دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مسکو تحت نظارت 146 هزار چشم الکترونیکی

اگر تصمیم گرفتید با حیوان خانگی خود در مسکو قدم بزنید بهتر است مراقب باشید و محیط پیرامون خود را تمیز نگه دارید. زیرا حتی در نیمه‌های شب که هیچ کس در خیابان نیست هم زیر نظر هستید. دولت روسیه این هفته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با سرمایه‌گذاری گسترده تصمیم گرفته است شبکه شهری خود را به‌روز کند و فقط در پایتخت بیش از 146 هزار دستگاه دوربین جدید در اختیار بگیرد تا تمام خیابان‌های شهر بهتر مانیتور شوند و این اطمینان حاصل شود که شهروندان، بازرگانان و جهانگردان در مسیر خود حرکت می‌کنند و از هیچ کس اشتباهی سر نمی‌زند.
کد خبر : 191262

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از روزنامه ایران، تخلفات شهری، تخلفات رانندگی، نزاع‌های مردمی، حملات تروریستی و... از جمله مواردی هستند که از چشم این دوربین‌های هوشمند در امان نمی‌مانند و به محض آنکه هر یک از این اتفاقات رخ دهد، دوربین‌ها به صورت خودکار پیام هشدار دهنده را به مرکز کنترل انتقال می‌دهند و این همان هدفی است که روسیه برای رسیدن به آن سرمایه‌گذاری فراوان می‌کند.
شبکه دوربین‌های تیزبین
کرملین با انتشار بیانیه رسمی خود اعلام کرد 146 هزار دستگاه دوربین هوشمندی که به صورت اختصاصی برای آنها ساخته شده است را در اختیار دارد و همین هفته نصب این دوربین‌ها در مسکو آغاز می‌شود. این گسترده‌ترین شبکه دوربین‌های شهری در جهان محسوب می‌شود و بزرگترین سرمایه‌گذاری فناورانه پنج سال گذشته دولت روسیه در فضای عمومی شهری است. دوربین‌ها که قرار است در تمامی خیابان‌های مسکو نصب شوند، این امکان را برای دولت فراهم می‌کنند تا به صورت 24 ساعته در هفت روز هفته همه جا را زیر نظر بگیرد. این دوربین‌ها همه چیز را به خوبی مانیتور می‌کنند و از میزان روشنایی هر چراغ در خیابان گرفته تا سایت‌های ساختمانی یا رفت‌ و آمد در نقاط کور را به دقت تحلیل می‌کنند.از آنجایی که دولت‌های سراسر جهان به دنبال گسترش حملات تروریستی سعی در نظارت هرچه بیشتر بر فضاهای شهری دارند، مردم در زندگی روزمره خود بیش از هر زمان دیگر زیر نظر قرار می‌گیرند و این مسأله حتی می‌تواند نگرانی‌هایی را برای از بین بردن حریم شخصی آنها به وجود آورد. اگرچه ممکن است این اتفاق جرم و جنایت را کاهش دهد، ولی سؤالات زیادی را در مورد حریم شخصی و آزادی‌های مدنی به وجود آورده است که دولت روسیه هم باید به آنها پاسخ دهد. به نظر شما این دوربین‌ها تا چه اندازه اجازه دارند زندگی خصوصی مردم را زیر نظر بگیرند؟ اگر داده‌های جمع‌آوری شده توسط دوربین‌ها به دست هکرها بیفتد چه خواهد شد؟
فناوری در مسکو روی لبه تیغ پیش می‌رود و هر گونه تصمیم اشتباه می‌تواند به مشکلات بزرگ بینجامد. «مارک گالئوتی» مدیر تحقیقات «مؤسسه بین‌المللی ارتباطات پراگ» در این خصوص گفت: «باید بپذیریم چنین اقدام بزرگی مزایا و معایب فراوانی را به همراه دارد. روسیه می‌خواهد تمام توان خود را برای برقراری هرچه بیشتر امنیت به کار بگیرد. در عین حال که قرار است خدمات عمومی بهتر ارائه شود، فشارهای فراوانی در این زمینه وجود دارد که باید دولت مسکو به فکر حل کردن آنها باشد».
گالئوتی بر این باور است که مسکو یکی از فناورانه‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود و هر کس که در خیابان‌های این شهر گوشی هوشمند دارد، می‌تواند سرویس‌های فراوانی را مورد استفاده قرار دهد. دوربین‌ها هم در کنار دیگر فناوری‌ها به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند و البته ممکن است به صورت همزمان مشکلاتی را هم برای مردم به وجود آورند.
مسکو مانیتور شده
در حال حاضر دوربین‌های شهری در خیابان‌های مسکو با هدف مانیتور کردن افرادی که در خیابان زباله می‌ریزند مورد استفاده قرار می‌گیرد و البته برای سرعت بخشیدن به انجام فعالیت‌های شهرداری، بررسی همسانی آگهی‌های تبلیغاتی با قوانین و برف‌روبی نیز به کار می‌روند.«اندرو بلوزروف» مشاور ارشد مدیر اطلاعات شهرداری مسکو در این خصوص گفت: با دوربین‌هایی که هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند روزانه بیش از 75 هزار تخلف در خیابان‌های پایتخت روسیه ثبت می‌شود و متخلفان در کمتر از یک هفته برگه جریمه را دریافت می‌کنند.
با این وجود دولت روسیه از میزان داده‌های به‌دست آمده و گزارش‌دهی دوربین‌های کنونی احساس رضایت نمی‌کند و تصمیم دارد توانایی فناورانه خود را در این زمینه ارتقا دهد. طرح جدید دولت روسیه برای نصب 146 هزار دستگاه دوربین هوشمند در خیابان‌های مسکو هزینه‌ای بالغ بر 250 میلیون دلار را به دنبال داشته است.
شهرداری مسکو بررسی‌های گسترده و تحلیلی را آغاز کرده است تا محل نصب هر کدام از این دوربین‌ها توجیه کافی داشته باشد. این سیستم قرار است به یکی از هوشمندترین شبکه‌های مانیتورینگ شهری در جهان تبدیل شود و ردپای ویدئویی به جا مانده از مردم در خیابان‌ها به دقت تحلیل شود. برنامه‌های کامپیوتری ویژه‌ای که در این زمینه طراحی شده‌اند می‌توانند هر فریم از تصاویر ویدئویی را به دقت تحلیل کنند و به صورت خودکار نتایج حاصل از آن را در اختیار مقامات مسئول بگذارند.
بلوزروف در این خصوص به خبرگزاری سی‌ان‌ان توضیح داد: «ما برای آینده برنامه‌ریزی‌های بسیار دقیق داریم و می‌خواهیم الگوریتم‌های پیچیده‌تر را در اختیار بگیریم. با این الگوریتم‌ها دوربین‌ها حتی می‌توانند بسته بودن کمربند ایمنی تمام سرنشینان خودروها را بررسی کنند، چهره شخصی که پشت فرمان با تلفن همراه حرف می‌زند را تشخیص دهند و همه چیز را در حافظه خود نگه دارند.»
پایتخت مکانیزه
راه‌اندازی شبکه گسترده مانیتورینگ مسکو به دنبال پیشرفت‌های اخیر پایتخت روسیه در عرصه فناوری اطلاعات صورت گرفته است. «اندرو مور» رئیس دانشکده علوم رایانه در دانشگاه «کارِنگی ملون» در این خصوص توضیح داد:‌ «دیگر هیچ شخصی در مسکو نمی‌تواند ادعا کند که تخلف وارده از او سر نزده است. مأموران پلیس هیچ توجیهی برای اشتباهات خود ندارند و هیچ کس نمی‌تواند در هیچ نقطه از این شهر کاری انجام دهد که ثبت نشود. تمامی محصولات و خدماتی که مردم دریافت می‌کنند زیر نظر است و سیستم‌های رایانه‌ای و پردازشی همه اطلاعات را هر لحظه تحلیل می‌کنند».
گفتنی است این رؤیا از سال‌ها قبل وجود داشت که بتوان فناوری هوشمندی اختراع کرد که حتی انسان را هم زیر نظر بگیرد و همه وظایف خود را به تنهایی و بدون نظارت دیگران به درستی انجام دهد. راه‌اندازی شبکه گسترده دوربین‌های دیجیتالی مسکو یکی از گام‌های اساسی در این زمینه محسوب می‌شود و انسان هزاره سوم را یک قدم به این اتفاق نزدیک‌تر می‌کند که هرچه جلوتر می‌رود، زندگی فناورانه‌تر می‌شود و همه اتفاقات روزمره زیر نظر فناوری پیش می‌رود. به همین دلیل است که اگر این روزها یکی از ساکنان مسکو قصد داشته باشد در خیابان‌های این شهر قدم بزند بهتر است مراقب باشد حیوان خانگی او فضای پیرامون را کثیف نکند. زیرا در غیر این صورت برگه جریمه را در منزل خود دریافت خواهد کرد.
مسئولان شهری می‌گویند این سیستم به قدری دقیق عمل می‌کند که حتی چهره اشخاص را هم تشخیص می‌دهد و با دقت ثبت می‌کند که در چه زمانی از شبانه‌روز و در چه نقطه جغرافیایی این تخلف صورت گرفته است تا جریمه مربوط به آن پرداخت شود. باید دید انسانی که تا امروز به صورت مستقل زندگی خود را پیش برده است چطور می‌تواند زیر نظر فناوری به زندگی ادامه دهد.


انتهای پیام/

برچسب ها: مسکو روسیه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته