دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 تير 1396 - 10:04
در گفت‌و‌گو با آنا؛

مرتضی کریمی: بی‌باک در حد و اندازه مربیگری برای تیم ملی نبود/ در تیم ملی تکواندو رابطه‌ها حرف اول را می‌زنند

سرمربی اسبق تیم ملی تکواندو ایران گفت: افرادی که در ترکیب تیم بی باک برای شرکت در این مسابقات حضور داشتند کمترین مدال آنها مدال آسیایی بود اما متاسقانه عدم اعتماد به نفس کادرفنی باعث شد که بازیکنان ما نتیجه ضعیفی کسب کنند.
کد خبر : 191096

مرتضی کریمی سرمربی اسبق تیم ملی تکواندو ایران در مورد عملکرد ملی پوشان در مسابقات جهانی تکواندو به خبرنگار آنا گفت: «متاسفانه تیم ملی ‌به‌رغم بازیکنان جوان و قدرتمندی که در اختیار داشت نتیجه خوبی کسب نکرد و به نظرم این ناکامی تنها به ضعف مربی تیم ملی برمی‌گردد. وقتی سرمربی تیم ملی با ضوابط خاصی انتخاب می شود و افراد باتجربه که سال ها در تکواندو ایران نقش به سزایی داشتند جایی در تیم ملی ندارند نتیجه اش این می شود که تیم ملی در این رقابت‌ها با مشکل بربخورد و برای اولین بار تیم ایران که قدرت مسلم تکواندو جهان است در رتبه سوم قرار بگیرد.»


وی گفت: «قبل از این مسابقات مهدی بی‌باک اعلام کرده بود که تنها دو ماه با تیم تمرین کرده و به نظرم این حرف بی‌باک تنها فرار رو به جلو بود چرا که او در کنار مقانلو به عنوان مربی در مسابقات جهانی و المپیک حضور داشت و با این بازیکنان بیگانه نبود. ضمن اینکه بی‌باک در زمان مربیگری مقانلو قهرمانی جهان را کسب کرده بود و افرادی که در ترکیب تیم او حضور داشتند کم ترین مدال آنها مدال آسیایی بوده پس با این اوصاف همه شرایط مهیا بوده که این تیم بهترین نتیجه را کسب کند اما متاسقانه کوچ ضعیف مربی تیم ملی و عدم اعتماد به نفس کادرفنی باعث شد که بازیکنان ما نتیجه ضعیفی کسب کنند. در همین رقابت ها بازیکنان مقابل حریفانی نتیجه را واگذار می کردند که به هیچ عنوان این بازی ها در حد و اندازه تکواندوی ایران نبود.همانطور که گفتم این ضعف و عدم اعتماد به نفس کادرفنی بود که باعث شد ملی پوشان ما نتیجه خوبی به دست نیاورند.»


کریمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به عدم تجربه جهانی ملی پوشان در مسابقات جهانی اشاره کرد و گفت: «‌بی‌باک قبل از این رقابت‌ها گفته بود من با تیمی به این مسابقات اعزام شده ام که 4 نفر آنها تجربه جهانی داند و 4 تکواندوکار باقی مانده تا به حال در مسابقات جهانی حضور نداشتند این در حالی است که همه این تکواندوکاران مدال آسیایی را در کارنامه خود دارند و افراد بی تجربه نبودند. در سال 90 که هدایت تیم ملی بر عهده من بود از بین نفراتی که به مسابقات جهانی در آن سال اعزام شدند تنها یک تکواندوکار مسعود حجی‌زواره برنز آسیایی را در کارنامه اش داشت و بقیه بازیکنان مدال که نداشتند هیچ بلکه اولین بار بود که در تیم ملی حضور داشتند اما با این حال همان سال بهترین نتیجه را کسب کردیم و عنوان نایب قهرمانی آن رقابت ها را از آن خود کردیم که بعد از من هم هدایت همین تیم به مقانلو رسید و او با همین نفرات که من به تیم ملی وارد کردم توانست در سال 2015 قهرمانی جهان را از آن خود کند و این در حالی بود که بی‌باک هم در کنار مقانلو حضور داشت بنابراین او با ملی پوشان تنها دو ماه کار نکرد بلکه 4 سال با آنها همراه بود.»


سرمربی اسبق تیم ملی تکواندو یکی از ضعف‌های کادرفنی را در این رقابت ها کوچ نامناسب کادرفنی خواند و گفت: «متاسفانه کوچ نامناسب کادرفنی در رقابت حجی‌زواره به خوبی دیده شد و همین عامل هم باعث باخت او شد. اگر حجی‌زواره بعد از ضربه سر بلند می شد و خودش را حفظ می کرد به طور حتم به فینال می رسید و می توانست مدال خوش رنگی کسب کند اما کوچ نامناسب مربی تیم او را به برنز رساند.»


کریمی به حضور دیگر ملی پوشان در تیم ملی اشاره کرد و گفت: «بازپروری یک قهرمان تکواندو چندین فاکتور مهم دارد و یکی از مهم‌ترین آنها مربی خوب و باتجربه است. زمانی که مربی بتواند فعل خواستن را از بازیکن بخواهد به طور حتم او هم بهترین نتیجه را می‌گیرد. بازیکنی مانند سجاد مردانی و رجبی از نظر جسمانی تکواندوکاران قابل قبولی هستند اما در این رقابت‌ها به خوبی دیدیم که از نظر روحی و روانی بهم ریخته بودند مانند مهدی خدابخشی که در المپیک مقابل بیگی ضعیف کار کرد، خدابخشی تکواندوکاری است که چندین سال رتبه یک دنیا را داشته اما در المپیک به شدت ضعیف کار کرد. تمام این عدم نتیجه گیری ها به مسائل روحی و روانی برمی گردد. متاسفانه همانطور که گفتم در تیم ملی رابطه‌ها جای شایسته‌سالاری را گرفته است و افرادی که رابطه خوبی با سرمربی تیم ملی دارند در ترکیب تیم جایی دارند و بی‌باک هم به عنوان مربی تیم آن اقتدار لازم را ندارد و مدام با حرف‌هایی که قبل از اعزام به مسابقات جهانی زد مبنی بر اینکه تنها دو ماه با بازیکنان کار کرده روحیه آنها را پایین آورد.»


مربی اسبق تیم ملی اظهار کرد: «‌متاسفانه تکواندوی ایران بعد از المپیک زمین خورد و این رشته به یک مدیریت قوی نیاز داشت تا این ناکامی جبران کند اما این اتفاق نیفتاد و فدراسیون در مورد همه انتقادها واکنش تندی نشان می‌دهد و افرادی که سال‌ها در این رشته حضور داشتند به جرم منتقد بودن از فدراسیون اخراج شدند. هادی ساعی یکی از پرافتخارترین تکواندوکاران ایران است اما تنها به دلیل اینکه برای انتخابات فدراسیون نامزد شده بود از فدراسیون کنار گذاشته شد. متاسفانه تا شرایط تکواندوی ایران به این صورت است دیگر نباید از این رشته توقع قهرمانی داشته باشیم. بعد از مسابقات المپیک و آن ناکامی که تیم به دست آورد در همان زمان که تیم برای جام جهانی آماده می شد من به ذوالقدر گفتم این سیستم جمع کردن رنکینگ کاملا غلط است و اتفاقا خودش هم این موضوع را قبول کرد متاسفانه تکواندوکاران ما برای رنکینگ به هر مسابقه ای اعزام می شوند و نتیجه‌اش آن است که برای حریفان شناخته می شوند و از نظر بدنی هم افت می کنند در حالی که بسیاری از کشورها برای اعزام تکواندوکاران خودشان به مسابقات برنامه ریزی می کنند.»


کریمی در پایان به وضعیت بانوان تکواندوکار اشاره کرد و گفت: «تاثیرگذارترین بازیکن تیم ملی کیمیا علیزاده بود که توانست به فینال صعود کند اما مابقی بانوان به شدت ضعیف کار کردند و عملکرد تک تک آنها نشان داد که از نظر جسمانی ضعف داشتند. همه این ها نشان داد که مربی تیم ملی بانوان هم کارایی قابل قبولی ندارد. بانوان ما نه از نظر بدنسازی آمادگی خوبی داشتند و نه از نظر مدیریتی و مربیگری تیم موفق بودند و اگر هم تکواندوکاری مثل کیمیا علیزاده قدرتمند ظاهر می‌شود به دلیل تجربیات شخصی است که خودش دارد وگرنه مابقی تکواندوکاران بانوان بسیار ضعیف کار کردند. یک مربی که در سطح کشور به عنوان مربی انتخاب می شود باید از خیلی از فیلترها عبور کرده باشد. این مربی کلاس های آموزشی را گذرانده باشد و بعد از آن در سطح استانی و باشگاهی فعالیت کرده باشد و بعد از کسب تجربیات زیاد به تیم ملی راه پیدا کرده باشد که متاسفانه در مورد تیم ملی بانوان هیچ کدام از این موارد رعایت نشده بود و در اینجا هم باز رابطه حرف اول را می زند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته