دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 خرداد 1394 - 09:18

با کارشکنی آمریکا؛ کنفرانس بازنگری در «ان‌پی‌تی» بی‌نتیجه پایان یافت

کنفرانس بازنگری در پیمان منع گسترش سلاح‌ اتمی (ان‌پی‌تی) بدون توافق بر سند نهایی پایان یافت.
کد خبر : 19308

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه «تایمز» اسرائیل گزارش کرد: کنفرانس بازنگری در پیمان «ان‌پی‌تی» بدون نتیجه در دستیابی به سندی مورد قبول همه طرف‌ها به کار خود پایان داد.


«رز گاتمولر» معاون وزیر امورخارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی و امنیت بین‌المللی در سخنان خود در این کنفرانس تصریح کرد: ما به صراحت اعلام کردیم که حاضریم این کنفرانس را بدون سند مورد توافق نهایی به پایان ببریم تا اینکه سندی بد را قبول کنیم.


وی گفت: از اینکه این کنفرانس به سندی نهایی و مورد توافق همگان پایان می‌یابد متأسفیم اما نیویورک را با این امید ترک می‌کنیم که «ان‌پی‌تی» هنجار بنیادین ما در راستای دستیابی به صلح بین‌المللی و امنیت برای همگان باشد.


آمریکا با متهم کردن مصر به «دستکاری فرایندها» و تلاش برای تعیین ضرب‌الاجل برای اسرائیل و همسایگان آن برای نشست در ماه‌های آینده، این سند را رد کرد.


کنفرانس بازنگری سلاح‌ پیمان «ان‌پی‌تی» ماه گذشته در شهر نیویورک آمریکا آغاز شد و بامداد امروز شنبه پایان یافت.


مصر در آغاز این کنفرانس خواستار برگزاری کنفرانسی در زمینه خاورمیانه عاری از سلاح‌ هسته‌ای شد و اعلام کرد که برنامه هسته‌ای اسرائیل باید جزو مهم‌ترین اولویت‌های این کنفرانس باشد.


اسرائیل تنها دارنده سلاح‌ هسته‌ای در خاورمیانه است و تاکنون از امضای هرگونه پیمان بین‌المللی برای نظارت بر برنامه هسته‌ای خود خودداری کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب