دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تعلل فدراسیون فوتبال در برگزاری 2 مزایده پولساز

کمتر از یک ماه به آغاز رقابتهای لیگ برتر باقی مانده اما هنوز فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در بخش تبلیغات دور زمین و بلیت فروشی رقابتهای لیگ آینده به طرز مبهم و سوال برانگیزی هیچ اقدام موثر اجرایی انجام نداده اند که این مهم می‌تواند در نهایت ضربه‌ مالی بزرگی بر پیکره فوتبال باشگاهی ایران وارد کند.
کد خبر : 192088

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از ایسنا، فصل هفدهم لیگ برتر فوتبال ایران کمتر از یک ماه دیگر آغاز می‌شود و تیم‌ها و مسئولان خود را برای یک سال فوتبالی مهم که در نهایت به حضور تیم ملی در جام جهانی ختم می‌شود آماده می‌کنند. در این میان اما هنوز خیلی از مسائل پیش پا افتاده و بنیادین در فدراسیون فوتبال وجود دارد که حل نشده باقی مانده و با وجود نزدیک شدن به آغاز لیگ هیچ اقدام موثری از سوی مسئولان فدراسیون برای سر و سامان دادن به آنها صورت نگرفته است.


یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در حال حاضر در بحث برگزاری لیگ برتر وجود دارد، مساله قدیمی تبلیغات محیطی فوتبال است که در دو، سه فصل گذشته جنجال‌های زیادی هم به پا کرده و در خلال آن باز هم در حق فوتبال ایران اجحاف شده است.


ماجرا از این قرار است که بدقولی‌های شرکتی که حق انحصاری تبلیغات محیطی فوتبال را طی یک مزایده برنده شده بود، باعث شد سازمان لیگ تصمیم به لغو این قرارداد بگیرد. پس از آن گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره نحوه ادامه کار سازمان لیگ در این زمینه و لزوم درآمدزایی هر چه بیشتر برای فوتبال مطرح شد اما تاکنون تصمیمی از سوی رییس فدراسیون و مسئولان سازمان لیگ برای حل این مشکل اساسی گرفته نشده آن هم در صورتی که کمتر از یک ماه تا آغاز لیگ برتر باقی مانده هنوز تشکیلات فوتبال ایران نمی‌داند که چه برنامه‌ای برای بحث مهم تبلیغات محیطی فوتبال دارند.


در این میان قرار بوده سازمان لیگ طی اطلاعیه‌ای واگذاری حق انحصاری تبلیغات محیطی فوتبال را به مزایده بگذارد اما این اتفاق به دلایل نامعلوم و البته سوال برانگیزی تاکنون رخ نداده است. این تاخیر از سوی مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ، علاوه بر اینکه به سود مدعیان و افراد ذی نفع خواهد بود حتما تبعاتشبه ضرر فوتبال است.


تصمیم گیری در این باره اگر به روزهای اغازین لیگ واگذار شود ممکن است بحث رقابتی کردن تبلیغات برای فوتبال را کاملا منتفی کند و در نهایت مسئولان نیز مجبور شوند با مبلغی بسیار کمتر از آنچه حق فوتبال است، تبلیغات محیطی را به فرصت طلبان واگذار کنند.


جالب اینکه امیر عابدینی نیز در اتفاقی عجیب سه هفته پیش از سمت مدیر بازاریابی فدراسیون فوتبال استعفا کرد و در شرایطی که منطق حکم می‌کند، پس از خالی شدن یک سمت در یک تشکیلات بزرگ، بلافاصله فرد دیگری جایگزینش شود، تاکنون هیچ فردی برای این پست معرفی نشده و در عمل شاهد آن هستیم که فعالیت‌های تبلیغاتی سازمان لیگ که برای درآمدزایی فوتبال از اهمیت بالایی هم برخوردار است، به طور کامل متوقف شده است.


در این میان شخص مهدی تاج هم عملا هیچ برنامه‌ عملیاتی برای حل این مشکلات ندارد و این بلاتکلیفی می‌تواند یکی از بخش‌های مهم فدراسیون را که از قضا پتانسیل بالایی برای درآمدزایی دارد منفعل کند.


طبیعی است که رئیس فدراسیون فوتبال باید هوشیار باشد و فریب فرایند اداری و مشکلات را نخورد چرا که در سال منتهی به جام جهانی ممکن است مشکلات عدیده‌ای پیش روی فدراسیون سبز شود و اگر قرار باشد به همه نواقص و کمبودها اینگونه نگاه شود و تصمیم سازیهای قانونی و فوری فدراسیون به تاخیر بیفتد حتما روزهای مبهم و دشواری پیش روی تاج خواهد بود.


مطلب دیگر در این زمینه، بحث واگذاری بلیت فروشی به دو باشگاه پرطرفدار پایتخت است که این مهم نیز هنوز تعیین تکلیف نشده و باشگاهای استقلال و پرسپولیس هم نمی‌دانند برنامه فدراسیون در این موضوع چیست و چه باید بکنند.


پس از اینکه مشخص شد فدراسیون قبلی با یک آقازاده یک قرارداد ترکمانچای در موضوع فروش بلیت رقابتهای لیگ بسته و نهادهای نظارتی هم به این پرونده ورود کردند، قرار بود قراردادهای جدید فروش بلیت به باشگاه ها واگذار شود که تاکنون عملا این اتفاق رخ نداده و این بلاتکلیفی های مهم مالی فوتبال آن هم در یک ماه مانده به شروع رقابتهای لیگ نگرانی های فراوانی را ایجاد کرده که امید است فدراسیون و شخص تاج هرچه سریعتر برای رفع آن اقدام عملی انجام دهند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب