دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1396 - 10:59

پاسخ سازمان حج و زیارت به اعتراض خانواده‌های شهدای منا

سازمان حج و زیارت با صدور بیانیه ای در ارتباط با خبر منتشر شده از حضور تعدادی از خانواده معظم شهدای منا در این سازمان اعلام کرد: سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری تا کنون نقش خود را در رسیدگی به امور خانواده های معزز شهدا فراتر از وظایف قانونی ایفا کرده اند.
کد خبر : 191818

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، روز گذشته برخی از خانواده‌های شهدای فاجعه منا نسبت به عملکرد سازمان حج و زیارت در قبال این خانواده‌ها اعتراض و در مقابل سازمان حج و زیارت تجمع کردند، این خانواده‌ها خواستار تعیین تکلیف شهدای حادثه منا پس از 2 سال انفعال مسئولان بودند.


فرزند یکی از شهدا حادثه منا با تاکید بر اینکه خانواده‌های این شهدا به هیچ وجه به دنبال دریافت دیه نیستند به خبرگزاری فارس گفته بود: خانواده شهدای منا به دنبال عذرخواهی دولت عربستان از مردم ایران هستند و پس از آن باید چرایی وقوع این حادثه را توضیح دهند ضمن اینکه چرا باید مسئولین سازمان حج و زیارت به نوعی صحبت کنند که مردم در کوچه و خیابان به ما زخم زبان بزنند و به ما بگویند که وقتی پدران،‌ پسران و فرزندان این خانواده شهدای منا شهید شدند دیه یک میلیاردی گرفتید در حالی که به هیچ وجه به دنبال دیه نبوده و نیستیم.


روز گذشته در حین انجام مصاحبه اصحاب رسانه، خبرنگاران و حضور دوربین‌های عکاسی و صداوسیما حراست سازمان حج و زیارت با برخورد فیزیکی خشن با آنها از ادامه فعالیت خبری ممانعت به عمل آورده و ضمن ضرب و جرح یکی از فیلمبرداران صداوسیما تلاش داشتند تا دوربین وی را توقیف کنند که در نهایت این کشمکش باعث شکسته شدن دوربین خبری صداوسیما شد.


بر همین اساس سازمان حج و زیارت در بیانیه‌ای اعلام کرد: همان‌گونه که خانواده معزز شهدا مطلع هستند بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت از اولین لحظات وقوع فاجعه منا تا به امروز، در موضوع شهدای منا و رسیدگی به امور و دغدغه‌های خانواده‌های شهدا نه تنها اهتمام جدی داشته‌اند بلکه فراتر از وظایف قانونی و سازمانی خود با به کارگیری تمامی ظرفیت‌های درون و برون سازمانی تلاش کرده‌اند.


این بیانیه می‌افزاید: در طول این مدت، سازمان و بعثه همواره و با افتخار پذیرای خانواده‌های عزیز شهدای منا و استماع مطالب آنها و پیگیری دغدغه‌ها و مطالبات ایشان بوده‌اند. رضایتمندی بخش عمده‌ای از خانواده‌های شهدای منا از تلاش‌های پیدا و پنهان انجام گرفته، موید این امر است.


در این بیانیه آمده است: در چنین شرایطی و در حالی که در سازمان همیشه به روی این عزیزان باز بوده است، جای شگفتی است که چرا حضور نامتعارف تعداد اندکی از عزیزان در مدخل سازمان (که بلافاصله به داخل سازمان دعوت شدند) در اقدامی تعجب برانگیز توسط بخشی از صدا و سیما به گونه‌ای غیرمنصفانه منتشر می‌شود و ضمن نادیده گرفتن همه اقدامات و تلاش‌های قبلی، حتی نشست طولانی ایشان با نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج به محض ورود به سازمان، کاملا نادیده انگاشته می‌شود و حتی در خبر مذکور کوچکترین اشاره‌ای به آن نمی‌شود.


در این بیانیه آمده است: ضمن احترام به همه خانواده‌های معظم شهدا، مجددا تاکید می‌کند سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری تاکنون نقش خود را در رسیدگی به امور خانواده‌های معزز شهدا فراتر از وظایف قانونی ایفا کرده‌اند و همچنین در کنار اقدامات دیگر دستگاه‌ها، علیرغم محدودیت‌های ناشی از قطع روابط، با ارائه مستندات جمع آوری شده توسط بعثه مقام معظم رهبری، موضوع اخذ دیه از عربستان به عنوان مطالبه اصلی تعدادی از عزیزان با جدیت در مذاکرات مطرح شده است. بدیهی است تشرف حجاج طی امسال تدبیر و تصمیم نظام بوده و سازمان مجری تصمیمات است.


این سازمان در این بیانیه با اشاره بر وجود فضای همکاری بسیار خوب بین سازمان و رسانه‌ها و حضور مستمر و برنامه ریزی شده خبرنگاران محترم در سازمان، تاکید کرد نسبت به رفتار خودسرانه، نامتعارف و نسنجیده یکی از عوامل انتظامات در مواجه با یکی از خبرنگاران، سریعا و قاطعانه رسیدگی شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته