دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارشی از درگیری‌های سرمربی تیم ملی فوتبال در ایران

همه قربانیان کی‌روش در ایران؛ ورود به حریم سلطان ممنوع

سرمربی تیم ملی فوتبال درسال‌های حضورش در ایران درگیری‌های زیادی با اهالی فوتبال داشت که علیرضا اسدی آخرین قربانی درگیری با کی‌روش است.
کد خبر : 193192

امیرحسین فلاح، گروه ورزشی- کارلوس کی‌روش نامی آشنا برای همه اهالی فوتبال در سراسر دنیا است. این مربی پرتغالی سال‌ها در تیم‌های متختلف باشگاهی و ملی کار کرد. حضور در تیم ملی آفریقای جنوبی و امارات و همچنین سابقه مربیگری در لیگ‌های کشورهای مختلف از جمله آمریکا و ژاپن در کارنامه این مرد پرتغالی دیده می‌شود.


کی‌روش با حضورش در منچستریونایتد و نشستن روی نیمکت شیاطین سرخ کنار الکس فرگوسن نام و آوازه‌ای برای خودش دست و پا کرد و موفق شد در تجربه بزرگی که نصیبش شد به عنوان سرمربی رئال مادرید انتخاب شود و هدایت بازیکنان بزرگی چون زیدان، بکهام و رونالدو را بر عهده بگیرد.


کی‌روش بعد از دوران ناموفقش در رئال مادرید باردیگر به منچستر برگشت و دستیار فرگوسن شد تا اینکه توانست مسئولان فدراسیون پرتغال را متقاعد کند که در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی به عنوان سرمربی کشورش روی نیمکت بنشیند. کی روش بعد از حذف از جام جهانی پرتغال بار دیگر و برای بار دوم به عنوان سرمربی پرتغال انتخاب شد و این آخرین تجربه حضور این مرد پرتغالی به عنوان مربی در قاره سبز بود.


*حضور مرد پرتغالی در ایران


فدراسیون فوتبال ایران بعد از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2011 دنبال گزینه‌های اروپایی برای هدایت تیم ملی بود و در این میان گزینه‌هایی چون «کلمنته» اسپانیایی و «کی‌روش» پرتغالی از گزینه‌های فدراسیون برای تیم ملی بودند.


کی‌روش بعد از پیشنهاد فدراسیون به ایران آمد و از امکانات فوتبال ایران هم بازدید کرد و بعد از ترک ایران در ایمیلی که به فدراسیون ارسال کرد گفت که نمی‌تواند در ایران مربیگری کند.


اما کی‌روش در تغییر 180 درجه‌ای در 15 فروردین 1390 اعلام کرد که پیشنهاد ایرانی‌ها را برای هدایت تیم ملی پذیرفت و بعد از طی مراحل به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شد.


کی‌روش در بدو ورودش به ایران کارش را با قدرت آغاز کرد و در دوسال ابتدایی نتایج خوبی با تیم ملی گرفت، اما نتایج خوب کی‌روش و اسم بزرگ این مربی باعث شد تا فدراسیون با اکثر درخواست های او موافقت کند و این رفتار فدراسیون باعث شد که کی‌روش اسبش را برای تاختن در فوتبال ایران زین کند.


*آغاز دعوای کی‌روش فدراسیون


کی‌روش سال 93 را با دعواهای خود آغاز کرد. مرد پرتغالی که سرخوش از صعود تیم ملی فوتبال کشورمان به رقابت های جام جهانی 2014 برزیل ، خود را همه کاره فوتبال ایران می دانست با مهدی تاج رئیس سازمان لیگ برتر فوتبال ایران اختلاف پیدا کرد و دلایل این اختلافات را هم در برنامه‌ریزی سازمان لیگ برای تیم ملی‌ می‌دانست که اعتقاد داشت تاج برنامه خوبی برای تدارک اردوهای تیم ملی برای حضور در جام جهانی برزیل ندیده است.



*اختلاف کی‌روش با کفاشیان


کی‌روش در برزیل هم دست از ناسازگاری‌هایش برنداشت و توجه زیادی به علی کفاشیان رئیس وقت فدراسیون فوتبال نداشت و حتی در تمرینات تیم ملی هم دوطرف با یکدیگر سلام وعلیکی نداشتند.


کی‌روش بعد از جام جهانی برزیل و در بدو ورود به ایران موضوع تمدید قراردادش را بهانه خوبی برای تاخت و تازش دید که این موضوع باعث شد رابطه‌اش با فدراسیون تیره وتار شود. اما بالاخره پس از کش مکش های طولانی، قرارداد مرد پرتغالی در شهریور ماه سال 93 امضا شد اما کی‌روش پس از عقد قرارداد بار دیگر به دعواهای خود ادامه داد.


*درگیری کی‌روش با مربیان باشگاهی


شکست مقابل تیم نه چندان قدرتمند عراق در مرحله یک چهارم نهایی رقابت های جام ملت های آسیا سبب شد تا دور جدید دعواهای تند و تیز کی‌روش با مربیان و مقامات فوتبال ایران آغاز شود. نکته جالب توجه اینجا بود که مرد پرتغالی همچنان پس از این همه ناکامی بار دیگر در جبهه گیری علیه منتقدین نفر اول بود و این بار توهین به مربیان ایرانی را در دستور کار خود قرار داده بود. تا جایی که وی هر چه دلش خواست نثار حمید درخشان کرد و مدعی شد که سرمربی پرسپولیس اصلا مربی نیست.


*خداحافظی رحمتی و عقیلی با کینه‌ورزی کی‌روش


اما در این بین اختلافات کی‌روش فقط به مدیران فدراسیون مربوط نمی‌شد و سرمربی تیم ملی با بازیکنان هم درگیری داشت که در برخی مواقع کار به خداحافظی بازیکنان از تیم ملی هم کشید. مهدی رحمتی و هادی عقیلی دو بازیکن تیم ملی بودند که مورد غضب سرمربی تیم ملی قرار گرفتند و دیگر رنگ پیراهن تیم ملی را ندیدند.


*اختلاف مرد پرتغالی با ترابیان


البته کی‌روش با فردی که زمینه‌ساز حضورش در ایران بود هم درگیر شد. عباس ترابیان سرپرست وقت تیم ملی که تلاش زیادی برای آوردن کی‌روش به ایران کرد در جریان سفر تیم ملی به اندونزی رابطه دوطرف شکرآب شد و کی روش با الفاظ تندی ترابیان را یک دلال در فوتبال خواند و همین مساله باعث شد که ترابیان از سرپرستی تیم ملی کناره‌گیری کند.


*آغاز درگیری‌های کی‌روش و اسدی


ماه های پایانی سال 93 بود که مهدی محمد نبی دبیر کل سابق فدراسیون فوتبال از سمت خود کناره گیری کرد و جای خود را به علیرضا اسدی داد تا دبیر کل جدید شمشیر را از رو برای کارلوس کی روش بسته و وارد میدان رقابت با سرمربی پرتغالی تیم ملی شود. دعوای اسدی و کی‌روش زمانی آغاز شد که مسئولان و کادر فنی تیم ملی امید خواستار حضور سردار آزمون و علیرضا جهانبخش در اردوی تیم ملی امید بودند و کی‌روش با این درخواست مخالفت کرد. مسئولان فدراسیون که حساسیت رقابت های مقدماتی المپیک برزیل را لمس کرده بودند، در دعوای پایان سال اسدی و کی‌روش، پشت دبیر کل ایستادند و سرانجام مچ کروش بعد از یکسال ایجاد اختلاف با مدیران فوتبال ایران خوابانده شد.


*درگیری کی‌روش با برانکو و اخراج ایرانی‌ها از اردو


اما رابطه کی‌روش با اهالی فوتبال ایران هیچ وقت رنگ و روی خوبی نگرفت و این رابطه تیره وتار در سال‌ منتهی به جام جهانی به اوجش رسید.در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه، سرمربی تیم ملی برنامه‌ای را برای آماده سازی تیم ملی به فدراسیون داد که این برنامه با مخالفت سرمربیان تیم‌های باشگاهی روبرو شد و در راس آنها «برانکو» سرمربی پرسپولیس که بیشترین ملی‌پوش را در تیم ملی داشت مخالفت خودش را با برنامه‌های کی‌روش اعلام کرد.


دعوای کی‌روش و برانکو به جایی رسید که سرمربی تیم ملی در یک اقدامی عجیب در اردوی امارات ملی‌پوشان پرسپولیس را از اردو اخراج کرد و آنها را به ایران بازگرداند و اعلام کرد که تا وقتی در ایران حضور دارد پرسپولیسی‌ها جایی در تیم ملی ندارند.


اما این اخراج‌ها فقط مختص بازیکنان پرسپولیس نبود و در ادامه رفتار عجیب کی‌روش، کادر فنی ایرانی تیم ملی هم از اردو اخراج شدند و به تهران بازگشتند. مساله‌ای که برای بسیاری از اهالی فوتبال گران تمام شد و منتظر حرکتی از سوی فدراسیون فوتبال بودند.


*نتایج تیم ملی دهان فدراسیونی‌ها را بست


مسئولان فدراسیون مقابل رفتارهای کی‌روش همچنان روزه سکوت گرفتند و شاید دلیل این مساله هم نتایج خوب تیم ملی برای رسیدن به جام جهانی بود. در کنار همه درگیری‌های بوجود آمده اما تیم ملی در کمال آرامش کارش را انجام داد و با اقتدار به جام جهانی روسیه صعود کرد.



* حمله مستقیم


کی‌روش که همیشه بعد از موفقیت شمشیرش را از رو می‌بست در کنفرانس بعد از بازی با ازبکستان که منجر به صعود تیم ملی به جام جهانی شد اعلام کرد که چند نفر از صعود تیم ملی به جام جهانی ناراحت هستند کهیکی از آنها از نگاه سرمربی تیم ملی علیرضا اسدی دبیرکل فدراسیون فوتبال بود.


اسدی که بعد از درگیری‌های اولش با کی‌روش دیگر جواب سرمربی تیم ملی را نمی‌داد در این مورد هم سکوت کرد.اماکی‌روش در هفته گذشته در صفحات مجازی به طور مستقیم به اسدی اشاره کرد و اعلام کرد که او یک جادوگر است که باید از فدراسیون برود.


اما این‌بار اسدی هم روزه سکوتش را شکست و حرف‌های تندی علیه سرمربی تیم ملی مطرح کرد و اعلام کرد که فایل صوتی از کی‌روش دارد که در آن به مردم ایران و وزیر ورزش توهین کرده‌است.


اما باز هم در یک تصمیم عجیب فدراسیون، قربانی این کشکمش کسی نبود جز اسدی و با حکم رئیس فدراسیون فوتبال محمدرضا ساکت جای علیرضا اسدی را به عنوان دبیرکل جدید فدراسیون گرفت.تا وی به عنوان اخرین قربانی مرد پرتغالی در ایران لقب بگیرد.


در این میان به نظر می‌رسد کار از دست فدراسیون‌نشین‌ها خارج شده و مرد پرتغالی تخت گاز در حال حرکت است .حال باید منتظر باشیم ببینم که محمدرضا ساکت که او هم در برهه زمانی کوتاهی با کی‌روش به مشکل خورد بود می‌تواند در سمت جدیدش با سرمربی تیم ملی کار کند یا او هم باید از تیغ تند شمشیر کی‌روش بگذرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته