دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1396 - 11:29
سارا خوش جمال فکری در گفت و گو با آنا؛

مربی تکواندو: تیم بانوان ضعف استراتژی داشتند/ قدر کیمیا را نمی دانیم

پیشکسوت تکواندوی بانوان معتقد است تیم ملی در مسابقات جهانی ضعف استراتژی داشت و همین عامل هم باعث عدم نتیجه گیری آنها در این رقابت ها شد.
کد خبر : 193110

سارا خوش جمال فکری تکواندوکار سابق تیم ملی بانوان در گفت و گو با خبرنگار آنا درباره عملکرد ملی پوشان بانوان در مسابقات جهانی کره جنوبی گفت: «‌با وجود برخی ضعف‌هایی که تیم ملی تکواندو در مسابقات جهانی داشت اما کسب مدال نقره کیمیا علیزاده بسیار باارزش بود اما متاسفانه برخی افراد با کم اهمیت جلو دادن این مدال، کار با ارزش کیمیا را زیر سوال بردند در حالی که در تاریخ تکواندو بانوان تا به حال کسی موفق نشده بود این مدال را کسب کند و کیمیا این طلسم را مانند المپیک شکست و به این موفقیت رسید.»


وی ادامه داد: «‌این مدال در شرایطی برای علیزاده به دست آمد که او به شدت آسیب دیده بود و 4 ماه تمام در اردو با گریه و درد تمرین می‌کرد اما دست از تمرین برنمی‌داشت و تا آخرین لحظه هم با روحیه تمرین می‌کرد. به نظرم حتی اگر کیمیا در این رقابت ها مدال نمیگرفت اما همین که با آن شدت آسیب‌دیدگی در مسابقات شرکت کرد غیرت به خرج داد. او بعد از المپیک از ناحیه مچ پای راست آسیب دید و پایش را جراحی کرد و متاسفانه مچ پایش چرخیدگی بدی پیدا کرده اما با این حال دست برنداشت و قدرتمندانه ظاهر شد.»


این پیشکسوت تکواندو همچنین در واکنش به خداحافظی کیمیا گفت: «متاسفانه ما قدر ورزشکاران خودمان را نمی‌دانیم. ورزشکار تا وقتی هست تحویلش می‌گیریم اما همین که از دوران اوج فاصله می‌گیرد دیگر کسی او را نمی شناسد.کیمیا مدال با ارزشی کسب کرد که تا به حال هیچ یک از بانوان ما آن را نگرفته بودند. نمی‌دانم به چه دلیلی برخی او را به باد انتقاد گرفتند. شاید با این همه حجم آسیب دیدگی از او انتظار مدال طلا داشتند؟!به هر حال قدرت علیزاده برای همه مشخص شده و کسانی که از او امروز انتقاد می‌کند اگر خودشان جای او بودند می توانستند مدال کسب کنند؟! در بازی آخر علیزاده با نماینده ساحل عاجل کاملامشخص بود آسیب دیدگی او را اذیت می‌کند و از طرفی حریف هم بسیار قدرتمند بود و کیمیا را خسته کرده بود. اگر آسیب دیدگی نداشت مطمئن باشید بهتر از این عمل می کرد چرا که تفکراتش با همه در تمرین فرق می‌کند و واقعا برای رسیدن به ایده آل تلاش می کند.»


خوش جمال فکری در پاسخ به عملکرد دیگر ملی پوشان و اینکه بانوان ایرانی قدرت جسمانی پایینی دارند اظهار کرد:«به نظرم نمی‌توانیم بگوییم قدرت بدنی تکواندوکاران بانوان پایین بود بلکه خیلی از همین بانوان از نظر فیزیکی و استایل بدنی شرایط خوبی داشتند اما مهمترین موضوعی که باعث شد آنها نتیجه نگیرند عدم استراتژی در بازی هایشان بود. به این صورت که در بازی برنامه برای حریف نداشتند و انرژی خودشان را برای مسابقات بعدی حفط نمی‌کردند و همین موضوع باعث شد آنها بعد از چند دیدار کم بیاورند و نتوانند خوب نتجه بگیرند.»


وی در ادامه صحبت هایش اظهار کرد: «بخشی از ضعف بازیکنان تیم ملی تکواندو بانوان به مربی و مابقی آن به خود بازیکن بر می گردد. تکواندوکارانی که در مسابقات جهانی شرکت کردند تجربه کافی نداشتند و نمی دانستند مقابل حریفان قدرتمند چه برنامه ای داشته باشند وگرنه آنها هم تکنیک و هم قدرت بدنی بالایی داشتند اما نداشتن برنامه که مربی باید آن را به بازیکنان بگوید باعث عملکرد ضعیف آنها شد. به عنوان مثال تکواندوکاری مانند هادی ساعی وقتی در یک مسابقه امتیازاتش جلو بود انرژی‌اش را تمام نمی‌کرد و یا اینکه اگر احتمال می داد حمله کند آسیب می بیند این کار را انجام نمی‌داد و با برنامه پیش می‌رفت و همین باعث موفقیت او شده بود. بانوان ما به رغم توان بدنی بالا اما استراتژی نداشتند که البته این موضوع هم با مرور زمان و حضور در مسابقات گوناگون و کسب تجربه به دست خواهد آمد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته