دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تبلیغ در پیج چهره‌های شاخص اینستاگرام چه‎قدر آب می‎خورد؟

پیداکردن صفحه شاخ‎های اینستاگرام کار سختی نیست. کافی است چرخی توی فضای مجازی بزنی و از چند بلدِ راه بخواهی چندنفرشان را معرفی کنند. خیلی از این «شاخ»ها درست اندازه سلبریتی‎ها معروف‎اند و صفحه بعضی‎هایشان حتی از آدم‎های مشهور هم طرفدار بیشتری دارد.
کد خبر : 193355
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا از خراسان، البته شباهت «شاخ»‎ها با سلبریتی‎ها به همین‎جا ختم نمی‎شود؛ ارتباط گرفتن با آن‎ها هم خیلی سخت و زمان‎بر است. فکر نکنید قرار بود با این دوستان مصاحبه کنیم که این‎همه تاقچه بالا گذاشتند، آن‎ها فقط قرار بود به این سوال جواب بدهند: چند می‎گیری تبلیغ کنی؟


تفریحاتِ لوکس اما رایگان
«میم» و «پ»، یکی از زوج‎های پرطرفدارِ اینستاگرام هستند که عکس‎های پر رنگ و لعابشان لایک‎خور بالایی دارد. «میم» پسر جوانی که نیم میلیون فالوئر دارد و سطحی بودن و علاقه و نیازش به خودنمایی را از همان نگاه اول به پیجش می‎فهمیم؛ او در بیوگرافی صفحه‎اش، قد و محل زندگی‎اش (یکی از مناطق مرفه‎نشینِ تهران) را نوشته‎است! صفحه «میم» بیش از سیصد پست دارد؛ همه هم عکس و فیلم از رستوران و کافی‎شاپ و پاساژگردی‎های دونفره‎شان و تجربه انواع تفریحاتِ زمینی و هوایی و آبی و کنسرت و ... که تقریبا هیچ‎کدامش هم بدون تبلیغ نیست؛ و این یعنی زوج خوشبخت برای خوش‎گذرانی نه‎تنها نیازی نیست پول خرج کنند که پول هم درمی‎آورند. از آقای «میم» می‎پرسم تبلیغِ یک مجموعه رفاهی در پیجش چه‎قدر هزینه دارد، جواب می‎دهد: «برای یک روزِ کامل 200 هزار تومن».
زیبایی خرج داره
خانم «نون» و آقای «الف» هم یکی دیگر از زوج‎های محبوب اینستاگرام هستند. «نون» دختر جوانی است، حدس زدن سنش اما با آن‎همه عمل زیبایی که روی صورتش انجام داده و آرایش غلیظش اصلا کار راحتی نیست. بنابراین طبیعی است که تبلیغات صفحه «نون» مربوط به سالن‎های زیبایی و لوازم آرایشی باشد. پیج «نون» حدود 40 تا پست دارد و 240هزار فالوئر که با جمله «به پیج من خوش آمدید» در بیوگرافی صفحه، از مخاطبانش استقبال می‎کند. از او درباره هزینه تبلیغ یک مزون می‎پرسم که می‎گوید: «برای 24 ساعت 280 و برای 48 ساعت 370هزار تومن».
حقوق ماهانه یک کارگر فقط برای یک عکس!
«میم میم» دختری هفده ساله است با 346هزار فالوئر. در بین حدود 300 پست «میم»، که بیشترشان نمایشِ استایل خاص و لباس‎های مد روز او است، تک و توک پست‎های «ورزشی» هم دیده می‎شود تا دختر جوان را از بقیه «شاخ»‎های بیکار و بی‎هنرِ اینستاگرام کمی متمایز کند. فعالیت‎های ورزشی «میم» باعث شده بیشتر تبلیغاتِ پیجش هم تبلیغِ لباس و کفش ورزشی و فروشگاه لوازم ورزشی باشد. وقتی از او درباره قیمت تبلیغ در صفحه‎اش می‎پرسم، می‎نویسد: «900 هزار تومن برای هر عکس»!
تبلیغِ شیر مرغ تا جان آدمیزاد
نمی‎دانم چرا به هرچه شاخ در فضای مجازی برخوردم، اسمشان با حرف «میم» شروع می‎شد. «میم. جیم» هم دختر جوانی است که انواع عمل‌های زیبایی را امتحان کرده‎است و توی عکس‎هایش با لب‎های مصنوعی و بینی مصنوعی و گونه‎های مصنوعی، لبخندهای مصنوعی می‎زند. «میم جیم» را بیشتر از 300 هزار نفر فالو می‎کنند و از این ظرفیتِ محبوبیتش حسابی استفاده می‎کند. او برای هرچیزی که فکرش را بکنید تبلیغ می‎کند، از لنز چشم و اکستنشن مو گرفته تا قهوه‎خانه و شیرینی‎فروشی و جراحِ زیبایی. البته تبلیغات «میم جیم» هم به‎رسم بقیه شاخ‎ها طوری است که انگار صرفا از روی رفاقت، برندی را معرفی می‎کند یا فقط از سر لطف به طرفدارانش، برندهای باکیفیت را به آن‎ها می‎شناساند. اما وقتی از او می‎پرسم می‎شود یک برند لوازم آرایشی را توی صفحه‎اش معرفی کند جواب می‎دهد: «برای یک روز 150 هزار تومن هزینه داره».
نون تو بامزه بازیه!
در بین کسانی که بعد از رونق فضاهای مجازی به نان و نوایی رسیده‎اند، آن‎هایی که ویدئوکلیپ‏ های فان می‏سازند کارِ به‎مراتب شرافتمندانه‎تری دارند؛ به‎این دلیل که بالاخره خوب یا بد، حرفه‎ای یا آماتور، بی‎مزه یا بامزه به‏هرحال درازای دریافت پول، کاری انجام می‎دهند. یکی از این‎ افراد که اتفاقا او هم اسمش با «میم»! شروع می‎شود، پسر جوان و پرطرفداری است با بیش از یک میلیون فالوئر. برای سفارش تبلیغ به «میم»، که در بیوگرافی پیج، خودش را «کمدین» معرفی کرده‎است، به او ایمیل می‎زنم. درباره هزینه تبلیغاتش می‎نویسد: «تبلیغ در این پیج به‎صورت ساخت ویدئو و طنز و به‎صورت دائم از 4میلیون تومان شروع می‎شود. شات عکس برای یک ساعت 800 هزار تومان، برای یک روز 1.5میلیون و برای دو روز، دو میلیون تومان هزینه دارد. تبلیغات در «استوری» با بیشتر از 100هزار بازدید هم می‎شود 550هزار تومان».
برای نوشتن این پرونده با تعدادِ زیادی از این شاخ‎های مجازی ارتباط برقرار کردیم اما بیشترشان، در ادامه شباهت‎هایشان با سلبریتی‎ها، پاسخ دایرکت‎هایمان را ندادند یا وقتی دادند که نوشتنِ این پرونده تمام شده‎بود. یک نفر هم ما را ارجاع داد به مدیر برنامه‎هایش! خلاصه که سلبریتی شدن، کلی زحمت و سختی دارد اما برای شاخِ سلبریتی‎نما شدن (باور کنید واژه‎ مناسبی که مفهوم را برساند در فرهنگ لغت وجود نداشت)، بیکاری، داشتن ظاهری عجیب‎وغریب و مقدار قابلِ توجهی خودشیفتگی کفایت می‎کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته