دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1396 - 13:58
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

شیوع بیماری‌های التهابی روماتیسمی در زنان بیشتر از مردان است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد شیوع بیماری‌های التهابی روماتیسمی در زنان را بیش از مردان دانست و گفت: علاوه بر عوامل هورمونی و ژنتیکی، نوع تغذیه و یائسگی موجب رشد برخی بیماری‌های روماتولوژی مانند پوکی استخوان در زنان می‌شود.
کد خبر : 190714

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر زهرا رضایی یزدی خاطرنشان کرد: پس از سکته‌های قلبی، مغزی و سرماخوردگی شایع‌ترین بیماری که موجب مراجعه بیماران به مراکز درمانی می‌شود، بیماری‌های شایع اسکلتی و عضلانی است که در حیطه بندی پس از بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و بیماری‌های مغزی در جایگاه چهارم قرار می‌گیرد.


رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های روماتیسمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: تغییر شیوه زندگی، تغییر در ذائقه غذایی، ویروس‌ها، عفونت‌ها، آلودگی‌های زیست محیطی، کاهش تحرک و رشد استرس‌های جانبی موجب رشد بیماری‌های روماتیسمی در میان جوامع مختلف از جمله ایران شده است.


رضایی یزدی به ناشناخته بودن علائم بیماری‌های روماتیسمی برای مردم اشاره کرد و گفت: گاه بیمار علائم بیماری روماتیسم را دارد؛ اما به متخصص این رشته مراجعه نکرده و درمان خود را در جای دیگری جست‌و‌جو می‌کند.


رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های روماتیسمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: مجموعه علائم بیماری روماتیسم به دردهای عضلانی و مفاصل باز می‌گردد که در این میان دردهای عضلانی اسکلتی همراه با تورم‌های مفصلی شایع‌تر است.


وی در ادامه افزود: مهم‌ترین نکته در برخورد با بیماران روماتیسمی شرایط مزمن و مراقبت‌های طولانی مدت بیماری است؛ که به تبع درمان‌های طولانی مدتی را نیز می‌طلبد و در این میان بسیاری از رشته‌های پزشکی باید وارد عمل شوند.


رضایی یزدی بیماری اپیدمی خاموش یا پوکی استخوان را به عنوان یکی دیگر از بیماری‌های شایع در حوزه بیماری‌های روماتیسمی دانست و گفت: باید با پیشگیری مانع از شکستگی استخوان شد.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: بیماری آرتروز نیز از دیگر بیماری‌های مزمن و شایع روماتیسمی است که باید در این راستا آموزش‌های لازم جهت پیشگیری از این بیماری صورت گیرد.


وی تغذیه سالم را یک اصل مهم دانست و گفت: باید مردم درصدی از مواد غذایی پروتئینی را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند و با استفاده از مواد غذایی دارای ویتامین D، کلسیم، انجام ورزش و داشتن تحرک از رشد بیماری‌های روماتیسمی و پوکی استخوان جلوگیری کنند.


این محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: مصرف کورتون می‌تواند موجب پوکی استخوان شود؛ اما در کل مردم برای جلوگیری از این بیماری باید تا سن ۴۰ سالگی تراکم استخوانی خود را تقویت و در صورت بروز برخی مشکلات با انجام تست تراکم سنجی استخوان وضعیت خود را مورد بررسی قرار دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته