دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1396 - 09:01

بحران قطر؛ از مخالفت ریاض با مذاکره تا مخالفت دوحه با درخواست‌های اعراب

وزیر امور خارجه عربستان روز گذشته (سه‌شنبه) با هرگونه رایزنی بر سر درخواست‌های ارائه شده از سوی پادشاهی عربستان و چند کشور عربی دیگر به قطر برای عادی‌سازی روابط مخالفت کرد.
کد خبر : 190612

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، عادل جبیر که به واشنگتن سفر کرده است در پاسخ به سوال خبرنگاران که پرسیدند «آیا مطالبات ارائه شده (از سوی عربستان و چند کشور عربی) غیر قابل مذاکره است؟» جواب داد «بله».


وزیر امور خارجه عربستان گفت: «نظر، گام‌های آتی و مواردی را که باید از سوی قطری‌ها در شیوه رفتارشان اصلاح شود، ارائه کرده‌ایم و به مجرد اینکه اصلاحات انجام شود به سمت حل شدن امور پیش خواهیم رفت، در غیر این صورت انزوا(ی قطر) همچنان ادامه می‌یابد.»


وی افزود: «قطر اگر می‌خواهد به شورای همکاری خلیج (فارس) بازگردد باید بداند که چه کاری باید انجام دهد.»


از سوی دیگر دولت قطر اتهامات مطرح شده را علیه دوحه بی‌اساس و غیر قابل قبول خوانده و آن را اقدامی در راستای نقض حق حاکمیت قطر توصیف کرده است.


روز گذشته (سه‌شنبه) در راستای حل بحران در حوزه خلیج فارس، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا با محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، همتای قطری خود در وزارت امور خارجه آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.


شبکه الجزیره به‌نقل از محمد بن عبدالرحمان گزارش کرد «آنچه از سوی کشورهای تحریم کننده ارائه شده تنها ادعاهایی اثبات نشده است و (اصلا) درخواست نیست.»


وی افزود: «درخواست‌ها باید واقعی و قابل هماهنگی باشد وگرنه قابل قبول نیست.»


تیلرسون نیز در این دیدار گفت امیدوار است فهرست درخواست‌ها معقول و قابل اجرا باشد.


وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه گفته بود با وجود اینکه برخی عناصر (منطقه) سلسله درخواست‌هایی را از قطر مطرح کرده‌اند، ولی اجرای آن برای دوحه سخت است و باید فرصتی برای گفت‌وگو برای حل موضوع فراهم شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته