دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1396 - 09:28
در جریان سفر و مذاکرات وزیر علوم در امنستان مقرر شد

اعطای بورس‌های تحصیلی سالانه به دانشجویان ارمنستان/ ایجاد زمینه‌های گسترش زبان فارسی در دانشگاه‌های ارمنستان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که برای گفت‌وگو با همتای خود و توسعه روابط علمی و دانشگاهی به ارمنستان سفر کرده است، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای اعطای سالانه ۱۵ بورس تحصیلی در مقاطع مختلف به دانشجویان و نیز پنج فرصت مطالعاتی به استادان و پژوهشگران ارمنستانی خبر داد.
کد خبر : 193085

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمد فرهادی در جریان سفر به ارمنستان با آشوت مانوکیان، وزیر زیرساخت‌های انرژی و منابع طبیعی این کشور دیدار کرد و راهکارهای افزایش همکاری‌ها در حوزه‌های مرتبط از جمله انرژی و فناوری‌های نوبین دو کشور را بررسی کردند. در این دیدار فرهادی و هیات همراه و مسئولان ارمنستانی زمینه‌های مختلف همکاری در حوزه‌های علمی، فناوری، تحقیقاتی، آموزشی و انرژی بین ایران و ارمنستان را مرور کردند.


همچنین وزیر علوم بر لزوم پیگیری توسعه همکاری‌های علمی-آموزشی و دانشگاهی در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تاکید کرد و گفت: «زمینه‌های روابط میان دو کشور به ویژه در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی بسیار گسترده است و تهران و ایروان می‌توانند با شناسایی فرصت‌ها، گام‌های موثری در توسعه روابط بردارند. ایران آمادگی دارد تا برای انتقال تجربه‌ها در زمینه‌های علمی، آموزشی، تحقیقاتی و همکاری مشترک در طرح‌های تحقیقاتی اقدام کند.»


وزیر علوم افزود: «جمهوری اسلامی ایران با داشتن بیش از چهار میلیون دانشجو از جمله صد هزار دانشجوی دکتری، توان علمی زیادی دارد و آماده است در زمینه‌های مختلف از جمله فناوری‌های مختلف با ارمنستان همکاری کند.»


وزیر زیرساخت‌های انرژی و منابع طبیعی ارمنستان نیز در این نشست، انتخاب دوباره حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری را به دولت و ملت ایران تبریک گفت و ادامه داد: «همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی در سطح مطلوبی است و با توجه به دستاوردهای بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی‌های نوین، خواستار همکاری بیشتردر این بخش هستیم. به زودی یک مرکز آموزشی انرژی در جمهوری ارمنستان تاسیس خواهد شد که پس از شروع کار از پژوهشگران ایرانی می‌خواهیم تجربیات خود را به همتایان ارمنستانی منتقل کنند.»


مانوکیان گفت: «با کیفیت و سطح آموزشی بالای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایرانی نیز آشنایی داریم و آماده همکاری در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری هستیم. آموزش زبان فارسی به عنوان یکی از شاخه‌های علمی مورد توجه دانشجویان ارمنستانی است و امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های علمی بین دو کشور عامل مهمی در پویایی و گسترش بیشتر همکاری‌های علمی و فناوری بین تهران و ایروان خواهد بود.»


کمیته مشترک همکاری‌ها‌ی علمی و فناوری بین ایران و ارمنستان تشکیل شد


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در نشست دیگری با لئون مگردیچیان وزیر علوم و آموزش ارمنستان در شهر ایروان پایتخت این کشور، برنامه تشکیل کمیته مشترک همکاری‌های علمی و فناوری بین دو کشور و ماموریت آن را تائید کردند. این نشست که با حضور فرهادی و هیات همراه ایرانی و سید کاظم سجادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان برگزار شد، راهکارهای توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فنآوری، دانشگاهی و تبادل استاد و دانشجو بررسی شد.


وزیر علوم کشورمان در این دیدار آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای اعطای سالانه ۱۵ بورس تحصیلی در مقاطع مختلف به دانشجویان و نیز پنج فرصت مطالعاتی به استادان و پژوهشگران ارمنستانی اعلام کرد.


تاکید بر گسترش آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌های ارمنستان و ادامه تحصیل دانشجویان علاقه‌مند به زبان فارسی این کشور در دانشگاه‌های ایران نیز از دیگر توافق‌های وزرای علوم ایران و ارمنستان بود. طرفین همچنین در زمینه همکاری میان پارک‌های علم و فنآوری، تحقیقات دانش‌بنیان، گسترش روابط علمی، آموزشی و فناوری و اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دو کشور به توافق رسیدند.


وزرای علوم ایران و ارمنستان در ادامه نیز برنامه تشکیل کمیته مشترک همکاری در این عرصه را تائید کردند تا پیگیری و اجرایی کردن توافق‌ها را در دستور کار قرار دهد و بر آنها نظارت کند و مقرر شد دکتر حسین سالار آملی قائم مقام وزیرعلوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم ریاست طرف ایرانی را در این کمیته مشترک بر عهده داشته باشد. همچنین فرهادی و مگردیچیان تفاهم‌نامه پنج ساله قابل تمدید برای همکاری‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری را با هدف افزایش روابط میان نهادهای علمی، دانشگاهی و موسسه‌های پژوهشی و تقویت روابط بین جوامع علمی و فناوری دو کشور را امضا کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته