دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

انتقاد قطعه‌سازان ایرانی از جشن مونتاژ خودروی چینی

در هفته‌ای که گذشت، خط مونتاژ یک خودروی چینی جدید با نام «برلیانس» در گروه خودروسازی سایپا افتتاح شد. همان خودروسازی که تولید عمده آن یعنی پراید به گواه گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران همواره در رده خودروهای دارای بیشترین نمره‌ منفی است.
کد خبر : 19119

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در توضیح علت انتخاب این خودرو برای مونتاژ در سایپا گفته است: ما یکی از بهترین خودروسازهای چینی را انتخاب کردیم که شریک شرکت خودروساز آلمانی بی‌ام‌و است.


به گفته مدنی، محصولات این خودروساز چینی بسیار با کیفیت هستند و قرار است دو مدل از محصولات برلیانس با لوگوی سایپا تولید شود.


راه‌اندازی خط مونتاژ دو خودروی چینی در سایپا در حالی انجام شده که هزینه این کار می‌توانست صرف بهبود خودروهای تولیدی کنونی این گروه خودروسازی شود.


با برداشته شدن تحریم، خط تولید متوقف می‌شود


در این زمینه عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه شرکت سایپا در شرایط تحریم چاره‌ای جز مشارکت با خودروسازان چینی نداشته است، گفت: سایپا قصد دارد از طریق یک شرکت خودروساز چینی که با شرکت‌های بزرگ و مطرح دنیا مشارکت دارد، در شرایط تحریم زمینه انتقال دانش فنی روز را به شرکت خود منتقل کند.


محمدرضا نجفی منش در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه خودروسازان از یک سو تحت فشار افکار عمومی جامعه هستند که چرا محصولات جدید ارائه نمی‌کنند و از سوی دیگر به دلیل تحریم امکان همکاری با شرکت‌های خودروساز ژاپنی، آمریکایی و اروپایی را ندارند، گفت: در شرایط تحریم یکی از راه‌های دور زدن این محدودیت همکاری با شرکت‌های خودروساز چینی بود.


به گفته او در واقع شرکت برلیانس برای سایپا حکم حلقه میانی دارد که به طور غیر مستقیم سایپا را به شرکت آلمانی ب‌ام‌و وصل می‌کند.


وی افزود: از سوی دیگر چین بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان است که با شرکت‌های معتبر خودروسازی آمریکا، اروپا و ژاپن همکاری دارد و در واقع برای دریافت دانش فنی و به روز با پیاده‌سازی سیاست‌های اصولی و درست خود توانسته دانش طراحی و ساخت خودرو را نهادینه کند.








مادامی که صنعت خودروسازی کشور فاقد قدرت و قابلیت طراحی است، مشارکت و همکاری با شرکت‌های خودروساز از جمله چینی‌ها هیچ کمکی به توسعه کمی و کیفی تولید خودروی ایرانی نخواهد کرد

نجفی‌منش اظهار کرد: در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، ذائقه مردم بیشتر به سمت خودروهایی در سطح کلاس جهانی از شرکت‌های آمریکایی، اروپایی و ژاپن حرکت می‌کند و این احتمال وجود دارد که به دلیل استقبال نکردن مردم از خودروهای چینی در شرایط پسا تحریم، خط تولید این خودروها در کشور غیرفعال شود.


وی ادامه داد: سایپا با فعال کردن یک خط تولید از خودورهای چینی شرکت برلیانس، در واقع قصد دارد نیاز بازار داخلی به مدل‌های مختلف خودرو را برآورده کند.


منتظر بورکینافاسو هستیم


یک قطعه‌ساز نیز با انتقاد از راه‌اندازی خط تولید خودروی چینی در شرکت سایپا گفت: مادامی که صنعت خودروسازی کشور فاقد قدرت و قابلیت طراحی است، مشارکت و همکاری با شرکت‌های خودروساز از جمله چینی‌ها هیچ کمکی به توسعه کمی و کیفی تولید خودروی ایرانی نخواهد کرد.


بهرام شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه به هیچ وجه اقدام سایپا در راه‌اندازی خط تولید خودرو چینی مورد تایید نیست، گفت: بهتر بود سایپا به جای سرمایه‌گذاری در این کار از روش چینی‌ها الگو برداری می‌کرد.


به گفته او، خودروسازی چین توانسته در کمتر از 20 سال به جایی از توان تولید و طراحی برسد که تمامی شرکت‌ها و برندهای معتبر جهانی به همکاری و مشارکت با او تمایل پیدا کرده‌اند.


وی افزود: تا زمانی که صنعت خودروسازی ایران قابلیت طراحی خودرو نداشته باشند، شرکت‌های خودروساز داخلی عاجزانه باید به دنبال خودروسازان خارجی از جمله چینی‌ها باشند.


او ادامه داد: در شرایطی که فاقد قدرت طراحی خودرو هستیم، چاره‌ای جز تولید پراید نداریم؛ خودرویی که کشور سازنده آن سالهاست خط تولید آن را متوقف کرده‌است!


شهریاری تاکید کرد: در کشور ما تیراژ پایین خودرو باعث شده هزینه طراحی خودروی جدید مقرون به صرفه نباشد و همین وضع موجب شده این صنعت نتواند به توسعه کیفی برسد.








ما اعتقاد داریم که از طریق مشارکت با شرکت‌های خودرو سازی چین هیچ دانش فنی به روزی به صنعت خودروسازی ایران منتقل نمی‌شود

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با اظهار تاسف از راه‌اندازی خط تولید خودروی چینی در گروه خودروسازی سایپا، تصریح کرد:چند سال پیش با وجود اینکه قطعه‌سازان کشور به دنبال جلب همکاری یک شرکت خودروساز ایتالیایی بودند، شرکت سایپا با همکاری نکردن عملا زمینه از بین رفتن مشارکت این خودروساز را ایجاد کرد و حالا به جای آن پای چینی‌ها را به کشور باز کرده‌اند.


وی پیش بینی کرد با روندی که شرکت‌های خودرو ساز داخلی در جلب همکاری با شرکت‌های خودرو ساز درجه چندم جهانی در پیش گرفتند، در آینده‌ای نه چندان دور پای کشوری چون بورکینافاسو هم به صنعت خودروی ایران باز شود.


زمانی قطعات پژو را صادر می کردیم!


دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌ساز و نیروی محرکه کشور نیز گفت: خودروسازان از مشارکت با شرکت‌های خودرو ساز چینی در درازمدت نه تنها سودی نمیبرند، بلکه ضرر هم خواهند کرد.


آرش محبی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه صنعت خودروسازی چین از صنعت خودروسازی ایران عقب‌تر است، گفت: ما اعتقاد داریم که از طریق مشارکت با شرکت‌های خودرو سازی چین هیچ دانش فنی به روزی به صنعت خودروسازی ایران منتقل نمی‌شود.


وی افزود: مشارکت با شرکت‌های خودروساز چینی به هیچ وجه در خط مشی بلند مدت ایران نمی‌گنجد، حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود.


محبی‌نژاد با تاکید بر اینکه با رفع تحریم‌ها مشارکت با چینی‌ها به دلیل کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای چینی به هیچ قابل ادامه دادن نیست، اظهار کرد: اداره خصولتی صنعت خودروسازی ایران در سال‌های گذشته موجب شده این صنعت در صورت برداشته شدن تحریم‌ها هم چندان قابلیت تحرک نداشته باشد.


به گفته محبی‌نژاد اداره خصولتی صنعت خودروسازی ایران موجب شده توانمندی‌های قطعه‌سازان ایرانی آن طور که باید در این صنعت به کار نرود، تصریح کرد: توانایی قطعه سازان ایرانی در حالی مغفول مانده است که زمانی ما شاهد صادرات قطعات پژو از ایران بودیم.


وی افزود: انتقادی که به راه‌اندازی خط مونتاژ خودرو چینی در شرکت سایپا وارد است، این است که اگر این کار به داخلی‌سازی قطعات منتهی نشود، دوباره بازار و صنعت خودروسازی کشور نوکر چینی‌ها خواهد شد.


او ادامه داد: راه‌اندازی خط تولید خودروی چینی در سایپا تصمیمی بسیار اشتباه و عجولانه بود.


گزارش از الهام نرجه پور


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب