دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 تير 1396 - 15:33

موصل آزاد شد/ پایان خلافت داعش

وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه ای ضمن اعلام اینکه دیگر هیچ منطقه ای در موصل تحت اشغال داعش نیست، تأکید کرد: وجود داعش در عراق برای همیشه پایان یافت.
کد خبر : 190487

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، وزارت دفاع عراق در بیانیه ای اعلام کرد: دیگر هیچ منطقه ای در موصل تحت اشغال داعش نیست.


بر اساس این گزارش، این وزارتخانه افزود: وجود داعش در عراق برای همیشه پایان یافت.


به گزارش وب‌سایت شبکه المیادین، تلویزیون عراق پیشتر با انتشار پیامی اعلام کرده بود: «داعش در موصل شکست خورد.»


رائد شاکر جودت، رئیس پلیس فدرال عراق امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد: «گروه داعش از نظر نظامی ساقط شده و می‌توانم بگویم ساحل چپ موصل به‌طور کامل امن است.»


وی افزود: «برنامه‌ای را برای خروج غیرنظامیان از منطقه در نظر گرفته‌ایم. داعش (در اقدامی غیر انسانی) غیرنظامیان را در مناطق تحت کنترل خود در بخش قدیمی (موصل) با خمپاره هدف قرار می‌دهد.»


رئیس پلیس فدرال عراق با بیان اینکه تاکنون بیش از 500 تروریست که قصد فرار در لابه‌لای غیرنظامیان را داشتند، بازداشت شده‌اند، گفت: «نیروهای عراقی موفق شدند در ادامه موفقیت‌های خود مسجد جامع الکرار را آزاد کنند. علاوه بر این، مردم موصل برای مشارکت در عملیات آزادسازی به کمک نیروهای عراقی شتافته‌اند.»


وی تاکید کرد اطلاعات رسیده نشان می‌دهند که داعش مدت‌ها است پایگاه جدیدی را در منطقه حویجه تاسیس کرده است.


شاکر جودت گفت نیروهای واکنش سریع عراق چها ایزدی را که در دست داعش در بیمارستان الجمهوری در محله الشفاء گروگان گرفته شده بودند، آزاد کردند.


از سوی دیگر در عرصه میدانی، نیروهای عراقی موفق شدند منطقه سرجخانه، مناره الحدباء و مسجد جامع النوری را در بخش قدیمی موصل آزاد کنند.


استفاده داعش از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی؛ عامل کندی عملیات


روز گذشته (چهارشنبه) نیروهای عراقی پس از محاصره کامل منطقه قدیمی موصل از چهار محور وارد درگیری‌های شدید با داعش در باب شدید و باب البیض شدند. آن‌ها بعد از این درگیری‌ها توانستند محله المشاهده و مناطق رأس الجاده و باب البیض را به طور کامل آزاد کنند. در حال حاضر داعش تنها کنترل پنج محله از منطقه قدیمی موصل را در دست دارد.


به‌گفته منابع عراقی، داعش از غیرنظامیان در این منطقه به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و بیشتر تروریست‌های این منطقه خارجی هستند.


معن سعدی، فرمانده نیروهای دوم نخبه در دستگاه مبارزه با تروریسم عراق گفت: «عملیات آزادی کامل موصل به چند روز زمان نیاز دارد. نیروهای عراقی از سه محور بخش قدیمی را در دست دارند. نیروهای لشگر 16 ارتش در شمال، نیروهای مبارزه با تروریسم در مرکز و پلیس فدرال در جنوب این منطقه هستند.»


العبادی: آزادی موصل بسیار نزدیک است


روز سه‌شنبه بود که حیدر العبادی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق خبر از آزادی قریب‌الوقوع موصل داد. از صبح همان روز نیروهای عراقی پیشروی‌های خود را از چهار محور در بخش قدیمی ادامه دادند و توانستند این منطقه را به محاصره کامل خود درآورند. در ادامه حملات موشکی ارتش عراق علیه مواضع داعش آغاز و درگیری‌های سختی در باب شدید و باب البیض انجام شد.


منابع خبری همچنین از حملات جنگنده‌های عراقی به سنگرهای داعش در موصل قدیمی خبر دادند، موضوعی که باعث شد عناصر داعش متفرق شوند. عناصر داعش که خود را در خطر شکست دیده بودند از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده کردند.


علاوه بر این تروریست‌های داعش درگیری‌ها را به سمت بیمارستان الشفاء و چهارشنبه بازار کشاندند که باعث شد گروهی از تک تیراندازهای پلیس فدرال وارد عمل شوند و درگیریها در این مناطق شدت گرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب