دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی؛

وزارت علوم توسعه استان‌های کشور را زیر سوال برده است/ چرا وقتی لازم است از دانشگاه استفاده می‌شود اما اکنون برخورد دیگری می‌شود؟

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در استان آذربایجان غربی تاکید کرد دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه مردمی است، تمام امکانات، ساختمان‌ها و آزمایشگاه‌ها متعلق به مردم است، وزارت علوم باید پاسخگوی مردم باشد.
کد خبر : 190778

دکتر عزیز جوانپور به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره حذف 2800 کدرشته دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «وزارت علوم عهدشکنی کرده است، این وزاتخانه قبلا با رئیس پیشین توافق کرده بود که رشته محل‌های یکبار پذیرش مجوز قطعی و دائمی بگیرند، دانشگاه آزاد اسلامی خود دواطلبانه رشته‌هایی که امکانات لازم را نداشتند از لیست رشته‌ها حذف کرد، با وجود این اقدام داوطلبانه دانشگاه وزارت علوم همه چیز را نادیده گرفت.»


او افرود: «همه شوکه شدیم، امیدوار بودیم که اینگونه نشود،‌ ولی با دانشگاه آزاد اسلامی برخورد سیاسی شده است، هر چه تامل می‌کنیم دلیلی برای این اقدام نمی‌یابیم. ریشه‌اش احتمالا به انتخابات و تغییر مسئولان دانشگاه برمی‌گردد.»


رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در استان آذربایجان غربی ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی یکی از نهادهای انقلابی نظام است، این دانشگاه بیش از 100 هزار اشتغال در کشور ایجاد کرده است، متاسفانه شاهد برخورد ناعادلانه با این دانشگاه هستیم. در مقابل دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌های غیرانتفاعی بدون اینکه شرایط مناسبی داشته باشند بدون واهمه در مقاطع ارشد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را می‌گیرند، برای این می‌گوییم برخورد سیاسی چون همین رشته‌هایی که لغو مجوز شده‌اند، مقطع دکتری آن‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد. این نشان می‌دهد پشت این قضیه سیاسی است، مسئولان وزارت علوم باید در این باره پاسخگو باشند.»


او گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه مردمی است، تمام امکانات، ساختمان‌ها و آزمایشگاه‌ها متعلق به مردم است، وزارت علوم باید پاسخگوی مردم باشد. کسی اینجا سهام‌دار نیست که بگوییم او ضرر می‌کند، این سرمایه مردم است.»


رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در استان آذربایجان غربی ادامه داد: «امروز نمایندگان مردم، امامان جمعه و استانداران باید پیگیر بازگشت رشته‌ها به دانشگاه آزاد اسلامی باشند، در برخی استان‌ها آنقدر حذف رشته‌ها زیاد بوده که توسعه استان زیر سوال رفته است. دواطلبان که امیدوار بودند می‌توانند در مقطع ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی درس بخوانند امروز مایوس شده‌اند،‌ اکنون اینها باید کجا درس بخوانند. دانشگاه آزاد اسلامی با این اندازه هیات علمی و امکانات و تجهیزان با این اقدام به سمت فلج شدن می‌رود و ناگزیر می‌شود که با 30 درصد کارکنان و اعضای هیات علمی تسویه حساب کند آنهم در این شرایط بد اقتصادی و اشتغال در کشور.»


جوانپور در ادامه گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی همواره در کنار دولت بود و در برنامه‌های دولت مشارکت داشت و از سیاست‌های دولت پیروی کرده است. فعلا ما خویشتن‌داری می‌کنیم تا از این بدعهدی‌ها دست برداشته شود.»


او تاکید کرد همه رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی با تایید هیات سه‌نفره که مصوبه مجلس شورای اسلامی است، راه‌اندازی شده است، متاسفانه امروز وزارت علوم می‌گوید که زمان این قانون گذشته است، ما هیچ توجیهی برای این اقدام پیدا نمی‌کنیم.


رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در استان آذربایجان غربی به عزل مسئولان این دانشگاه اشاره کرد و افزود: «چندین نفر از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی عوض شده‌اند، چرا اکنون باید چنین برخوردی شود. باید به هیات سه نفره برگشته شود. ما 2800 رشته محل را نمی‌خواهیم بلکه نزدیک به 4000 کدرشته محل را می‌خواهیم. به جای تعامل تقابل را در پیش گرفتند و به هیچ عنوان مورد قبول نیست. ما منتظریم تعطیلات سپری شود، نمایندگان مجلس جلسه خواهد داشت و جلوی این اقدامات بدبینانه گرفته می‌‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی حذف شدنی نیست. اگر ایران دارای مقام 16 در تولید علم است به خاطر نقش دانشگاه آزاد بوده است،‌ چرا وقتی لازم است از دانشگاه استفاده می‌شود ولی اکنون برخورد دیگری می‌شود.»


او گفت: «امیدواریم که دولت تدبیر این مشکل را حل کند، برخورد سیاسی با دانشگاه نشود،‌ بنیانگذار دانشگاه امام بود و رهبری هم حمایت کرده است. جوانانی مشتاق به تحصیل که با پول خودشان می‌خواهند در استان و شهر خودشان درس بخوانند. دانشگاه آزاد آموزش عالی را بومی‌سازی کرده است و نیاز به برخورد حمایتی دارد و نه چکشی.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته