دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با آنا؛

درآمد و سوددهی بنگاه‌های تولیدی با نرخ سودهای تسهیلات همخوانی ندارد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران گفت: میزان نرخ بهره تسهیلات تولیدی بانک‌ها، بازپرداخت این وام‌های گران را برای تولیدکنندگان واقعی سخت می‌کند، بنابراین بازنگری در نرخ‌های تسهیلاتی ازسوی مسئولان ضروری است تا این نرخ با واقعیت اقتصادی همخوانی داشته باشد.
کد خبر : 192244

کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا درخصوص ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان در قالب طرح رونق تولیدملی برای سال 96 گفت: میزان درآمد و سوددهی بنگاه‌های تولیدی کشور نسبت به نرخ تسهیلاتی که از سوی بانک‌ها به این واحدهای تولیدی پرداخت می‌شود،‌ وجهه اقتصادی چندانی را ندارد چراکه عملا میزان سود یک بنگاه نسبت به مراتب پایین‌تری را به نرخ بهره‌های بانکی دارد.


وی ادامه داد: میزان نرخ بهره تسهیلات تولیدی بانک‌ها، بازپرداخت این وام‌های گران را برای تولیدکنندگان واقعی سخت می‌کند بنابراین بازنگری در نرخ‌های تسهیلاتی از سوی مسئولان ضروری است تا این نرخ با واقعیت اقتصادی همخوانی داشته باشد.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، درخصوص نیاز تولیدی‌ها به نرخ سودواقعی برای تسهیلات تولیدی، تصریح کرد: کاهش جدی نرخ سودهای تسهیلات بانکی به تولیدی‌ها باید بر اساس نرخ تورم و فرمول اقتصادی حاکم بر شرایط تولیدی باشد و این کاهش نباید تنها یک الی دو درصدی باشد که تاکنون دولت در دستور کار خود قرار داده است.


وی افزود: دولت باید در راستای واقعی‌سازی نرخ‌های تسهیلاتی گام بردارد تا ابتدا استقبال از این تسهیلات بالا رود، ضمن آنکه تولیدکنندگان در بازپرداخت این وام‌ها نیز با شکست مواجه نشوند تا حجم بدهی‌های بانکی نسبت به گذشته افزایش پیدا کند.


دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: ارقام اعلام شده از سوی بانک‌ها به هیچ عنوان نه تنها منطقی نیست بلکه مورد استقبال تولیدکنندگان واقعی نیز قرار نمی‌گیرد.


عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران درخصوص اینکه باید بخش‌خصوصی متحدانه نسبت به این ارقام اعلام موضع کند، نیز خاطرنشان کرد: رقم اعطایی به بخش‌خصوصی بالای 40هزار میلیارد تومان است که عمدتا به صنایع کوچک و متوسط اختصاص می‌یابد که هماهنگی بین آنها سخت و امکان‌پذیر نیست همچنین از طرف دیگر در نبود نظارت‌های دقیق، برخی افراد با سوءاستفاده از تابلوهای تولیدی، خود را یک تولیدکننده جا زده و از این تسهیلات بهره‌مند می‌شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته