دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 تير 1396 - 10:25
آقای کارشناس اگر عرضه داری مشکل رشته خودت را حل کن

بیژن مقانلو: سرمربی تیم ملی به تکواندوکارانش اعتماد نداشت/ ای کاش بی‌باک مسابقه انتخابی برگزار می‌کرد

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند روزهای بدتر از این هم در انتظار تکواندوی ایران خواهد بود.
کد خبر : 191166

بیژن مقانلو سرمربی سابق تیم ملی تکواندوی مردان در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره عملکرد ضعیف ملی پوشان در مسابقات جهانی تکواندو گفت: «متاسفانه باز هم قصه تلخ ناکامی برای تکواندوی ایران رقم خورد. البته که در میان همه این ضعف‌ها و شکست‌ها، کیمیا علیزاده باز هم مثل المپیک ریو خوش درخشید و مدال نقره جهان را از آن خود کرد. هر چند که همه ما دوست داشتیم او در آخرین مبارزه خود مقابل تکواندوکار ساحل عاجی پیروز شود و مدال طلا را به دست بیاورد اما متاسفانه مصدومیت‌هایش این اجازه را به او نداد. هر چند که مدال نقره جهان هم یکی از مدال‌های تاریخی در کارنامه هر ورزشکاری است و به طور حتم در مسابقات دیگری که پیش رو دارد به مدال خوش رنگ طلا خواهد رسید.»


حب و بغض و کینه برخ افراد همیشه تکواندو را به قهقهرا برد


وی ادامه داد: «متاسفانه تیم مردان برخلاف همه انتظارات نتوانست مدال طلا کسب کند اما نباید فراموش کنیم این مسابقات اولین و آخرین مسابقات جهانی برای تیم ملی تکواندو ایران نیست و باز هم فرصت برای تیم ملی پیش می‌آید تا خودش را نشان دهد. نباید دوباره به دورانی که بعد از ناکامی در المپیک ریو و فشارهایی که به ملی پوشان وارد شد برگردیم. در تکواندو افرادی هستند که منافع شخصی‌شان را به منافع ملی ترجیح می‌دهند و در المپیک از سادگی کادر فنی من و جوانی بازیکنانم استفاده کردند در این دوره نیز کاری کردند تا خودباوری تیم ملی از دست برود و نتیجه‌ای که انتظار می‌رفت در مسابقات جهانی بدست نیاید. تکواندوی ایران روزگاری یکی از کشورهای مدعی قهرمانی بود ولی حالا باید ببینیم چه شرایطی پیش آمده که آن تیم مقتدر از سال 2014 به بعد روز به روز افت کرد و اوج ناکامی‌هایش هم در المپیک ریو رقم خورد. متاسفانه این حب و بغض و کینه برخی افراد همیشه تکواندو را به قهقهرا برده است و اگر این روند ادامه پیدا کند روزهای بدتر از این هم در انتظار تکواندوی ایران خواهد بود.»


مقانلو ادامه داد: «البته من بعد از المپیک تمام مسائل را بازگو کردم .برخی افراد با فشارهایی که به ملی‌پوشان ما وارد کردند باعث شدند در المپیک ریو نتیجه نگیریم. این ناکامی ها باید ریشه‌یابی شود همین تیمی که به مسابقات جهانی رفت و نتیجه هم نگرفت تیم بسیار ارزشمندی است و همه تکواندوکاران مدال‌های قابل قبولی در کارنامه خود دارند اما باید دید که چرا نتوانستند به مدال طلا برسند هر چند که به نظرم هر مسابقه‌ای با توجه به حساسیتی که دارد باعث می‌شود ورزشکاران فشار روانی زیادی متحمل شوند. برخی افراد در خارج از کشور و داخل تنها منتظرند که ملی پوشان نتیجه نگیرند تا سیل انتقادهای خودشان رابه خاطر مسائل شخصی و کینه هایی که دارند روانه این بازیکنان کنند.»


سال هاست در باد لیگ خوب و باکیفیت خوابیده ایم


سرمربی سابق تیم ملی همچنین علل دیگر ضعف تکواندوکاران در مسابقات جهانی را مسابقات لیگ دانست و گفت: «در این چند سال اخیر هر وقت تیم ملی موفقیتی کسب می‌کرد همه می‌گفتند تیم ملی مدیون مسابقات لیگ است. سال‌هاست در باد این موضوع خوابیده‌ایم که لیگ تکواندو خوب و با کیفیت برگزار می شود و همین هم عامل موفقیت ملی پوشان بوده در صورتی که این موضوع درست نیست. متاسفانه ما در لیگ برنامه درست و منسجمی نداریم و اگر در این سال ها تیم ملی نتیجه هم گرفته است به دلیل برنامه‌ریزی‌های خوبی بود که مربیان تیم ملی داشته در غیر این صورت لیگ سودی برای ملی پوشان نداشته است.»


آقای کارشناس اگر عرضه داری مشکل رشته خودت را حل کن


سرمربی سابق تیم ملی با انتقاد از نقدهای برخی کارشناسان گفت: «در یکی از برنامه‌ها تلویزیونی فردی را که در رشته‌های دیگر رزمی فعالیت می‌کند به عنوان کارشناس دعوت کرده بودند و او نیز صحبت های جالبی مطرح می کرد. من باید به این دوست کارشناس اعلام کنم اگر شما خیلی مهارت دارید رشته خود را سرپا کنید و به رشته دیگر کاری نداشته باشید. مشخص بود پشت اظهارات او تفکرات برخی افراد وجود دارد. این دوست ما اگر عرضه دارد برود مشکلات رشته خود را حل کند.»


صحبت‌های بی‌باک بار منفی به بازیکنان قبل از اعزام داد


مقانلو در پاسخ به اینکه ضعف تیم ملی در این رقابت ها تجربه کم مهدی بی‌باک بود اظهار کرد: «مربیگری و سرمربیگری دو مقوله کاملا جدا از هم هستند. در سال 2015 که قهرمانی مسابقات جهان را به دست آوردم بی‌باک به عنوان مربی در کنار من بود و در آن سال من هم تجربه هدایت یک تیم را نداشتم اما یکی از شاخص هایی که باعث شد موفق شوم این بود که من از سال 2004 در کنار مربیان باتجربه بودم و تمام نکات ریز مربیگری را یادداشت می کردم. بی‌باک هم در کنار مربیان مطرح تکواندو حضور داشت اما شاید آن نکات ریزی که می‌توانست یاد بگیرد و از آنها استفاده کند به کار نبرد، البته که من قصد ندارم در مورد او اظهارنظری داشته باشم. بی‌باک سه سال در کنار من بود و تیمی هم که دست او سپرده شد بازیکنان کم تجربه ای نبودند، اما فکر می کنم یکی از تاثیرات منفی که او به تیمش وارد کرد مصاحبه قبل از اعزام بود. او در مصاحبه اش گفته بود ما زمان کمی داریم که همین جمله بار منفی زیادی به بازیکنان وارد کرد. به این معنی که ما وقت نداشتیم و من به بازیکنان اعتماد ندارم. او وقتی تیم را تحویل گرفت زمان باقی مانده تا مسابقات جهانی را می‌دانست و در کنار من نیز این مسائل را تجربه کرده بود پس با این وجود من توقع داشتم وقتی قبول مسئولیت کرده است دیگر این حرف را نمی‌زد.»


کاش انتخابی تیم ملی برگزار می شد


سرمربی سابق تیم ملی در پایان به حواشی که قبل از مسابقات قهرمانی جهان برا تیم ملی تکواندو اتفاق افتاد اشاره کرد و گفت: «به نظرم بهتر بود قبل از اعزام ملی پوشان به مسابقات قهرمانی جهان بی باک مسابقه انتخابی برگزار می کرد و تنها به اسم ورزشکاران توجه نمی‌کرد. البته مسابقات انتخابی از قدیم هم روال نبود. این مسابقات بیشتر در دوره ما شفاف‌تر شد. در آن دوره مسابقات در حضور رسانه‌ها و بسیار منظم و حساس برگزار می‌شد. به نظرم کار درست هم برگزاری مسابقات انتخابی است چرا که این رقابت‌ها باعث می شود توانایی تکواندوکار برای قرار گرفتن در لیست نهایی افزایش پیدا کند و نبود این مسابقات انگیزه بازیکنان جوان را کاهش می‌دهد اما باز هم او خودش صلاح دیده که این انتخاب را داشته باشد و کسی هم غیر از سرمربی تیم نمی تواند پاسخگوی عملکرد بازیکنانش را بدهد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته