دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 تير 1396 - 11:18

حکم دادگاه‌ کیفری علیه آفریقای جنوبی امروز اعلام می‌شود

دادگاه کیفری بین‌المللی امروز (پنج‌شنبه) حکم خود را درباره مخالفت آفریقای جنوبی با بازداشت رئیس‌جمهوری سودان صادر می کند.
کد خبر : 192738

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه العالم، قضات دادگاه کیفری بین‌المللی امروز (پنج‌شنبه) حکم خواهند داد که آیا آفریقای جنوبی با دستگیر نکردن عمر البشیر در جریان سفرش به ژوهانسبورگ این کشور در سال 2015 اصول و قواعد دادگاه را نقض کرده است یا خیر؟


طبق این گزارش، اگر دادگاه حکم کند که تصمیم آفریقای جنوبی در خودداری از دستگیری البشیر جلوگیری از حضور او برای محاکمه بوده است، در این صورت دادگاه می‌تواند پرونده آفریقای جنوبی را به شورای امنیت یا کشورهای عضو این دادگاه ارجاع دهد.


به گزارش آنا، نماینده دولت آفریقای جنوبی در آوریل (فروردین) در جلسه بی‌سابقه‌ای مقابل دیوان کیفری بین‌المللی حاضر شد و اعلام کرد ژوهانسبورگ هیچ قانونی را درباره بازداشت البشیر نقض نکرده است. این در حالی است که این نهاد بین‌المللی البشیر را به اتهام کشتار جمعی در دارفور تحت تعقیب قرار داده است و رئیس‌جمهوری سودان در سال 2015 برای شرکت در نشست سران آفریقا به آفریقای جنوبی سفر کرده بود.


دری تلادی، مشاور قانونی دولت آفریقای جنوبی در این‌باره گفت:‌ «این موضوع که آفریقای جنوبی رئیس یک دولت غیر عضو (در دیوان) را که در راس کار قرار دارد، همچون عمر البشیر، بازداشت کند امری واجب نیست.»


عمر البشیر 15 ژوئن 2015 (25 خرداد 1394) در نشست سران اتحادیه آفریقا در ژوهانسبورگ حضور یافت و سپس به سرعت به‌دلیل نگرانی بابت صدور حکم بازداشتش در آفریقای جنوبی، به سودان بازگشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب