دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خانواده جانباختگان معدن یورت: دیه‌ها پرداخت شد؛ ولی شکایت‌مان به جایی نرسید

نزدیک به دو ماه پس از ١٣ اردیبهشت و جان باختن ٤٣ کارگر زمستان یورت در جریان ریزش تونل شماره یک این معدن، پرداخت دیه به خانواده‌ها و بازماندگان آنها آغاز شد. از روز گذشته خانواده ٤٣ معدنچی به نوبت به محل فرمانداری شهرستان آزادشهر می‌روند تا مبلغ ٢١٠ میلیون تومان پول دیه در اختیار اعضای خانواده گذاشته شود.
کد خبر : 191531

ابراهیم کاردگر، مدیرعامل شرکت بیمه آسیا در مراسم تحویل چک خسارت به بازماندگان حادثه معدن زغال سنگ آزادشهر، با تسلیت این حادثه به خانواده‌ها، گفت: «بیمه آسیا به عنوان شرکت بیمه‌گر معدن زمستان یورت آزادشهر از ابتدای رخداد این حادثه آمادگی خود را برای پرداخت کامل خسارت دیه اعلام کرد. آن دسته از خانواده جانباختگان معدن آزادشهر که مراحل قانونی انحصار وراثت را انجام دادند، دیه متعلقه بلافاصله بر اساس سهم ارث به آنان پرداخت می‌شود.» روز شنبه پنج خانواده چک‌های دیه خود را دریافت کردند، کاردگر توضیح داد: «دیه سایر خانواده‌ها نیز بلافاصله پس از انجام مراحل قانونی به آنان پرداخت می‌شود و دراین خصوص هیچ مشکلی وجود ندارد.» حبیب شفایی نوده، فرماندار آزادشهر هم روز گذشته در جلسه آغاز پرداخت دیه جان‌باختگان زمستان یورت گفت: «پیگیری حق و حقوق خانواده جانباختگان از سوی دولت با وجود اینکه معدن متعلق به بخش خصوصی بود، با جدیت و در اسرع وقت انجام شد. پیگیری و حمایت‌های لازم برای انجام انحصار وراثت توسط خانواده جانباختگان همچنان درحال انجام است.»
سمیرا میردار، خواهر حمید میردار است، معدنچی ٣٢ ساله‌ای که پیکرش شبی که تونل معدن آوار شد به همراه ٢٠ نفر دیگر بیرون کشیده شد. سمیرا روز گذشته در محل فرمانداری حاضر بوده است. او می‌گوید که پرداخت دیه‌ها بدون اشکال انجام شده: «همراه پدر، مادر و همسر برادرم به فرمانداری رفتیم، سهم هر کدام‌شان را به صورت چک پرداخت کردند اما هنوز آن وامی که قرار بود برای مسکن به خانواده‌ها پرداخت شود به جایی نرسیده.» خواهر حمید میردار می‌گوید که پدر و مادرش هرکدام ٣٥ میلیون تومان و همسر حمید ٢٦ میلیون تومان دریافت کرده‌اند و باقی دیه قرار است به بچه‌ها تعلق بگیرد: «برادرم سه فرزند دارد و سهم آنها فعلا محفوظ است تا مراحل پرداخت از طریق دادگاه صورت بگیرد.»
اوایل خردادماه به خانواده جانباختگان زمستان یورت وعده داده شد تا مشکلات مسکن آنها هم حل شود. وزیر کار و رفاه اجتماعی که به عنوان نماینده رییس‌جمهور و برای رسیدگی به وضعیت خانواده‌های معدنچیان آزادشهر به استان گلستان سفر کرده بود از تعلق مسکن مهر یا ۵۰ میلیون تومان به خانواده‌های معدنچیان خبر داد. علی ربیعی در جمع خانواده‌ها گفت: «خانواده‌های معدنچیان جانباخته آزادشهر که متقاضی مسکن هستند صاحب مسکن مهر می‌شوند که در این‌باره اگر کسانی که تمایل به دریافت مسکن هم نداشته باشند مبلغ ۵۰ میلیون تومان به آنها تعلق می‌گیرد.»
سمیرا می‌گوید که روز گذشته ٥ خانواده از میان ٤٣ خانواده جانباختگان معدن دیه‌ها را دریافت کرده‌اند و سایر خانواده‌ها همچنان مشغول گذراندن مراحل اداری برای انحصار وراثت هستند: «همسر شوهر خواهرم هم جزو کشته‌شدگان بود، او از آن ١٣ نفری بود که چند روز بعد از ریزش معدن بیرون کشیده شد، خانواده‌اش مشغول انجام کارهای اداری هستند تا نوبت به آنها برسد.» جریان پرداخت دیه‌ها براساس زمان شناسایی اجساد و آغاز روند اداری پیش می‌رود. سمیرا می‌گوید که با وجود پرداخت بدون مشکل دیه‌ها هنوز خبری از نتیجه شکایت آنها نیست: ‌«بعد از حادثه همه شکایتنامه‌ای تنظیم کردند که قرار بود بررسی شود اما از نتیجه پرونده هنوز خبری نداریم.» شکایت عمده سمیرا هم مانند سایر خانواده‌هایی که عزیزان خود را در حادثه معدن یورت از دست دادند همچنان پابرجاست، آنها چک‌های دیه را در محل فرمانداری دریافت می‌کنند همان‌ جایی که یک سال و اندی قبل از وقوع حادثه مقابلش جمع شده بودند تا نسبت به شرایط ناعادلانه کار، حقوق معوقه و وضعیت بیمه‌شان اعتراض کنند، بهمن ماه سال ٩٤ معدنچیان زمستان یورت پنج روز پشت سر هم در برابر فرمانداری تجمع کردند: «شوهر من هم مثل برادرم معدنچی است، اگر اتفاق در شیفت سوم افتاده بود به جای برادرم، شوهرم از دست می‌رفت. شکایت اصلی ما همان بود که قبل از حادثه داشتیم، همان موقع که ١١ ماه حقوق معوقه طلب داشتیم، همان موقعی که من و خانواده‌ام چهار ماه پی کار دیگر رفتیم تهران. ما همه‌چیزمان را به خاطر معدن باختیم.»



انتهای پیام/

برچسب ها: دیه معدن یورت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته