دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 خرداد 1394 - 12:38

اوباما: یهودی‌ستیز نیستم با دولت اسرائیل اختلاف دارم

باراک اوباما در بخشی از مصاحبه خود با جفری گلدبرگ، روزنامه‌نگار آمریکایی در مورد توافق هسته‌ای با ایران اظهار کرد: «نام من در توافق احتمالی که میان ایران و کشورهای 1+5 به دست خواهد آمد، ثبت خواهد شد و من برای دستیابی به یک توافق خوب با ایران علاوه بر دلایل دیگر، انگیزه‌های شخصی نیز دارم.»
کد خبر : 19248

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری آنا، باراک اوباما همچنین در توضیح اینکه چرا توافق هسته‌ای با ایران باعث بروز مسابقه تسلیحاتی در منطقه نخواهد شد، بیان کرد: «یک دلیل آن این است که این توافق باعث می‌شود ایران به دنبال برنامه هسته‌ای نرود؛ البته با فرض اینکه ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند باشد.»


رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه بر تعهد آمریکا در حفظ امنیت کشورهای عربی منطقه تاکید کرد و گفت: «کشورهای عربی به‌خوبی می‌دانند که محافظتی که آمریکا برای آنها فراهم می‌کند، بسیار موثرتر از قدرت بازدارندگی است که آن‌ها می‌توانند با دستیابی به سلاح هسته‌ای داشته باشند.»


اوباما با اشاره به نشست برگزارشده در کمپ دیوید و گفت‌وگو با سران کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در مورد ایران اظهار کرد که به آن‌ها در مورد 4 روش مسدودسازی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، شیوه‌های راستی‌آزمایی و روند برداشته شدن تحریم‌ها تضمین داده است. به گفته اوباما، سران کشورهای عربی نیز در کمپ دیوید به این نتیجه رسیدند که امنیت آن‌ها در صورت همکاری با واشنگتن بهتر حفظ می‌شود.


اوباما در ادامه با وجود آنچه وی داشتن دیدگاه‌های یهودستیزانه ایران خواند، مدعی شد این کشور برای حفظ قدرت خواستار ایجاد مشروعیت است و مقامات ایرانی به همین دلیل مایل‌اند با امضای توافق هسته‌ای، تحریم‌ها را لغو کنند.


رئیس‌جمهور آمریکا ادعاهای مطرح‌شده در مورد اینکه 150 میلیارد دلار حاصل از رفع تحریم‌ها به توانایی‌های نظامی ایران برای جنگ‌افروزی کمک خواهد کرد را نادرست دانست و افزود: «مردم ایران پس از قرائت بیانیه لوزان به شادی پرداختند و رئیس‌جمهوری ایران به مردم متعهد شده است که شرایط اقتصادی را بهبود خواهد بخشید.»


اوباما درباره اینکه او ضد اسرائیلی است، نیز گفت: «اگر شما از سیاست شهرک‌سازی انتقاد کنید می‌گویند شما ضد اسرائیل یا یهودستیز هستید. اگر شما برای جوانان فلسطین که هنگام تردد با محدودیت و ایستگاه‌های بازرسی مواجه هستند دلسوزی یا با آنها همدلی کنید به حمایت شما از اسرائیل به دید شک نگریسته می‌شود. اگر شما بخواهید اختلافات با دولت اسرائیل را علنی کنید، گفته می‌شود که شما ضداسرائیلی و ناگزیر یهودستیز هستید. من این را اصلاً قبول ندارم.» اوباما در پاسخ به این سؤال که آیا این را توطئه‌ای از جانب فرد یا گروه خاصی می‌داند گفت که برخی از این افراد ممکن از سر خلوص نیت این‌گونه فکر کنند که اسرائیل دائماً درگیر بحران است و به خاطر آنکه در مجاورت کشورهای بدی قرارگرفته دیگران یا با اسرائیل هستند یا علیه آن.


رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ با داعش در عراق و سوریه تأکید کرد که آمریکا و ائتلاف تحت رهبری این کشور علی‌رغم سقوط الرمادی در این جنگ در حال شکست خوردن نیست. وی گفت: « من فکر نمی‌کنم که ما داریم در آنجا می‌بازیم. من با فرماندهان ستاد فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده (سنت‌کام) و مردم حاضر در آنجا گفت‌وگو کردم. شکی نیست که این یک شکست تاکتیکی بود، علی‌رغم اینکه رمادی از مدت‌ها پیش آسیب‌پذیر بود و آن‌هم به خاطر این است که این نیروهای امنیتی کسانی نیستند که ما آنها را آموزش داده و تقویت کرده باشیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته