دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبرى محمدمهدى حیدریان مطرح شد؛

حیدریان: جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان می‌ماند

محمدمهدى حیدریان؛ رییس سازمان سینمایى در نشست خبرى با خبرنگاران عنوان کرد: این جشنواره برای اصفهان است و در همین جا هم می‌ماند.
کد خبر : 192537

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست خبرى محمدمهدى حیدریان، رییس سازمان سینمایی در اصفهان و در سی امین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان با حضور اصحاب رسانه که در اصفهان حضور دارند برگزار شد.


در ابتدای این نشست که با محوریت سینماى کودک و چشم اندازها و سیاست هاى آن بود، حیدریان با اشاره به ضرورت های سینمای کودک گفت: در این سینما باید بتوانیم حرف خود را با رعایت استاندارد و تجربه تبدیل محتوا به تصویر و بر اساس انتظارات شکل گرفته مخاطبان در معرض رسانه های بین المللی بیان کنیم، چرا که باید با مخاطبان و هنرمندان خود صادق باشیم.


وی ضمن بیان اینکه کودک لوح پاک و نقش نگرفته ای دارد که نوستالوژی های بزرگسالان را دارا نیست، بیان کرد: بنابراین باید بیش از بزرگسالان برای کودکان پیام ارائه کنیم. از این رو سینمای کودک را از اصلی ترین فعالیت های سینمایی می دانیم و برنامه هایمان نیز باید در جهت اختصاص سهمی بیشتر برای آن ها باشد. برنامه ریزی های سینمای کودک باید زنجیره کاملی را پوشش دهد که در آن ایده یابی، پرداخت و تبدیل آن ایده به محتوا و ساختار دراماتیک و بعد از آن چگونه ساختن و در دسترس قرار دادن در این زمینه حائز اهمیت است.


جشنواره ها خودشان باید هزینه های خود را تامین کنند


حیدریان ادامه داد: امیدواریم بنیاد سینمایی فارابی که وظیفه ایجاد شرایط حیات طبیعی را برعهده دارد، در آینده نزدیک در این زمینه، برنامه های خود را مطرح کند و نقص ها و بی مهری ها در برنامه ریزی برای سینمای کودک برطرف شود. همچنین از رسانه ها انتظار داریم با نگاه پیش برنده خود این برنامه ریزی ها را اجرایی کنند. این مقدمه برای تشریح ضرورت های پرداختن به سینمای کودک و نوجوان و رویکردهایی است که باید برای آینده سینمای کودک و نوجوان در نظر بگیریم.


در ادامه این نشست؛ رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه جشنواره ها باید هزینه های خود را تامین کنند از ماندگاری جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان خبر داد و گفت: بنا نداریم هزینه ای برای برگزاری جشنواره ها داشته باشیم. بلکه جشنواره ها خود باید بتوانند هزینه هایشان را در تعامل با بنگاه های اقتصادی و شهرداری ها تامین کنند. به عنوان مثال شهرداری ها در همه جای دنیا در برگزاری جشنواره ها نقش جدی ایفا می کنند.


حیدریان ادامه داد: این جشنواره برای اصفهان است. ما باید تلاش کنیم رگ حیات آن را از تنها یک مانال و مسیر خارج کنیم. صنایع مستقر در اصفهان سرمایه گذاری خوبی در ورزش دارند و می توانند با حداقل حمایت ها ضمانت ثبات برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان باشند. بی شک تاثیر فرهنگی آن در اصفهان، ایران و حتی سینمای جهان احساس خواهیم کرد.



در تحقق نهضت تولید محتوا بدون همکاری استان ها موفق نیستیم


وی درباره برنامه های حمایتی از فیلم های پرمخاطب کودک و نوجوان جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز عنوان کرد: در تحقق نهضت تولید محتوا بدون همکاری استان ها موفق نیستیم. بنابراین بخش عمده ای از حمایت های تولیدی ما معطوف به حمایت آن ها ست. نمایش می تواند مکمل این فعالیت های تولیدی باشد. این نکات در تعامل با استان ها دیده شده است. برخی فیلم های پرمخاطب کودک و نوجوان از فقر تکنیکی رنج می برند. در حالی که موضوعات آن ها در بهره گیری از تکنیک بالاتر می توانست آن ها را در بازارهای بین المللی موفق کند و در حمایت ها باید به تکنیک توجه کنیم. همچنین توافقات با آموزش و پرورش می تواند به احیای دوباره زنگ سینما منجر شود.


حیدریان درباره دستاوردهای شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان در یکسال تشکیل آن بیان کرد: حاصل تشکیل این شورا تدوین یک برنامه جامع بوده است که البته نیاز به اصلاحاتی دارد. در شورای قبلی حضور جوانان کمرنگ بود در حالیکه سینمای کودک جسارت، قدرت، خلاقیت و به کار گیری بدعت ها را نیاز دارد که این ها از عهده جوانان بر می آید. جوانانی که خلاق اند و آمادگی دارند ذوق و استعداد خود را در حوزه کودک به کار گیرند؛ پس زمینه توفیق بیشتری را در سینمای کودک و نوجوان خواهند داشت. ما تلاش می کنیم با توضیح و کارشناسی سینماگران مستعد جوان را به فعالیت بیشتر در سینمای کودک و نوجوان دعوت کنیم. در ترکیب جدید این شورا از سینماگران جوان کمک خواهیم گرفت.


آماده سازی سالن های سینمایی برای نمایش فیلم های کودک


رئیس سازمان سینمایی درباره وضعیت نمایش فیلم های کودک و نوجوان نیز گفت: عمده فعالیت ما در زمینه آماده سازی و تجهیز سالن ها و تلاش برای کمک به ایجاد تعداد بیشتری از سالن ها و آماده کردن آن ها برای نمایش فیلم های کدوک و نوجوان و آثار مرتبط با خانواده ها است. برخی سالن ها نیاز به بازسازی دارند و بیشتر توجه مان را معطوف به سالن هایی می کنیم که قرار است فیلم های کودک و نوجوان در آن به نمایش در آید.


وی درباره اهمیت توجه به بهره گیری از مطالعات میان رشته در حوزه سینما گفت: سینما نیاز به علوم میان رشته ای دارد. سینما از مجموعه هنرها بهره می برد تا خود را به عنوان هنر جامع عرضه کند و این هنر جامع حتما و قطعا باید تخصصی باشد. سینما باید از تجربه و علم سایر دانش ها بهره بگیرد و ما نیز باید تلاش کنیم سینما را علمی تر و کاربردی تر هدایت کنیم.


وی درباره شرایط اقتصادی سینما نیز توضیح داد: صنعتی شدن سینما راهکاری برای رسیدن به توسعه اقتصادی در این هنر است. تلاش می کنیم سینما را در فرصت کوتاهی با قواعد صنعتی شدن وفق دهیم. ساختار و تشکیلات سینما نیاز به تغییراتی دارد.


انتهای پیام/

برچسب ها: جشنواره کودک
ارسال نظر
قالیشویی ادیب