دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 خرداد 1394 - 08:45

غیرفعال‌سازی پیامک‌های انبوه اپراتورها، درخواستی ناممکن

بسیاری از مشترکان با وجود لغو دستوری دریافت پیام‌های تبلیغاتی اپراتورها، اما همچنان شاهد دریافت پیام‌هایی هستند که وقت‌ و بی‌وقت مزاحم آنها می‌شود.
کد خبر : 19094

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، گفته می‌شود روزانه بیش از 20 میلیون پیامک تبلیغاتی از پیام‌های عاشقانه و لطیفه گرفته تا پیام‌های مراکز زیبایی و اطلاعات عمومی و مسابقات ورزشی، به دست مشترکان تلفن همراه می‌رسد که شکایت‌های متعددی را به همراه داشته است؛ شکایت‌هایی که هم‌چنان بی‌نتیجه باقی مانده است.





بر اساس اطلاعات مرکز فناوری اطلاعات، بیشتر شکایت‌ها مربوط به پیامک‌های جعلی است که خبر از برنده شدن دروغین مشترکان می‌دهد و با فریب، هزینه‌های روزانه‌ای را از آنها کم کرده و سودهای کلانی را نصیب ارسال‌کنندگان این پیامک‌ها می‌کند. مهم‌ترین نکته در این گونه پیامک‌ها، عدم ارائه راهکار شفافی از اپراتورها برای لغو دریافت این گونه پیام‌هاست. بسیاری از کاربران غیرحرفه‌ای که در دام دریافت این پیام‌ها می‌افتند، بی‌خبر از همه جا شاهد کم شدن اعتبار شارژ سیم‌کارت اعتباری خود یا اعمال هزینه‌های اضافی در قبوض پایان ماه هستند.


اخیرا پای این پیامک‌ها و مسابقات به رسانه ملی هم باز شده است و با سوء استفاده از علایق طرفداران ورزش، از مشترکان تقاضا می‌شود در صورت علاقه به تیم یا رشته ورزشی مورد نظر خود، پیامی را ارسال کرده و از جوایز و مسابقات این سرویس بهره‌مند شوند. سرویس‌هایی که به نظر می‌رسد نه تنها جوایزی را به همراه ندارند، بلکه فقط هزینه‌ای را بر دوش مشترکان تحمیل می‌کنند.


البته در گزارش مرکز فناوری اطلاعات شکایت‌هایی در مورد پیامک‌های تبلیغاتی محصولات بهداشتی فاقد تاییدیه وزارت بهداشت نیز هست. همچنین پیامک‌های نادرست بانکی، پیامک‌های طالع بینی، تشویق به خروج سرمایه‌ها و پیامک‌های تبلیغاتی در زمینه وام نیز در ردیف شکایت مشترکان موبایل از پیامک‌های انبوه هستند.


در همین حال و پس از اوج گرفتن شکایت‌های مردمی از پیامک‌های انبوه، اپراتورها به صورت رسمی کدهای غیرفعال‌سازی دریافت پیامک تبلیغاتی را اعلام کردند و طبق بررسی‌های ابتدایی همراه اول ظرف 24 ساعت و ایرانسل ظرف 72 ساعت دریافت پیام‌های تبلیغی برای کاربران را لغو می‌کند. البته رایتل به دلیل نوپا بودن، هنوز فعالیتی در زمینه ارسال پیام‌های انبوه انجام نداده‌است.


این البته پایان ماجرا نیست، چون برخی کاربران با استفاده از این کدها تنها از دریافت پیامک‌های انبوه رها می‌شوند و پیام تبلیغاتی مربوط به اپراتورها همچنان برای مشترکان ارسال می‌شود. در این بین تعداد پیامک‌های یکی از اپراتورهای اصلی کشور به حدی زیاد است که بازهم باعث آزار کاربران شده‌است.


در این میان نکته حائز اهمیت این است که هیچ کد دستوری برای لغو این پیام‌ها وجود ندارد و مشترکان همچنان مجبور به بهره‌مندی از این پیامک‌ها هستند!





به گزارش آنا، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌ های دیجیتال سامانه ۱۰۰۰۱۳۱۴ را برای مشترکان موبایل در نظر گرفته تا در صورتی که از دریافت پیامک‌ها شکایت و یا خواستار لغو این سرویس هستند، به این سامانه پیامک بزنند. در این روش در صورتی که از دریافت یک پیامک خاص نیز شاکی هستید، میتوانید متن پیامک و شماره ارسال‌کننده پیامک را به شماره سامانه شکایات مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد ارسال کنید.


پیامک انبوه، بازاریابی یا معضل‌سازی؟


کسی بر محتوای پیامک‌های انبوه نظارت دارد؟


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته