دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 تير 1396 - 16:41

جنگ یا تحریم؛ چه عقوبتی در انتظار قطر است؟

همزمان با پایان یافتن فرصت پاسخگویی قطر به درخواست‌های چهار دولت عربی تحریم‌کننده دوحه، کارشناسان سیاسی معتقدند این کشورها بر تحریم‌های اقتصادی خود خواهند افزود و بعید است خطر تنش‌های دیپلماتیک افزایش یابد و تبدیل به جنگ شود.
کد خبر : 191687

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری روسیاالیوم، شبکه نووستی روسیه گزارش کرد: «از نیمه‌شب یکشنبه ضرب‌الاجل قطر برای پاسخ دادن به 13 درخواست‌ ارائه شده از سوی عربستان، مصر، امارات و بحرین پایان می‌یابد؛ درخواست‌هایی که در آن مواردی همچون کاهش سطح روابط دیپلماتیک و نظامی با ایران، بستن پایگاه‌های نظامی ترکیه در خاک قطر، توقف حمایت از گروه‌های تروریستی، خودداری از دخالت در امور داخلی کشورهای عربی و همچنین بستن کامل کانال‌های شبکه ماهواره‌ای الجزیره مطرح شده است.»


مقام‌های قطری در دو روز گذشته به این درخواست‌ها واکنش نشان داده و گفته‌اند «اینگونه درخواست‌ها نقض حاکمیت و استقلال دوحه است» و همواره بر لزوم انجام مذاکره با همسایگان عرب خود تاکید کرده‌اند.


رضا شحاته، معاون سابق وزیر امور خارجه مصر در این‌بار گفت: «اکنون دیگر در تعامل با قطر سخن از گزینه نظامی مطرح نیست. توپ در زمین دولت قطر نیست، بلکه در زمین خاندان حاکمی است که سیاست خود را نه تنها برمبنای آسیب زدن به امنیت ملی خود، بلکه بر مبنای تضعیف منافع ملت قطر و امنیت منطقه خلیج (فارس) بنیان گذاشته است.»


این کارشناس امور بین‌الملل مصر تصریح کرد منطقه در حال حاضر به‌دلیل سیاست‌های دولت قطر عرصه نفوذ ایران و ترکیه شده است.


ژنرال جمال معصوم، رئیس سابق مرکز تحقیقات آکادمیک نظامی جمال عبدالناصر مصر درباره ادامه بحران در حوزه خلیج فارس، گفت: «احتمالا درگیری با قطر طولانی خواهد بود ولی به جنگ کشیده نمی‌شود.»


وی مدعی شد: «در حال حاضر قطر محاصره شده نیست، بلکه به‌دلیل حمایت دوحه از تروریسم در منطقه تنها تحریم سیاسی و دیپلماتیک است. ما در آغاز وقوع یک جنگ هستیم ولی نباید انتظار داشته باشیم بیش از تحریم‌های اقتصادی اتفاق خاصی رخ دهد، به‌ویژه اینکه تهدید نظامی‌ای متوجه دوحه نیست و اینکه هدف مشخصی برای حمله در خاک قطر وجود ندارد.»


این کارشناس مصری درباره تحرکات نظامی ترکیه در قطر گفت: «موضوع این است که در قطر نگرانی از وقوع یک کودتا وجود دارد. این در حالی است که هدف نیروهای ترکیه از حضور در دوحه، حمایت از نظام قطر است.»


معصوم درباره تدابیری که ممکن است کشورهای عربی علیه دوحه اتخاذ کنند تصریح کرد: «ممکن است (اعراب) شرکت‌های بزرگ خارجی که با قطر همکاری می‌کنند را به تحریم دوحه ترغیب کنند، به ویژه اینکه بیشتر این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌های زیادی نیز در عربستان، امارات، بحرین، مصر یا کشورهایی که از تحریم قطر حمایت می‌کنند انجام داده‌اند.»


وی تاکید کرد از دست رفتن کرسی قطر در شورای همکاری خلیج فارس در آینده تاثیرات منفی زیادی از لحاظ اقتصادی، سیاسی و نظامی بر دوحه خواهد گذاشت. همچنین بعید نیست عضویت قطر در اتحادیه عرب نیز لغو شود.


رضا شحاته در پایان گفت: «قطر باید برای حل تنش با همسایگان عرب خود به رایزنی با کشورهای بزرگ همچون آمریکا و شرکای اقتصادی‌اش در غرب روی آورد.»


باوجود این، او اینگونه پیش‌بینی کرد که کشورهای بزرگ خود را وارد درگیری‌های منطقه نمی‌کنند و موضع قاطعی نسبت به هیچ‌یک از طرف‌های درگیری اتخاذ نخواهند کرد و تنها طرف‌ها را به گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز با یکدیگر فرا می‌خوانند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته