دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
روی خط شصت‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن- 7

واکنش دوگانه تماشاگران کن در برخورد با «جوانی»

پائولو سورنتینو سازنده «زیبایی بزرگ» برنده جوایز اسکار، گلدن گلوب و بفتا با فیلم تازه‌اش «جوانی» در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن تماشاگران را در دو قطب مخالف قرار داد.
کد خبر : 19149

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، فیلم «جوانی»، دومین فیلم انگلیسی زبان پائولو سورنتینو فیلم‌ساز ایتالیایی و هفتمین فیلم بلند او که در هشتمین شب جشنواره بین‌المللی کن 2015، چهارشنبه شب در سالن گراند تئاتر لومیر به نمایش درآمد، از سوی اکثر منتقدان نشریات معتبر حاضر در جشنواره مورد تحسین قرار گرفت و به عنوان یکی از بخت‌های اصلی دریافت مهم‌ترین جایزه جشنواره فیلم کن، نخل طلای بهترین فیلم مطرح شد. در همین حال تماشاگران در برخورد با فیلم در دو قطب مخالف قرار گرفتند.


به نوشته کلیم آفتاب منتقد ایندیپندنت، فیلم «جوانی» سورنتینو در جشنواره کن عده‌ای از تماشاگران را به تشویقی پرشور واداشت و عده‌ای دیگر آن را هو کردند. این نویسنده نوشته است که با این حال، «جوانی» را بهترین فیلمی که تاکنون دراین دوره دیده است، می‌داند.


در فیلم «جوانی» مایکل کین بازیگر کهنه‌کار انگلیسی نقش یک آهنگساز بازنشسته را دارد و هاروی کایتل، بازیگر پر سابقه آمریکایی در نقش یک فیلم‌ساز پیر ظاهر می‌شود و این دو نفر که دوستی‌شان بیش از 60 سال قدمت دارد به هتلی در کوهپایه‌های آلپ در سوییس می‌روند و در آنجا به گذشته و حال خود می پردازند. جین فاندا، ریچل وایز و پل دانو از دیگر بازیگران این فیلم محصول مشترک ایتالیا، سوییس، فرانسه و بریتانیا هستند. جی وایسبرگ منتقد ورایتی با اشاره به ترکیب‌بندی‌های خیره‌کننده، موسیقی تأثیرگذار و تقریباً نامحسوس، اینترلودهای غیرمنتطره و شاد و بازی‌های بسیار سطح بالا اضافه کرده است که تأثر فدریکو فلینی و به ویژه فیلم «هشت‌و‌نیم» او محسوس است و این فیلم حتی بیش از شاهکارهای قبلی سورنتینو، مانند IL Divo و «زیبایی بزرگ» به تجربیات بشری نزدیک است.


فیلم دیگر به نمایش درآمده در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن در چهارشنبه شب، «کوه‌ها هم جدا می‌شوند» به کارگردانی جیا ژانگ‌که محصول مشترک چین و فرانسه به علت همزمانی «جوانی» سورنتینو چندان مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفت. منتقدان نیز چندان از این درام استقبال نکرده‌اند. رایلند آلدریچ نویسنده تویچ‌فیلم آن را «ناشیانه‌تر از آنکه بتوان موفق خواند» نامیده و تارا برَدی نویسنده آیریش تایمز با آنکه نمره‌ای متوسط به فیلم داده و آن را از جنبه‌های مختلف دچارآشفتگی دانسته، به شایستگی دریافت جایزه برای بازیگر زن نقش اصلی فیلم به نام ژائو تائو اشاره کرده است.



نمایی از فیلم «کوه‌ها هم جدا می‌شوند»


چهارشنبه شب همچنین فیلم «عشق» ساخته گاسپر نوئه در بخش اکران نیمه شب در خارج از مسابقه نمایش داده شد که به علت وجود مضامین جنجالی سر و صدای بسیار برپا کرد و در بخش نگاه خاص نیز سه فیلم «مدونا»، «من سرباز هستم» و «بَرّه» به روی پرده رفتند.


جشنواره بین‌المللی فیلم کن که از 13 مه (23 خرداد) آغاز به کار کرده است، تا روز یکشنبه 24 مه (3 خرداد) ادامه دارد.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته