دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 تير 1396 - 10:18

سه راهکار جدید آمریکا برای توقف برنامه اتمی کره‌شمالی

تحلیل‌گران نظامی و امنیتی آمریکا، رویکردهای جدیدی برای تقابل و توقف برنامه اتمی کره‌شمالی ارائه می‌کنند.
کد خبر : 191160

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، با افزایش تنش‌ها درباره برنامه اتمی کره‌شمالی، تحلیل‌گران آمریکایی رویکردهای جدید در مقابله با این برنامه ارائه می‌کنند که در برخی حوزه‌ها تقویت خوی خصمانه سیاست‌های قبلی آمریکا و در برخی زمینه‌ها اتخاذ سیاستی جدید است.


رویترز در گزارشی به قلم بنت رمبرگ به موضوع برنامه اتمی کره‌شمالی و چگونگی مقابله با آن پرداخته است. رمبرگ تحلیل‌گر مسائل سیاسی – امنیتی در دولت جورج بوش، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا بود.


در گزارش او آمده است که دونالد ترامپ و مون جائه این، روسای جمهوری آمریکا و کره‌جنوبی باید با واقعیت اتمی کره‌شمالی کنار بیایند. کره‌شمالی اکنون بمب اتمی دارد و بنابراین آنها باید تلاش‌های آرمانگرایانه درباره جلوگیری از ساخت سلاح اتمی توسط این کشور را کنار گذاشته و در عوض بر ممانعت از استفاده از این سلاح‌های اتمی تمرکز کنند.


ترامپ باید بپذیرد که نشان‌دادن سیاست تحریمی و گزینه نظامی درباره کره‌شمالی کارآرایی ندارد. مون جائه این نیز باید قبول کند که فخر فروختن از طریق نشان‌دادن پیشرفت‌های اقتصادی کره‌جنوبی به کره‌شمالی نمی‌تواند کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی را به متوقف کردن برنامه اتمی مجاب کند.


همه باید این واقعیت را بپذیرند که کره‌شمالی برنامه اتمی‌اش را به اندازه کافی پیش برده و البته مخفی کرده است که نتوان همانند حملات هوایی اسرائیل به راکتورهای اتمی عراق و سوریه به ترتیب در سال‌های 1981 و 2007 آن را متوقف کرد.


به نوشته رمبرگ، برای موفقیت در برابر برنامه اتمی کره‌شمالی به سه عنصر نیاز است. عنصر نخست، بازدارندگی است.


وقتی تنش میان کشورهای اتمی همچون آمریکا و شوروی یا پاکستان و هند افزایش پیدا می‌کرد آنها به‌خوبی می‌دانستند که فاجعه ناشی از استفاده از بمب اتم تا چه درجه‌ای برای آنها خطرناک است. همین موضوع اجازه نمی‌داد تا آنها به سوی کاربرد سلاح اتمی گام بردارند.


از این واقعیت می‌توان درس گرفت که آمریکا باید سلاح‌های اتمی‌اش را که در سال 1991 از کره‌شمالی برچید مجددا به این کشور بازگرداند. اگر چنین رویکردی دشوار باشد آمریکا باید عملا نشان دهد که نسبت به کاربرد سلاح اتمی از سوی کره‌شمالی حساس است و هیچ گونه استفاده از سلاحی را نمی‌تواند تحمل کند.


2- اقدامات اطمینان‌ساز دوره جنگ سرد: این اقدامات برای کاهش خطرات پدیداری یک جنگ ضروری است. آمریکا می‌تواند متاثر از سیاست‌های دوره جنگ، خط تماس فوری میان کره‌شمالی، کره‌جنوبی و واشنگتن را برقرار سازد. کاهش قابل‌توجه قوای نظامی در دو طرف مرز می‌تواند اقدامات اطمینان‌بخش دیگری باشد.


به‌گزارش آنا مقاله رویترز در حالی به کاهش نیروهای نظامی در قالب عنصر دوم می‌پردازد که در عنصر نخست از اتمی کردن مجدد شبه‌جزیره سخن گفته بود.


این گزارش نصر سوم را مدیریت بحران می‌نامد. وقتی بحران به درجه خاصی برسد و از آستانه خاصی عبور کند مدیریت و تعدیل آن کار دشواری خواهد بود. بنابراین نیاز است که ابزارهای لازمی برای مدیریت بحران تعبیه شود. برای مدیریت بحران نیاز به میانجیگر مناسب است.


آمریکا باید با پکن مشورت کرده تا در صورت نیاز از چین به عنوان یک میانجیگر خوب استفاده نماید.


بنابراین باید پذیرفت که برنامه اتمی کره‌شمالی یک واقعیت است. با واقعیت‌ها باید زندگی کرد. نمی‌توان واقعیت‌‌ زندگی را حذف کرد اما می‌توان چگونگی راحت‌زندگی کردن با آنها را اجرا کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته