کارآفرینی هنرمند جوان برای 15 نفر با 2 میلیون تومان سرمایه
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از مجله مهر، هادی نطاق کسی است که شغل و علاقهمندیهایش را از بین تختهسنگهای دور و برش تراشیده و بیرون کشیده است تا امروز امرار معاش و پیشهاش برای زندگی، آن چیزی باشد که دوست دارد. او هم مثل همه ما در کشور و در روزهایی زندگی میکند که مشکلات اقتصادی اولین و جدیترین دغدغه جوانان برای فرار از بیکاری و ایجاد اشتغال است؛ اما او و هم نوعانش با بیشتر ما یک تفاوت بزرگ دارند آن هم اینکه خودشان دست به کار شدند و به جای غر زدن به جان اوضاع نامناسب اقتصادی نه فقط برای خودشان که برای بقیه هم ایجاد شغل کردهاند.«سه کاج» اسم کارگاهی است که هادی نطاق در آن به واسطه چوب و معرقکاری به ساخت آثار هنری و تزئینیای میپردازد که هرکدامشان به شکل جداگانه مشتریان خاص خودشان را دارند. کارگاهی که در ابتدای امر از یک علاقه شخصی شروع شد ولی در حال حاضر برای حدود ۱۵ نفر ایجاد شغل کرده است.
روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کار تولید میکنیم
هادی نطاق این ایام در حال سپری کردن روزهای ۲۸ سالگی است. او هم مثل اکثریت جوانان این مرز و بوم رشته تحصیلیاش با پیشهای که در آن مشغول به کار است هیچ خط و ربطی ندارد. او کاردانیاش را در رشته تأسیسات گرفته و در نهایت به سراغ آن چیزی رفته که دلخواهش بوده است؛ یعنی کارهای هنری، پیکرتراشی و مجسمهسازی باچوب. خودش میگوید که از همان بچگی و هفت هشت سالگی با چوب و معرقکاری آشنایی داشته است. تا جایی که در حال حاضر هفت سال است که به صورت جدی و حرفهای در این حیطه فعالیت میکند.«ما میتوانیم بگوییم که اولین تولیدکننده محصولات چوبی دست ساز در کشور هستیم و در هر روز چیزی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کار تولید میکنیم که این کارها نه فقط در حوزه عروسکسازی که در زمینهها و شاخههای مختلف فعالیت میکنیم.»
چرا چوب؟
هادی نطاق میگوید از همان ابتدای امر به کارهای هنری علاقهمند بوده است؛اما وقتی از او درباره این میپرسیم که میان این همه کار چرا به سراغ کار با چوب رفته است او پاسخ جالبی به این سؤال میدهد.«چوب چیزی است که ما روزانه خیلی با آن سر و کار داریم و جزو زندگی روزمره ما است؛ولی ما به آن توجهی نمیکنیم. اکثر ما روزانه کشش زیادی به طبیعت داریم اما دلیل آن را نمیدانیم. چوب هم بخشی از طبیعت است. از طرف دیگر ما آقایان شاید میل بیشتری به کار کردن با چوب یا ابزار از خودمان نشان میدهیم.
بازاریابی مهمتر از سرمایه است
گروه آقای نطاق اسم محصولاتشان را سه کاج گذاشتهاند نامی که میگویند برگرفته از اسم یکی از تپههای اطراف شیراز است. وقتی از او درباره شروع و سرمایه در این کار سؤال میپرسیم او اینطور میگوید«برای انجام این کار سرمایه زیادی لازم نیست؛ اما چیزی که مهم است این است که افرادی که میخواهند در این حوزه مشغول به کار شوند به این احتیاج دارند که وقتی آموزش میبینند و محصولی را تولید میکنند باید بتوانند این محصولشان را وارد بازار فروش کنند و بازاریابی تخصصی انجام دهند تا از این راه تولیداتشان را به فروشگاههای مختلف عرضه کنند و آنها هم بپذیرند که این محصول را به فروش برسانند. کاری که انجام آن از خود ما انرژی زیادی گرفت.»
با دو میلیون تومان شروع کردیم
وقتی صحبت از سرمایه میشود بچههای گروه سه کاج اعداد و ارقام چندان زیادی را برایمان رو نمیکنند تا جایی که هادی نطاق میگوید که فعالیتش در این حوزه را تنها با۲میلیون سرمایه آغاز کرده است. او میگوید برای اینکه کارش را به اینجا برساند مرحله به مرحله جلو رفته است و همین هم به مرور باعث شده تا آنها در حال حاضر در کارگاهشان ۱۵ نیروی حرفهای داشته باشند.«بعد از اینکه به طور جدی به سراغ این کار آمدم چیزی نزدیک به دو سال و نیم از زمان خودم را صرف آموزش دادن به افراد کردم تا در این حوزه نیروی متخصص تربیت کنم چون ما نیروی متخصصی که بخواهد در این حوزه کار بکند نداشتیم. همین هم منجر به این شد که در حال حاضر در کارگاهمان با ۱۵ نفر به طور مستقیم کار میکنیم و از طرفی دیگر حوزه کاریمان نه فقط در شهرمان شیراز که در شهرهای مختلف ایران است.»
انتهای پیام/