دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 تير 1396 - 12:47
در مراسم افتتاح نسل سوم شبکه علمی کشور

فرهادی: نسل سوم شبکه علمی تا سال 98 به سراسر کشور می‌رسد

نسل سوم شبکه علمی کشور صبح امروز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر ارتباطات در محل سازمان امور دانشجویان به بهره‌برداری رسید.
کد خبر : 191584

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمد فرهادی ظهر امروز در مراسم بهره‌برداری از نسل سوم شبکه علمی کشور که در سازمان امور دانشجویان برگزار شد گفت: «شورای راهبردی شبکه علمی کشور تشکیل شده است که به سیاست‌گذاری و تعیین قواعد و دستورالعمل‌های لازم می‌پردازد. شبکه علمی کشور شبکه‌ای مستقل بوده که مراکز علمی و پژوهشی را به یکدیگر وصل می‌کند و می‌تواند به شبکه‌های علمی بین‌المللی همچون شبکه‌های علمی اروپا متصل شود.»


وزیر علوم ادامه داد: «این شبکه زیرساختی و مخزن اطلاعات است. دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مراکز علمی و پژوهشگاه‌های دولتی و غیردولتی از مشترکان مهم این شبکه هستند و بسیاری از آنها به شبکه متصل شده و بسیاری دیگر نیز در آینده‌ای نه‌چندان دور متصل می‌شوند.»


او افزود: «مراکز علمی از طریق این شبکه می‌توانند منابع علمی مورد نیاز خود را پیدا کنند. دسترسی به کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها و پروژه‌های در حال انجام و بانک‌های اطلاعاتی و آماری از طریق این شبکه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. همچنین در حوزه علوم انسانی نیز این شبکه می‌تواند خدمات گسترده‌ای ارائه کند.»


به گفته فرهادی شبکه علمی کشور یکی از مهمترین پروژه‌های ملی محسوب می‌شود که موجب استحکام زیرساخت‌های توسعه کشور می‌شود، شبکه علمی شاهراه انتقال دانش‌ بین مشترکان خاص از یک سو به عنوان نیازمند دریافت خدمات و از سوی دیگر به عنوان تولیدکننده محتوا است. دانشگاه‌ها و مراکز علمی تولیدات خوبی دارند، اما به دلیل نبود شبکه، تولیدات این مراکز به خوبی اطلاع‌رسانی نمی‌شد.


او گفت: «مواد 1، 2، 3، 6، 9، 10، 11، 12 و 13 نقشه جامع علمی کشور تنها از طریق شبکه علمی محقق می‌شود و می‌تواند زمینه تبدیل شدن به مرجعیت علمی را فراهم کند.»


وزیر علوم افزود: «نسل سوم شبکه علمی کشور تنها محدود به متقاضیان بزرگ نبوده، بلکه مشترکان کوچک و متوسط را نیز پوشش می‌دهد. برنامه کسب و کار برای نسل سوم شبکه علمی کشور به‌گونه‌ای تعبیه شده که هیچ مشترکی مصرف‌کننده صرف نبوده و باید تولیدکننده محتوای علمی نیز باشد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده این شبکه پس از شهر تهران، کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها تا قبل از پایان سال 98 در سراسر کشور قابل دسترسی خواهد بود. شبکه علمی کشور هویت مستقلی دارد و شورای راهبردی تشکیل شده از وزارت علوم و وزارت ارتباطات به سیاست‌گذاری در این حوزه می‌پردازند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته