دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 تير 1396 - 12:58
یک متخصص تغذیه و رژیم غذایی عنوان کرد:

اگر گرمازده شدیم چه بخوریم؟

یک متخصص تغذیه و رژیم غذایی عنوان کرد: به افراد توصیه می‌شود هنگام تشنگی و بروز علائم گرمازدگی از مصرف نوشیدنی‌های بسیار خنک، شیرین و ترش به شدت خودداری کنند.
کد خبر : 190874

دکتر احمدرضا درستی، متخصص تغذیه و رژیم غذایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با توجه به افزایش دمای هوا و احتمال بروز گرمازدگی در برخی افراد، گفت: به افراد توصیه می‌شود برای رفع تشنگی به جای انواع نوشیدنی‌های شیرین و بسیار خنک، آب با دمای نسبتا خنک مصرف کنند.


وی افزود: نوشیدن آب یا آبمیوه‌های بسیار خنک برای رفع تشنگی به دستگاه گوارش آسیب وارد می‌کند، به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود از مصرف آن اجتناب کنند.


درستی یادآور شد: برای رفع تشنگی باید از نوشیدنی‌هایی که داری مزه متعادل هستند استفاده شود، برای مثال نوشیدنی‌های شیرین موجب اضافه وزن و دریافت انرژی بالا و نوشیدنی‌های ترش موجب بروز دل ضعفه و افزایش اشتها می‌شود، به همین دلیل باید افراد از نوشیدنی‌هایی مانند آب که مزه متعادل دارد برای رفع تشنگی استفاده کنند.


این متخصص تغذیه و رژیم غذایی یادآور شد: اگر فردی دچار تعریق بسیار می‌شود باید کمی میزان نمک مصرفی خود را افزایش دهد و یا اگر فردی دچار علائم گرمازدگی مانند اسهال می‌شود باید از پودر ORS استفاده کند و یا اگر به داروخانه دسترسی ندارد مقدار اندکی نمک و شکر را در یک لیوان آب حل و سپس مصرف کند.


وی با بیان اینکه گرمازدگی می‌تواند برای افراد خطراتی را به همراه داشته باشد، عنوان کرد: افراد باید به علائم گرمازدگی توجه کنند زیرا بی‌توجهی به آن می‌تواند موجب آسیب به مغز و یا حتی مرگ شود.


درستی درباره مصرف نوشیدنی‌های دیگر هم‌چون شربت آبلیمو، سکنجبین، خاک شیر، تخم شربتی و غیره، گفت: خاک شیر و تخم شربتی حاوی مقدار فیبر بالایی هستند اما زمانی‌که شکر به آن افزوده شود نه تنها مفید نخواهد بود، بلکه عوارضی هم‌چون اضافه وزن را نیز در پی خواهد داشت بنابراین به افراد توصیه می‌شود به مقدار اندک و بدون شکر آن را مصرف کنند.


وی افزود: نوشیدنی‌های دیگری مانند شربت آبلیمو و سکنجبین نیز نمی‌تواند در رفع علائم گرمازدگی تاثیر داشته باشد و حتی مصرف بیش از حد آن عوارضی را نیز به همراه دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته