون تومان هزینه دارد. تبلیغات در «استوری» با بیشتر از 100هزار بازدید هم میشود 550هزار تومان».
برای نوشتن این پرونده با تعدادِ زیادی از این شاخهای مجازی ارتباط برقرار کردیم اما بیشترشان، در ادامه شباهتهایشان با سلبریتیها، پاسخ دایرکتهایمان را ندادند یا وقتی دادند که نوشتنِ این پرونده تمام شدهبود. یک نفر هم ما را ارجاع داد به مدیر برنامههایش! خلاصه که سلبریتی شدن، کلی زحمت و سختی دارد اما برای شاخِ سلبریتینما شدن (باور کنید واژه مناسبی که مفهوم را برساند در فرهنگ لغت وجود نداشت)، بیکاری، داشتن ظاهری عجیبوغریب و مقدار قابلِ توجهی خودشیفتگی کفایت میکند.
انتهای پیام/