دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 تير 1396 - 14:51

محمدجواد لاریجانی: فاجعه منا لکه ننگی بر پیشانی رژیم سعودی خواهد بود

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه عنوان کرد: جنایتی که رژیم سعودی در منا مرتکب شد جبران ناپذیر است و لکه ننگی بر پیشانی این رژیم خواهد بود.
کد خبر : 192260

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا از ایسنا، محمدجواد لاریجانی در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه با بیان اینکه باید به تجربه انقلابی مردم اهتمام ورزید، گفت: از این حادثه یک جریان سیاسی به راه افتاد که یک نظام سیاسی عقلانی یعنی جمهوری اسلامی بود. ملت ما تصمیم گرفت یک نظام مدنی معقولی را بنا کند. دموکراسی یک تجربه قدیمی بشر است، این دستاورد مدنی ما هم از دستاورد علمی و فنی ما کم ندارد. جمهوری اسلامی مهم‌ترین دموکراسی غرب آسیاست؛ بر اساس عقلانیت اسلامی می شود حکومت معقول داشت که این را جمهوری اسلامی شکل داد.


وی افزود: اعتبار مدعیان حقوق بشر در دنیا باطل شده، آمریکا یکی از پرادعاترین کشورها برای دفاع حقوق بشر برای ما تحریم‌های یک جانبه گذاشته است، در حالی که کارنامه‌اش در حقوق بشر فاجعه آمیز است. ترامپ در عربستان با یک مقابله نامه ٥٠٠ میلیارد دلاری عربستان را که در قرون وسطا به سر می‌برد و آدم کش است به یک عنصر کلیدی برای همکاری امریکا تبدیل می‌کند یا نخست وزیر انگلیس در بحرین می‌نشیند و جنایاتی در بحرین رخ می دهد و یا فرانسه که از آزادی حمایت می کند و ادعای آن را دارد در حالی که وزیر خارجه ما آن جا بوده پاریس را محل برگزاری جلسه یکی از کریه‌ترین گروه‌های جهان می‌کند.


لاریجانی ادامه داد: محیط حقوق بشری خودمان را باید خوب بشناسیم، فکر نکنید وقتی علیه ما کار می کنند به خاطر این است که یک دستگاه امنیتی کسی را گرفته و یک قاضی کار اشتباه کرده، این را مبنا نگذاریم؛ البته در سیستم خودمان باید حواسمان باشد، مقام معظم رهبری بر حقوق عامه تاکید کردند، ولی دلیل تهاجمات این است که ما توانستیم تجربه موفقی و یک دکترای موفق جلوی تهاجمات آمریکا راه بیندازیم، این ها از این ناراحتند. اگر خالصانه‌ترین دموکراسی را راه بیندازیم با این منطق باز هم با ما مخالف‌اند. یکی از تعرضات آنها تعرض اقتصادی است، معلوم شد این تحریم‌ها ربطی به هسته‌ای ندارد، هر تحریمی که در برجام برداشتیم از راه دیگر ایجاد کردند. دیگر تعرض تعرض امنیتی است، تروریست می‌فرستند، همچنین تعرض فکری که آمریکایی‌ها می‌گویند سیاست‌مان این است در ایران براندازی مسالمت آمیز راه بیندازیم در حالی که از منافقین دفاع می کنند.


وی افزود: ستاد حقوق بشر با توجه به این شرایط تاسیس شد، ولی نطفه آن در سال هشتاد ایجاد شد و در سال ٨٤ به دلیل ابعاد وسیع موضوع حقوق بشر به یک ستاد فرا قوه‌ای تبدیل شد و در این ستاد از نهادهای مهم کشور نماینده وجود دارد.


دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: در مقابل تهاجماتی که به ما می شود کم‌رو و گوشه گیر نیستیم، پاسخ آنها را در مجامع می دهیم، اگر صد بار تهمت بزنند صد بار جواب آنها را می دهیم و وظیفه ماست که از حیثیت کشور دفاع کنیم، هیچ شکایتی علیه ما در سازمان ملل به نتیجه نرسید، چون ما پیگیری کردیم، آنچه که هست قطعنامه است. در باره موضوع یو پی آر هم باید گفت برای اولین بار کشورهای مدعی حقوق بشر مثل امریکا نشستند و دیگر کشورها درباره حقوق بشر آنها قضاوت کردند، کشورهایی هستند مثل امریکا که می‌خواهند مکانیزم یو پی ار و اهمیتش کاهش پیدا کند.


وی ادامه داد: در مسائل حقوق بشری در دنیا فعال حضور داریم و هیچ تریبونی را خالی نمی‌گذاریم. همکاری‌های چندجانبه و دوجانبه حقوق بشری داریم و این نشست‌ها بسیار با اهمیت است. مواضع خودمان را بر اساس اسلام تنظیم می‌کنیم، تفکر ما در حقوق بشر بر اساس مکتب اسلامی و اهل بیت است، جایزه حقوق بشر اسلامی به متفکرینی داده می‌شود که در اینباره فعالیت داشتند.


لاریجانی گفت: بالغ بر هزار NGO ثبت شده حقوق بشری داریم که از آنها حمایت می‌کنیم. محور دیگر کار ما دامن زدن به حقوق شهروندی در کشور است، در زمان آیت الله هاشمی شاهرودی قانونی در این خصوص به تصویب رسید و سازمانی در قوه قضاییه ایجاد شد، ولی فعالیت‌های آن خبری نمی‌شد و در سال هزاران شکایت در آن جا مطرح می‌شود، حدود ٥٩ درصد رای به نفع شکات صادر شده، ستاد حقوق بشر هم موارد را به خوبی پیگیری می‌کند، پرونده‌های زیادی هست، اما چون مسائل خصوصی افراد بوده خبری نکردیم. مقام معظم رهبری بر امر حقوق شهروندی تاکید داشتند، ان شاءالله با همکاری دولت و مجلس بتوانیم به این امر اهتمام بورزیم.


دبیر ستاد حقوق بشر اظهار کرد: درباره حقوق بشر مانند سایر موارد اسلام مطلب زیاد دارد، در مورد حقوق بشر اسلامی مسائل را بر اساس اسلام ارزیابی می کنیم، فعالیت خوبی را با همکاری علما داریم. در دنیا مسائل اسلامی حقوق بشری خودمان را به خوبی مطرح می کنیم، با دولت ایتالیا هماهنگی کردیم که جلسات حقوق بشری داشته باشیم و در هر جلسه یک موضوع را مطرح می کنیم. در یکی از جلسات موضوع حقوق متهم بود.در قوانین توجه به حقوق متهم ملموس است.


محاکم ما باید محل تظلم همه مردمان دنیا باشد


لاریجانی اظهار کرد: محاکم ما باید محل تظلم همه مردمان دنیا باشد، اینکه تا چقدر توان اجرای حکم باشد مسیاله دیگری است. هر روز یک دادگاه ما را محکوم می‌کند و از اموال ما دزدی می کنند یا شهروندان ما را مورد پیگرد قرار می دهند، البته نظام قضایی ما باید پیگیری کند، چند شعبه در تهران تشکیل شده، ستاد حقوق بشر در اینباره با دادگستری همکاری دارد، وزارت امور خارجه ما هم باید همکاری کند. از جمله پرونده‌های ما این است که افرادی در حملات شیمیایی مصدوم شدند و همچنین حملات تروریستی و منافقین که در حال بررسی است.


وی گفت: ما نباید همکاری در جهان اسلام را محدود به همکاری دولتی کنیم، حقوق بشر موضوعی است که ملت ها به آن علاقه مند هستند و میدان وسیعی برای کار وجود دارد. متفکرین ما باید با مسلمانان همه جهان و مسلمانانی که در بلاد غیر اسلامی هستند و حقوق شان پایمال می شود همکاری کنند. نباید چشمان به این باشد که ببینیم دولت پلید عربستان درباره حقوق بشر چه می گوید، میدان همگرایی ما زیاد است، وقتی اخبار انتخابات ما در دنیا پخش می شد سومین مناظره را قطع کردند و وقتی دیدند علاقه مردم ایجاد شد برنامه ها را قطع کردند.


دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر حق و حقوق ایرانی‌ها در خصوص فاجعه منا به کجا رسید، گفت: جنایتی که رژیم سعودی در منا مرتکب شد جبران ناپذیر است و لکه ننگی بر پیشانی این رژیم خواهد بود، اما برای استیفای حقوق ملت مان چند خط کاری داریم. ما انتظار داریم تشکیلات دیپلماسی ما مطالبه گری قوی کند و دوم اینکه این قضیه در مجامع بین المللی مطرح شود. بحث دیگر پیگرد آنها در محاکم خودمان است که در این حوزه دستگاه قضایی مشغول است و فکر می کنم با تاکیدی که رهبر انقلاب داشند، بخشی از این احکام امسال صادر شود.


جرم سیاسی اصطلاح درستی نیست


لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه ادعا شده که زندانیان سیاسی در میان زندانیان مواد مخدر و اعدامی‌ها نگهداری می‌شوند، گفت: نکته اول این است که ما در کشورمان زندانی سیاسی نداریم، البته اگر قانون جرم سیاسی نهایی شود ممکن است این اتهام در سیستم ما وارد شود؛ بنابراین کسانی که مورد پیگیرد قرار گرفته‌اند تحت عنوان جرایم سیاسی نبوده است؛ بنابراین اصطلاح جرم سیاسی اصطلاح درستی نیست و این اصطلاح را غربی‌ها بکار می برند تا برچسب سیاسی کار خود را انجام دهند. دسته‌بندی متهمان ما خیلی دقیق است و هیچ وقت ما متهمان را برای آزاردهی در کنار بقیه نگه نمی‌داریم و این اتهام بدی است که به مجموعه دستگاه قضایی زده می‌شود. ما درباره ملاقات و مرخصی زندانیان چارچوب بسیار مشخص و منعطف داریم. برای ستاد حقوق بشر، حقوق متهم یک محور است و اگر کسی به ما مراجعه کند، ستاد حقوق بشر در این زمینه هیچ کوتاهی نمی‌کند و با آغوش باز پیگیری می کند.


وی ادامه داد: آزادی بیان و آزادی فعالیت‌های اجتماعی از برکت‌های جمهوری اسلامی بوده است و باید از این آزادی ها پاسداری کنیم و باید چارچوب آزادی‌ها را در سیستم قانونی خود بشناسیم و آنها را در مسیر منافع ملی بکار بگیریم. میدان تعرض نرم، امروز یکی از میدان های وسیع تهاجم آمریکاست. میدان نرم سوء استفاده از امکانات رسانه‌ای است، البته جریان موج اطلاع نما یا فیک، امروز با یک معارضه تقلبی دیگر مواجه است. آقای ترامپ خودش یک مصداق کامل فِیک و جعل است و سیستم تمدن غربی بعید است بتواند از این زنجیره فیک‌ها خارج شود. ما در میدان نرم نباید به تعرضات آمریکا میدان بدهیم.


دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به عنوان آتش به اختیار که توسط رهبر انقلاب مطرح شد گفت: در فضای نرم هر فرد می‌تواند میدان وسیعی از فعالیت داشته باشد و این جنبه مثبت از فضای نرم است. طبیعتا این احتیاج به فرهنگ و آموزش دارد. در این مسیر از انتقاد و فحش به خودم ناراحت نمی‌شوم و ترجیح می‌دهم فحش باشد تا اینکه هیچ صدایی نباشد. این دکترینی که رهبری اعلام کردند برای همه است و هر کسی که بلد است باید به میدان بیاید تا بتوانیم جلوی هژمونی آمریکایی را بگیریم.


مجازات در اسلام برای انتقام نیست


وی گفت: مجازات در اسلام برای انتقام نیست برای پیشگیری است و اصلا مجازات چیز شیرینی نیست. همیشه از اینکه شهروندی به خاطر خطا مجازات می شود، باید غمگین باشیم و بدترین مجازات ها می تواند اعدام باشد. همراه با بخش زیادی از دوستان و قضات در سیستم قضایی بر این عقیده هستیم که ضمن اینکه این حجم اعدام ها بی خاصیت نبوده اما خاصیتش در حد انتظار نبوده و باید تجدیدنظر کنیم و این به معنای حذف اعدام نیست و به نظرم این تئوری خوبی است و خوشحالم مجلس به آن پیوسته است و همکاران ما در ستاد کاملا با آن همگام هستند و امیدوارم طرح بهتری تصویب شود.


لاریجانی گفت: بنابراین در داخل نظام همیشه درباره این حکم سنگین تردید بود و فکر می کنم طرح نمایندگان مجلس که با همکاری قوه قضاییه و ستاد تدوین شده، یک گام مثبت است. قصاص آن اعدامی نیست که غربی‌ها فکر می کنند و قصاص یکی از حقوق‌های شخصی افراد است و البته قرآن کریم عفو و گذشت اولویت داده است. ما احساس شادی می‌کنیم که فردی از اعدام نجات یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته