دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معصومه ابتکار: سهم بانوان در کابینه دوازدهم می‌تواند قوی‌تر از گذشته باشد

دولت اردیبهشت، تا مرداد و تعیین کابینه دوازدهم، اندکی بیش از یک ماه فرصت دارد. تا اینجای کار، آنچه از ترکیب کابینه دوازدهم به دست آمده، همانی است که چندین بار از سوی حسن روحانی مورد تاکید قرار گرفته است. حضور زنان و جوانان در کابینه دوازدهم همان چیزی است که این روزها مورد تاکید و تایید اعضای دولت فعلی قرار دارد.
کد خبر : 190884
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از اعتماد، معصومه ابتکار از کابینه دوازدهم گفت. از اهدافی که حسن روحانی آن را در قالب مطالبات مردم پی‌ریزی کرده است و به دنبال ترکیبی از وزیران است که بتوانند او را برای دوره چهارساله دیگری همراهی کنند.

‌ عملکرد کابینه یازدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید و با گذشت چهار سال از عمر دولت تدبیر و امید چه مولفه‌هایی به عنوان معیار برتر انتخاب کابینه برای بهبود اجرای امور کشور از سوی رییس‌جمهوری در نظر گرفته خواهد شد؟


رای بالایی که مردم به دکتر روحانی و برای انتخاب دوباره ایشان دادند، نشان‌دهنده این بود که به راه و مسیر رییس دولت تدبیر و امید اعتقاد دارند. در همین راستا عملکرد کابینه یازدهم را هم می‌توان مورد تایید مردم دانست و آن را با همین میزان آرای مردمی سنجید و من هم معتقدم که عملکرد کابینه یازدهم نسبت به شرایط موجود، قابل قبول است. اما در خصوص کابینه دوازدهم آقای رییس‌جمهور وعده دادند که یک کابینه پر توان و با کارایی بالا را تشکیل داده و البته در آن بتوانند از تجارب دولت یازدهم هم بهره بگیرند. ان‌شاءالله این کار را با در نظر گرفتن همه ابعاد و زمینه‌های کاری و تجربیات افراد و در عین حال یک سری شاخصه‌هایی که در طول این مدت به آنها اشاره کرده‌اند، انجام خواهند داد. اینکه این دولت با توان و سرعت بالاتر و جوانی و پویایی بیشتر تشکیل خواهد شد از مواردی است که مورد تاکید آقای روحانی در انتخاب همکاران خود در کابینه دوازدهم قرار دارد. با توجه به اینکه اجرای برنامه ششم توسعه کشور هم در دستور کار ما است، امیدواریم که در دولت جدید بتوانیم راه خود را در مسیر درستی ادامه دهیم.


‌ با نزدیک شدن به انتخاب اعضای کابینه دوازدهم، حضور زنان در جمع وزیران خیلی پررنگ‌تر از دوره‌های قبل مورد بحث قرار گرفته است...


بله همین‌طور است. این موضوع هم به عنوان یکی از مطالبات از دولت جدید مطرح بوده که طرح آن هم به دو دلیل است. نخست اینکه تعداد خانم‌های ایرانی توانمند در جامعه، روز به روز بیشتر از قبل می‌شوند و دوم اینکه بانوان ایرانی تاکنون توانسته‌اند توان خود را در عرصه‌های مدیریتی به‌خوبی نمایش دهند. از همین رو خانم‌های معاون وزیر بسیار خوبی در دولت یازدهم داشته‌ایم که ممکن است زمینه برای حضور آنها در عرصه مدیریتی وزارتخانه‌ها فراهم شود همین‌طور در ادارات دولتی به‌کارگیری خانم‌ها در دولت یازدهم بسیار چشمگیر بوده است و قطعا این دستاورد می‌تواند در شکل‌گیری یک کابینه‌ای که نقش و سهم خانم‌ها در آن قوی‌تر از گذشته باشد، موثر باشد.


‌ درخصوص تعداد سهمی که به بانوان ایران در کابینه دوازدهم داده خواهد شد، صحبت‌هایی شده؟ نه در سمت معاونت رییس‌جمهوری بلکه در جایگاه وزیر...


نه هنوز؛ آقای روحانی سازوکارهای تصمیم‌گیری خود را دارند و براساس آن تصمیم نهایی را خواهند گرفت.


به‌عنوان یکی از بانوان حاضر در کابینه، پیشنهاداتی را در این خصوص به آقای روحانی ارایه کرده‌اید؟ در خصوص گزینه‌های برخی وزارتخانه‌ها پیشنهاد داده‌اید؟


فکر می‌کنم خانم مولاوردی در خصوص این پیشنهادات کار کرده‌اند. به هر حال در بحث زنان ایشان دارای مسوولیت هستند و از همین جهت کارهایی را دنبال می‌کنند.


‌ در کابینه دوازدهم و در کنار موضوعاتی که در خصوص حضور زنان در آن صورت می‌گیرد، به‌کارگیری از نیروهای جوان و پرنشاط نیز از دیگر تاکیدات رییس‌جمهوری است.


معتقدم که در بحث کابینه، مهم کارایی بیشتر اعضا است. مردم در نهایت از رییس‌جمهوری که انتخاب کرده‌اند، نتیجه می‌خواهند. به هر حال این ترکیب باید به‌گونه‌ای باشد که اگرچه شاخصه‌های ظاهری را حفظ می‌کند اما در شاخصه‌های اصلی آن کارایی بیشتر و کارآمدی را مدنظر قرار دهد تا بتواند در عرصه‌هایی که در دولت یازدهم هنوز به‌صورت نیمه‌کاره باقیمانده به نتیجه مطلوب برسد.


‌ با این تفاسیر بحث‌هایی که در خصوص تغییر نیمی از کابینه مطرح می‌شود تا چه حد جدی است؟


اینها احتمالات است و در مورد احتمالات خیلی صحبت‌ها شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته