دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

واکنش رسانه‌های عرب زبان به پیروزی های ارتش سوریه/ آمریکا نمی‌خواهد جنگ پایان یابد

رخدادهای سوریه از پیشروی های ارتش این کشور در جبهه های گوناگون تا بهانه تراشی و سنگ اندازی اردوگاه ضد سوری؛ از موضوعاتی است که مورد توجه ویژه رسانه های عرب زبان قرار گرفت.
کد خبر : 192059

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از ایرنا، پیروزی های گسترده ارتش سوریه در میدان های نبرد روند رویدادهای این کشور را به مرحله حساس و سرنوشت سازی رسانده است. تحولات نظامی جدید در سوریه شرایط مناسبی را برای شکست نهایی گروه تروریستی داعش فراهم می‌کند. دولت دمشق و متحدانش، اینک دست برتر را در تحولات میدانی در اختیار دارند؛ وضعیتی که پذیرش آن برای دشمنان سوریه دشوار است. از این رو، آنها به بهانه های گوناگون، تغییر شرایط میدان های نبرد را به سود خود دنبال می کنند.با توجه به این، در روزهای گذشته نگاه رسانه های عربی به تازه ترین رویدادهای سوریه و چشم انداز تحولات این کشور دوخته شد. این گزارش، مهمترین محورهای تحلیلی این رسانه ها را درباره شرایط کنونی جنگ در سوریه مورد توجه قرار داده است.
** فضاسازی ضد سوری آمریکا
تارنمای «بیروت پرس» لبنان و روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن با اشاره به پیشروی های ارتش سوریه در میدان های نبرد، ناخرسندی اردوگاه ضد سوری و فضاسازی آن علیه نظام سوریه را در کانون توجه قرار دادند.
به نوشته تارنمای بیروت پرس، دولت آمریکا بار دیگر در حال فضاسازی برای حمله نظامی در سوریه است به طوری که این بار نیز از بهانه استفاده از سلاح شیمیایی توسط نیروهای ارتش سوریه برای فضا سازی علیه دولت این کشور بهره برداری می شود. شواهد نشان می دهد که هزینه تهدیدهای دولت آمریکا هنگفت است و پرداخت آنها بر عهده ارتش سوریه و دولت این کشور خواهد بود.
پیش از اظهارات مقام های کاخ سفید و نماینده آمریکا در سازمان ملل، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه نیز گفت: احتمال دارد فرانسه به تنهایی یا با همکاری آمریکا به سوریه حمله کند.
اظهارات و فضاسازی های آمریکا علیه نظام و ارتش سوریه در شرایطی صورت می گیرد که ارتش این کشور به ویژه در منطقه البادیه به پیروزی های بزرگی دست یافته است. این مناطق دارای موقعیت راهبردی بوده و عملیات ارتش سوریه در این مناطق، مقدمه ای برای آزادسازی سوریه است. این مناطق دارای منابع نفت، گاز و فسفات است که بازپس گیری آن به اقتصاد آسیب دیده سوریه جان تازه ای خواهد بخشید.
بازپس گیری این مناطق(البادیه) و ارتباط آن با عراق نتایج مثبتی در روند جنگ علیه رژیم صهیونیستی به دنبال خواهد داشت و می توان گفت تکمیل عملیات ارتش سوریه بر ناآرامی آمریکا و رژیم صهیونیستی می افزاید. در این صورت طرح برقراری منطقه امن و ارتباط آن با منطقه «القنیطره»، «درعا»، «السویداء»، «التنف» و «البوکمال» خنثی خواهد شد. این طرحی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی به منظور جداسازی سوریه ایران و عراق برای تثبیت آن تلاش می کردند تا بدینگونه ازتشکیل کمربند مقاومتی که با تهران در ارتباط است، ممانمعت کنند. در چنین شرایطی آمریکا و رژیم صهیونیستی با متوسل شدن به بهانه های گوناگون برای حمله به ارتش سوریه تلاش می کنند. آشکار است که آمریکا سعی دارد در مسیر پیروزی های مداوم ارتش سوریه سنگ اندازی کند و اگر واشنگتن این بار تهدیدهای خود را عملی سازد، به طور بی سابقه ای در لبه پرتگاه قرار می گیرد.
به نوشته روزنامه رای الیوم، دولت «دونالد ترامپ» احساس می‌کند در جنگ سوریه در آستانه شکست قرار دارد. همچنین با توجه به نزدیک بودن سقوط پایتخت خلافت خودخوانده‌ داعش در موصل و الرقه و از بین رفتن دلایل حضور نیروهای آمریکا و ائتلاف بین‌المللی در سوریه؛ دولت آمریکا می‌خواهد وارد مرحله جنگ‌های ساختگی با دولت سوریه شود تا با بهانه‌ تراشی های پوچ جنگ را برای مدت طولانی‌ ادامه دهد.
به نوشته رای الیوم، طی چند روز اخیر دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر شیپورهای جنگ را به صدا درآورده و مدعی است نظام سوریه برای حمله شیمیایی از پایگاه هوایی الشعیرات در نزدیکی حمص آماده می شود. «شون اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید گفته است «دستگاه اطلاعاتی آمریکا تحرکات ارتش سوریه را در این زمینه رصد می کند.»
اسپایسر هشدار داد اگر «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه دست به حمله شیمیایی بزند، ارتش سوریه هزینه سنگینی را خواهد پرداخت. ما نمی‌دانیم هزینه آن چه خواهد بود، اما در مقایسه با آنچه در آوریل گذشته رخ داد، دور از ذهن نیست آمریکا و همپیمان آن با دست زدن به حمله‌ای ساختگی در سوریه، به شلیک موشک‌های «توماهاوک» برای حمله به پایگاه های نظامی در این کشور اقدام کنند. و بیدن ترتیب وارد مرحله دوم جنگ یعنی مرحله تغییر نظام شوند. این مساله احتمال دارد جنگ جهانی را به دنبال داشته باشد. زیرا روسیه در این زمینه به خویشتن‌داری و پذیرش اهانت‌ها ادامه نخواهد داد.
حمله نیروهای آمریکایی به نیروهای سوریه در منطقه مرزی «التنف» میان اردن، عراق، سوریه و سرنگون کردن جنگنده سوری بر فراز آسمان شهر رقه باعث نشد مقام های سوریه یا همپیمانان آنان با وارد شدن به رویارویی نظامی، شعله های جنگی فراگیر را روشن کنند، زیرا دو طرف از طرح آمریکا آگاه هستند. از این رو، کاخ سفید تصمیم گرفت بار دیگر بهانه سلاح‌های شیمیایی را مطرح کند. مساله قابل توجه آن است که فرانسه و انگلیس نیز به سرعت این اقدام را تایید و با کاخ سفید در این باره هماهنگ و از هرگونه تحرک نظامی حمایت کردند.
دولت آمریکا از این موضوع که ارتش سوریه در حلب، حمص و حماة، حومه دمشق پیشروی گسترده‌ای را رقم زده و مرزهای سوریه و عراق را در شرق برای نخستین بار باز کرده و شماری از چاه‌های نفت و گاز در دیر الزور را که زیر اشغال داعش بود، به کنترل خود درآورد، خرسند نیست. از این رو، دولت آمریکا می‌خواهد شرایط را بار دیگر در سوریه شعله ور سازد. زیرا آمریکا نمی‌خواهد جنگ در سوریه به هیچ وجه پایان یابد.
ارتش سوریه در حلب، حمص و حماة، حومه دمشق پیشروی گسترده‌ای را رقم زده و مرزهای سوریه و عراق را در شرق برای نخستین بار باز کرده و شماری از چاه‌های نفت و گاز در دیر الزور را که زیر اشغال داعش بود، به کنترل خود درآورد، موضوعی که خوشایند آمریکایی ها نیست. از این رو، دولت آمریکا می‌خواهد شرایط را بار دیگر در سوریه شعله ور سازد، زیرا آمریکا نمی‌خواهد جنگ در سوریه به هیچ وجه پایان یابد.
** اهداف آمریکا از فضا سازی ضد سوری
روزنامه «البناء» لبنان و نشریه «المنار» فلسطین نیز اهداف آمریکا از فضاسازی های ضد سوری را مورد توجه قرار دادند و نظام سوریه را پیروز میدان های نبرد معرفی کردند.
به نوشته روزنامه البناء، آمریکا با مطرح کردن استفاده ارتش سوریه از سلاح های شیمیایی می خواهد به چندین هدف دست یابد. این کشور می خواهد حضور خود را در میدان های نبرد ثابت و این گونه وانمود کند که شکست نخورده است و می تواند با دخالت نظامی خود مرزهایی را که خواهان آن است ترسیم کند.
آمریکا می خواهد با مطرح کردن چنین دروغ هایی، سوریه و همپیمانان آن را بترساند و مانع از پیشروی و پیروزی های راهبردی آنان در میدان های نبرد شود. همچنین آمریکا می خواهد پس از شکست گروه های تروریستی در برابر ارتش سوریه و همپیمانان آن روحیه این گروه ها را بهبود بخشد.
همچنین در این زمینه برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از آمریکا می خواهند با دخالت های خود مانع از پیروزی نهایی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه شوند. افزون بر این، واشنگتن می خواهد با دخالت های خود برگ برنده ای را در اختیار داشته باشد تا بتواند در هرگونه مذاکره ای برای حل بحران سوریه از آن استفاده کند.
به نوشته نشریه المنار، ماموریت آمریکا در سوریه دشوار است، این کشور حتی با وجود حمله های نظامی و حمایت از گروه های تکفیری به عنوان ابزار فشار نمی تواند طرح خود را در این کشور پیش برد. اوضاع در سوریه برپایه منافع آمریکا پیش نمی رود و هیچ کسی نمی داند که آثار و پیامدهای جنگ علیه سوریه چه خواهد بود. سراسر منطقه تاوان این جنگ را پرداخت خواهد کرد.
همه شرط بندی ها برای سقوط نظام سوریه از بین رفته است و آمریکا و همپیمانان آن اکنون پس از شکست راهبردی در مسیر تلاش برای سقوط دولت سوریه آخرین فرصت را در اختیار دارند تا با تغییر سیاست خود درباره نظام سوریه با آن در مبارزه با تروریسم همکاری کند. به طور خلاصه می توان گفت سوریه بر خلاف خواست کینه توزان و دشمنان همیشه با پیروزی همراه خواهد بود. از این رو به سود همه است که سوریه پیشرفت کند و با قدرت یابی و افزایش نقش خود طرح هایی را که برای تسلط برمنطقه اندیشیده می شود، خنثی سازد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب