دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 تير 1396 - 13:59
نشست خبری سخنگوی ناجا: (2)

موضع رسمی پلیس؛ داخل خودرو حریم خصوصی نیست

معاون اجتماعی ناجا با اشاره به قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر تاکید کرد که داخل خودرو با توجه به اینکه بدون تجسس در معرض دید عموم قرار دارد،‌ حریم خصوصی محسوب نمی‌شود.
کد خبر : 192242

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سردار سعید منتظرالمهدی در نشست خبری با اصحاب رسانه درخصوص شیشه‌های دودی خودروها با اعلام اینکه استفاده از شیشه دودی برابر مصوبات هیات وزیران به نحوی که راننده و سرنشین داخل آن مشخص نباشد، ممنوع است و پلیس باید در مواجهه با آن اعمال قانون انجام دهد، تصریح کرد: رانندگان برای استفاده از برچسب‌های دودی آن را به گونه‌ای انتخاب کنند که امکان رؤیت داخل خودرو از فاصله سه متری مهیا باشد. البته رعایت این قانون هم در دید راننده تاثیر بسزایی دارد و هم از نظر منظر امنیتی مدنظر پلیس است.


تناقض در دریافت گواهینامه بدون شرط سربازی


وی درباره دریافت گواهینامه بدون شرط سربازی تاکید کرد: تناقض روایی و تزاحم میان قوانین دست پلیس را برای اجرا این قانون بسته است و از قانونگذاران می‌خواهیم ابهام را برطرف کنند تا از طریق ستاد کل نیروهای مسلح به پلیس ابلاغ شود. تا بتواند این تسهیلات را در اسرع وقت برای مشمولان ایجاد کند.


به گفته منتظرالمهدی، مواد قانونی 10 و 58 وظیفه عمومی در تناقض و تزاحم با ماده 54 قانون و بیمه است و طبیعتا اگر پلیس بخواهد هرسه را ایجاد کند، مشمولانی که برای دریافت گواهینامه مراجعه می‌کنند و غیبت سربازی دارند باید دستگیر شوند که اگر دستگیری مدنظر است، این کار آغاز شود.


منتظرالمهدی با اشاره به اینکه ماده 10 بر این مبناست که شرط لازم برای اخذ گواهینامه مشخص شدن وظیفه خدمت وظیفه عمومی است،‌ تصریح کرد: در ماده 5 تا 8 قید شده که پلیس موظف است نسبت به شناسایی،‌ تعقیب و دستگیری مشمولان غایب فراری اقدام کند. در ماده 54 قانون بیمه نیز تصریح شده، ارائه گواهینامه بدون داشتن شرط سربازی لازم‌الاجراست.


داخل خودرو حریم خصوصی نیست


معاون اجتماعی ناجا با اشاره به قوانین جاری از جمله تبصره ماده 5 از قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر مصوب سال 94 اظهار کرد: اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند از جمله وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیستند و طبیعتا رعایت هنجارها و الزامات قانونی باید درون آن رعایت شود.


به گفته سخنگوی ناجا، حجاب هنجاری است که در جامعه ما پذیرفته شده و مبتنی‌ بر قوانین حاکم بر نظام مقدس جمهوری اسلامی است که پاسبانان آن خود مردم هستند و در راستای نظارت و قضاوت اجتماعی تحقق پیدا می‌کنند.


این مقام ارشد انتظامی عنوان کرد: تذکر لسانی، ‌انسانی و احساسی توسط خود مردم بسیار کارآمد است. همکاران من در بخش‌هایی از نیروی انتظامی موظف هستند به جهت رعایت حقوق شهروندی و ایجاد امنیت اجتماعی در ابعاد جانی، مالی، ناموسی، اخلاقی و البته احساس امنیت در سپهر روانی جامعه در مواجهه با هرگونه هنجارشکنی مداخله کنند.


حال مرزها خوب است


منتظرالمهدی با اعلام اینکه از 8755 کیلومتر مرز، حدود 8500 کیلومتر در گستره و پهنه جغرافیایی کشور توسط مرزبانان ناجا حراست و نگهداری می‌شود، تصریح کرد: مرزبانان با چشمان باز و آمادگی کامل از هرگونه تعرض به مرزهای ایران جلوگیری می‌کنند و هر از گاهی در درگیری با اشرار و معاندین به درجه رفیق شهادت می‌رسند و آخرین آن چند روز پیش در مرز پیرانشهر بوده است.


عملکرد پلیس در قبال کولبران


وی با تاکید بر اینکه در پایانه‌های مرزی محله‌هایی برای تردد کولبران جهت ارتزاق خانواده‌ خود توسط وزارت کشور ایجاد شده است، عنوان کرد: کولبران می‌توانند براساس ضوابط در این محل‌ها تردد کنند، البته این اماکن و معبرها تحت نظارت پلیس است.


به گفته منتظرالمهدی هرگونه تردد از اماکنی غیر از اماکن مشخص شده تحت هر عنوان ممنوع است و مرزبانان در دل تاریکی شب در مواجهه با هرگونه ورود به مبادی غیررسمی طبق قانون باید مداخله کنند.


سخنگوی ناجا ادامه داد: واقعیت امر این است که هیچ تضمینی نیست افرادی که قصد ورود از مبادی غیررسمی به دور از دید مرزبانان به کشور را دارند، قصد اقدامات تروریستی نداشته باشند و این تشخیص امکان‌پذیر نیست و پلیس ناگزیر به مداخله است.


منتظرالمهدی یادآور شد: اساسا پلیس بر سر امنیت مردم مماشات نمی‌کند، اما مردم هرگونه کوتاهی در این زمینه را بر ما نمی‌بخشند.


پیش‌بینی حداکثری در مواجهه با تهدیدات حداقلی


سخنگوی ناجا درخصوص تهدیدات داعش عنوان کرد: ما در یک کشور شیعه زندگی می‌کنیم و بر سر اصول‌مان پافشاری می‌کنیم و طبیعی است که همواره در مظان تهدید باشیم، از این رو پیش‌بینی حداکثری در مواجهه با هرگونه تهدیدات حداقلی همواره در دستور کار پلیس قرار دارد.


وی تاکید کرد: البته امنیت صرفا پلیس‌محور و دولت‌محور نیست،‌ بلکه امنیت پایدار در سایه مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه جاری و ساری می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته