دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 تير 1396 - 13:12
رئیس قوه‌قضائیه در همایش سراسری دستگاه قضا:

تشکیل ستاد حقوق شهروندی قطعا صحیح نیست/ نقد آرای قضایی با نقد دستگاه قضا متفاوت است

رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه قانون اساسی به بهترین نحو جایگاه دستگاه قضایی کشور را مشخص کرده است،‌ گفت: استقلال دستگاه قضا فارغ از استقلال قاضی است و نقد آرای قضایی با نقد دستگاه قضا متفاوت است.
کد خبر : 191596

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا،‌ آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه در همایش سراسری هفته قوه‌قضائیه که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه جایگاه و نقش قوه‌قضائیه در اصل 156 قانون اساسی مورد اشاره قرار گرفته است، اظهار کرد: درباره جایگاه و نقش قوه‌قضائیه می‌توانیم دو نوع نگاه داشته باشیم. نگاه اول که مربوط به درون دستگاه قضایی است و نگاه دوم که مربوط به کل نظام جمهوری اسلامی است. در نگاه درونی باید فکر دستگاه‌ها و سازمان‌های تابعه باشیم و بگوییم که چگونه است و از چه اجزایی تشکیل شده است. البته هر دو نگاه درست است.


آملی لاریجانی با بیان اینکه هر کدام از سازمان‌ها، ‌جایگاه‌ها و نقش محفوظ برای خود دارند، اما نکته اصلی این است که باید شناخت کاملی از جایگاه خود در نظام پیدا کنند، افزود: امروز نظام جمهوری اسلامی یک نظام بالنده و شکوفا است و این چیزی نیست که در داخل کشور مسئولین بگویند، بلکه دشمنان ما به این جایگاه رفیع و نقش‌آفرین اذعان می‌کنند. اگر جمهوری اسلامی در منطقه نقشی نداشت، هیچ‌وقت این‌چنین گرد هم نمی‌آمدند و علیه ما قطعنامه صادر نمی‌کردند. امروز اگر آمریکا این‌گونه قلدرمآبانه عمل می‌کند، برای این است که جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی را فهمیده و به آن ایمان پیدا کرده و حالا درصدد مخالفت با آن برآمده است.


رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه عشق ما به نظام مقدس جمهوری اسلامی تنها از سر ملیت نیست، البته ملیت هم برای ما مهم است؛ اضافه کرد: نکته اصلی بحث دلبستگی ایمانی ماست که باعث چنین همبستگی‌ شده است و ما در قوه‌قضائیه باید به این موضوع توجه کنیم که همه اقدامات ما در نظام و منطقه نقش‌آفرین است. اگر این‌چنین نگاه کنیم قطعا رفتارهای ما متفاوت خواهد شد و به سمت بهتری حرکت می‌کنیم.


رئیس دستگاه قضا به موضوع استقلال دستگاه قضایی کشور اشاره و اضافه کرد: استقلال دستگاه قضا فارغ از موضوع استقلال قاضی است که البته این دو بهم ربط دارد اما یکی نیستند.


وی ادامه داد: استقلال دستگاه قضایی فقط به کشور ما ختم نمی‌شود و این موضوع به یک دغدغه میان همه متفکران جهان تبدیل شده است زیرا از کنار آن به موضوعاتی نظیر آزادی بیان می‌رسند و باید بدانیم که این استقلال را باید ارج نهیم.


آملی لاریجانی تاکید کرد: اگر قاضی استقلال نداشته باشد قطعا حکمش با عدالت منافات خواهد داشت و تحت‌تاثیر فشارهای سیاسی- اجتماعی و اقتصادی حکم خواهد داد.


وی در ادامه به موضوع انتقاد رسانه‌ها از برخی از حکم‌ها و سخنانی که در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود،‌ اشاره و اضافه کرد: اینکه در رسانه‌ای به دستگاه قضا برای حکم در یک سمت خاص فشار وارد شود، این موضوع نارواست. یک آقایی بلند می‌شود و در یک نقد غیرمنصفانه می‌گوید فلان حکم در طول سه هزار سال گذشته بی‌سابقه بوده است، البته که این اظهارنظر درست نیست، ما نمی‌خواهیم دور دستگاه قضایی کشور دیوار بکشیم و نمی‌گوییم همه دستگاه قضایی هم بدون اشکال است، اما قرار نیست قاضی که باید فصل‌الخطاب باشد زیرسوال ببریم.


لاریجانی با بیان اینکه ما پاسخگو بودن دستگاه قضایی کشور را با عنوان تبیین موارد قبول داریم و باعث می‌شود کار دستگاه قضا برای مردم روشن شود، گفت: اما گاهی از پاسخگویی موضوع دیگری را دنبال می‌کنند و می‌خواهند به مطامع خودشان برسند؛ پس این سوال و جواب‌ها را مطرح می‌کنند.


رئیس قوه‌قضائیه با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور در خصوص انتشار آرا تصریح کرد: مطلبی که رئیس‌جمهور گفتند صحیح است، ما قبول داریم که باید آرا منتشر شود و بر آن نقد صورت گیرد، اما این موضوع هم‌اکنون هم اتفاق می‌افتد. در مجلس نماینده‌ای می‌آید و می‌گوید چرا قوه‌قضائیه فلان حکم را صادر کرده است، در حالی که این موضوع در حیطه وظایف قوه‌قضائیه است و نباید یک فرد برای نقد بخواهد چنین حرف‌هایی بزند.


دشمنان در فکر نفوذ


رئیس قوه‌قضائیه درباره نفوذ دشمنان گفت: اقتدار نظام جمهوری اسلامی باعث شده تا دشمنان بعد از طی مراحل مختلف کودتا، حمله و تحریم امروز به فکر نفوذ باشند تا در نظام رخنه کنند، زیرا سایر اقدامات‌شان شکست خورده است. امروز شناخت دشمن و شناخت نفوذ دشمن برای ما مهم است، زیرا مسیر انجام وظایف قوه‌قضائیه را مشخص‌تر می‌کند تا با آن در چارچوب قانون برخورد شود. امروز با نفوذ فرهنگی تلاش می‌کنند تا فرهنگ ما را به سمت انحطاط ببرند و با شبکه‌های مجازی قصد تسلط فرهنگی را در سر می‌پرورانند و می‌خواهند ما را از فرهنگ اصیل خودمان جدا کنند. وزیر امورخارجه آمریکا می‌آید و حرف از تغییر نظام می‌زند و می‌گوید برای سرنگونی نظام چشمش به داخلی‌هاست. باید همه ما بیدار باشیم و بدانیم که در حال طراحی تغییر نظام هستند و همچنین باید بدانیم این حرف‌ها به صورت مشابه از کدام حلقوم‌های داخلی شنیده می‌شوند.


لاریجانی تاکید کرد: افراد داخلی اگر سلاح داشته باشند که محارب شناخته می‌شوند و آنهایی هم که سلاح نداشته باشند اما قصدشان برهم زدن نظام باشد مفسدفی‌الارض محسوب می‌شوند. دشمن روبه‌روی ما ایستاده و برای تغییر نظام تلاش می‌کند، آن وقت یکسری در داخل کشور برای دوستی به سمت آنها دست دراز کرده‌اند. پس ما باید حواس‌مان را جمع کنیم.


رئیس دستگاه قضا به فتنه سال 88 اشاره و اضافه کرد: دیدیم که چگونه دشمنان نظام پشت سر فتنه‌گران ایستادند و از آنها حمایت کردند و جالب اینکه شعارشان هم موضوع حقوق‌بشر بود که جز مضحکه چیز دیگری نبود. در همان زمان خانم کلینتون آمد و گفت ناراحتیم که چرا بیشتر از مخالفان حمایت نکردیم تا حکومت ایران سرنگون شود.


رئیس دستگاه قضا ادامه داد: ما به عنوان رکن رکین نظام مقابل این هجمه‌ها ایستادیم و سر خم نمی‌کنیم و دیدید که چگونه در طول همه این سال‌ها تخریب‌هایشان را برعلیه رهبری، دستگاه قضا و سپاه قدس روا داشتند. امروز دشمن به سپاه هجمه می‌کند در حالی که سپاه افتخار نظام است و ما باید از این نیروی عظیم حمایت کنیم. چقدر وقیح شدند که می‌خواهند بخش مهمی از نیروی نظامی را زیرسوال ببرند.


رئیس دستگاه قضا از سردار سلیمانی نام برد و گفت: ایشان در سپاه قدس مایه افتخار ما هستند. شما چه کاره هستید که می‌گویید چرا این سردار سپاه به فلان کشور سفر کرده؟ شما چه کاره هستید که برای ما خط و نشان می‌کشید؟


وی تاکید کرد که همه ما باید حواس‌مان به حرف‌هایی که می‌زنیم باشد و بدانیم که چه می‌گوییم. ما در فتنه 88 ایستاده‌ایم و در آینده‌ هم پای نظام هستیم و از کیان نظام هم دفاع می‌کنیم.


آملی لاریجانی به موضوع اقتدار برونی نظام و اقتصاد مقاومت اشاره کرد و گفت: باید به استعدادهای داخلی توجه کنیم، چون تنها راه ایستادگی در مقابل دشمن است. این موضوع منافاتی با تعامل با سایر کشورها ندارد.


دستورالعمل اقتصاد مقاومتی به زودی ابلاغ می‌شود


وی با اشاره به حضور جوانان و سرمایه فکری آنها در کشور تصریح کرد: در این مسیر ما هم تلاش می‌کنیم تا به اقتصاد مقاومتی کمک کنیم. دستورالعمل آن آماده و به زودی ابلاغ خواهد شد.


رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: ما به دولت تضمین می‌دهیم همراه دولت خواهیم بود و مکررا هم گفته‌ایم که امنیت اقتصادی باید ایجاد شود که دو بال آن برخورد با مفاسد و تضمین امنیت برای سرمایه‌گذاری است.


وی به موضوع امنیت اقتصادی و برخورد با مفاسد اقتصادی اشاره و اضافه کرد: اینکه یک فردی با رانت، اقتصاد را به سمت دلخواهش بکشد، این قطعا به نفع اقتصاد ما نیست و باید این رانت‌ها و مفاسد برچیده شود تا سرمایه‌گذاری سالم شکل گیرد.


لاریجانی تاکید کرد که دستگاه قضایی نباید اشکالات بی‌وجه برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند و قطعا هم همین‌گونه خواهد بود، اما از آن طرف سرمایه‌گذاران باید به حرکت در مسیر درست عادت کنند.


بروز هجمه‌ها به دستگاه قضا


رئیس دستگاه قضا به موضوع حقوق بشر اشاره کرد و گفت: امروز هجمه‌های زیادی به سمت ما وارد می‌شود و قطعنامه‌های بی‌شماری هم علیه ما صادر می‌کنند که این قطعنامه‌ها بیشتر به سمت دستگاه قضایی کشور است. ما باید نگاه اسلام را ابتدا تبیین کنیم و سخنان‌مان هم با مدعیان حقوق بشر این است که نظام ایران پرچمدار حقوق بشر حقیقی است و ما حرف‌مان کرامت اسلامی است و اتفاقا در قرآن ما آیاتی در این خصوص آمده است. مشکل ما با آنها در تفاوت تعریف کرامت انسانی است.


رئیس دستگاه قضا گفت: شنیده‌ام که چند روز قبل همجنس‌بازی در آلمان آزاد شده، آیا این درست است؟ ما در جمهوری اسلامی با این همه کرامت دنباله‌روی اینچنین انسان‌هایی باید باشیم؟ ما حقوق‌بشر را در چارچوب تعالیمی که قبولش داریم همراهی می‌کنیم نه با آنچه که شما تعلیم می‌کنید، زیرا شما پایه‌های فکری‌تان دچار مشکل است.


لاریجانی ادامه داد: در یمن بزرگترین جنایت اتفاق می‌افتد، آن وقت آقای ترامپ رقص شمشیر می‌کند و به یک آدمکش کمک می‌کند. حقوق بشر را ما از زمان شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی جلو بردیم و مردم مظلوم کشورهای مختلف را حمایت کرده و می‌کنیم و این برای ما افتخار است که در مقابل تروریست ایستاده‌ایم.


وی با بیان اینکه هم‌اکنون زمزمه‌هایی از تشکیل یک ستاد حقوق شهروندی و حقوق‌بشر می‌شنویم، عنوان کرد: اعتقاد ما این است که حقوق شهروندی باید رعایت شود و اینها نیز در ذیل وظایف ستاد حقوق بشر است و اینکه بخواهیم یک ستاد ملی دیگر درست کنیم، قطعا صحیح نیست.


رئیس قوه‌قضائیه از دولتی‌ها دعوت کرد تا پیشنهادشان را در این زمینه به دستگاه قضا ارائه کنند و دستگاه قضا نیز در ستاد حقوق‌بشر از آن استفاده کنند.


رسیدگی به بیش از 15 میلیون پرونده در دستگاه قضایی


آملی لاریجانی با بیان اینکه هم‌اکنون به بیش از 15 میلیون پرونده در دستگاه قضایی رسیدگی می‌شود، اضافه کرد: این حجم پرونده نشان‌دهنده اعتماد عمومی مردم به دستگاه قضایی کشور است و این موضوع مهم است و ما باید تلاش کنیم تا با صلح و سازش این میزان پرونده کاهش یابد، زیرا حجم بالای پرونده کار را برای قضات سخت کرده که البته منشأ یکی از این چالش‌ها کمبود نیروی انسانی است.


وی ادامه داد: جذب قاضی بسیار سخت است. برای مثال از بین 26 هزار نفری که در آزمون قضاوت شرکت کردند، تنها 500 نفر در آزمون قبول و جذب شدند که این به دلیل سخت‌گیری‌های ماست.


انتهای پیام/

برچسب ها: رئیس قوه قضائیه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته