دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1396 - 16:46
ادعای الحیات

توافق آمریکا و روسیه بر سر ابقای بشار اسد در قدرت

روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات با انتشار گزارشی مدعی شد آمریکا و روسیه به توافقی درباره سوریه دست یافته‌اند که طبق آن رئیس‌جمهوری سوریه می‌تواند همچنان در قدرت باقی بماند.
کد خبر : 193298

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه الحیات در گزارشی نوشت:‌ «منابعی آمریکایی گفتند واشنگتن و مسکو به توافقی بر سر سوریه دست یافتند که شامل موضوعات امنیتی، نظامی و سیاسی می‌شود و بر دو اصل استوار است؛ نخست، ابقای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در مسند قدرت و دوم، دور کردن نیروهای ایران از مناطق مرزی و همکاری با روسیه برای ایجاد مناطق امن.»


این منابع افزودند: «این گام مشترک از چند ماه پیش و با نظارت بریت مک‌گورگ، مسئول آمریکا در جنگ با داعش آغاز شده است و شامل توزیع دقیق سهمیه‌ها (میان طرف‌های درگیری) و نفوذ در سوریه با همکاری روسیه می‌شود.»


به ادعای این منابع، شکست داعش مهم‌ترین اولویت کوتاه مدت آمریکاست و همکاری با روسیه برای تقسیم نفوذ در مناطق اشغال داعش پس از شکست آن دیگر اولویت این کشور به شمار می‌رود. موضوعی که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر با صدور بیانیه‌ای به‌طور ضمنی آن را بیان و اعلام کرده بود که فرصت واقعی برای شکست داعش و پیشرفت در بحران سوریه و تمرکز واشنگتن بر دفاع از نیروهای نظامی‌اش و تجهیز آن‌ها در مناطق حیاتی، به وجود آمده است.


طبق این گزارش، این مناطق در بطن توافق روسیه و آمریکا وجود دارد و منابع آمریکایی مدعی هستند که نظام سوریه منطقه مرزی خود را با اردن تسلیم آمریکا کرده است که برای دمشق از لحاظ اقتصادی مفید است در نهایت در صورت دستیابی به توافق سیاسی، به گسترش روابط تجاری سوریه با کشورهای حوزه خلیج فارس منجر می‌شود.


الحیات نوشت: «اما درباره مرزهای سوریه با اسرائیل، وضعیت دشوار و پیچیده است زیرا اسرائیل اصرار دارد که حزب‌الله از این منطقه دور شود و میان واشنگتن و تل‌آویو اختلاف نظر وجود دارد. واشنگتن اما مخالفتی با حضور روسیه یا هر نظامی (بدون حضور شبه‌نظامیان ایرانی) در مرزهای فلسطین اشغالی ندارد.»


این روزنامه سعودی نوشت: «درباره نفوذ در مرزهای عراق دو عامل وجود دارد؛ نخست، اینکه واشنگتن درگیری دیرالزور را به سود نظام سوریه ترک می‌کند که در این‌باره تیلرسون و جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا مخالفتی نداشته‌اند. دوم اینکه نیروهای مورد حمایت آمریکا باید بر منطقه الجزیره سوریه مسلط شوند که شامل رقه، فرات، کوبانی و تل ابیض است.»


این منابع افزودند قرار است آمریکا و روسیه برای کنترل مناطقی که از داعش پس گرفته می‌شود با یکدیگر همکاری داشته باشند و مناطق امنی را طبق طرح روسیه ایجاد کنند که شاید همه آوارگان را در خود جای دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته