دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1396 - 10:35

خطر برخورد نظامی بیخ گوش آمریکا و چین

یک کشتی جنگی آمریکایی برای دومین بار از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، حریم دریایی چین را نقض کرد. دولت چین این اقدام را یک حرکت تحریک آمیز جدی توصیف کرده است.
کد خبر : 191832

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفت، یک کشتی جنگی روز یکشنبه از نزدیکی یک جزیره مورد اختلاف در دریای چین جنوبی که کشورهای چین، تایوان و ویتنام در مورد آن ادعاهای مالکیتی دارند عبور کرده تا ادعاهای همه این سه کشور را به چالش بکشد.


این مقام آمریکایی افزود، کشتی جنگی یو اس اس استتهم، مجهز به موشک هدایت شونده از فاصله 12 مایل دریایی جزیره تریتون، که بخشی از جزایر پاراسل در دریای چین جنوبی محسوب می‌شود عبور کرده است.


خبر این عملیات اولیه روز یکشنبه توسط شبکه خبری فاکس نیوز منتشر شده بود.


این دومین «عملیات آزادی دریانوردی» است که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ انجام می‌شود. در جریان یک رزمایش نظامی در اواخر ماه می (اردیبهشت) نیز یک کشتی جنگی آمریکایی از فاصله 12 مایل دریایی یک جزیره مصنوعی که توسط چین در دریای چین جنوبی ساخته شده عبور کرده بود.


وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، این کشتی آمریکایی ورودی غیر مجاز به آبهای سرزمینی چین داشته است.


در این بیانیه که اواخر روز یکشنبه منتشر شده، به نقل از لو کانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین آمده است، این عملیات یک «اقدام تحریک آمیز جدی سیاسی و نظامی» بوده است. چین گفته کشتی‌های جنگی و جت‌های جنگنده خود را برای هشدار دادن به کشتی جنگی استتهم به منطقه اعزام کرده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: دریای چین جنوبی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته