دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سود بی‌منطق 18 درصدی به ندارهای پلاسکو/ اشتغال‌زایی تعطیل؛ سلام به قاچاق!

در برهه‌ای از زمان که قاچاق پوشاک باعث نابودی اشتغال و تولید کشور شده، تصمیم بر افزایش دو برابری سود تسهیلات ارائه شده به واحدهای تولیدی پلاسکو از آن نوع تصمیم‌گیری‌هایی بود که کسبه این برج سابق تولید لباس را وادار کرد عطای وام را به لقایش ببخشند؛ هرچند که ممکن است عطای تولید را هم به لقای قاچاق ببخشند.
کد خبر : 190353

احمد کریمی، گروه اقتصادی خبرگزاری آنا - اعلام دو برابر شدن سود تسهیلات به پلاسکویی‌ها، دقیقا دومین شوک به تولیدکنندگانی بود که تمام سرمایه و دارایی خود را در یک چشم ‌بهم‌زدنی از ساختمانی عظیم به یک تپه خاک و آهن دیدند.


مجتبی درودیان رئیس اتحادیه پیراهن دوزان با اشاره به اینکه سود وام‌های بانکی 18درصدی برای کسبه پلاسکو تصویب شده است، به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: بسیاری از کسبه از دریافت این وام صرف‌نظر کرده‌اند چراکه تسهیلات 9 درصدی که پیش از این قرار بود از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین شود، به بحث استمهال اختصاص پیدا کرد و بدین ترتیب قرار بر آن است که سودی که مربوط به استمهال کسبه می‌شود، به شکل ۵۰ درصدی پرداخت شود.


وی با اشاره به شرایط دریافت وام و نیاز به اجاره‌نامه نیز تاکید کرد: قرار بر آن است که شرکت معین پارسیان از سوی بانک پارسیان اجاره‌نامه‌های مربوطه را تهیه کند و کسبه پس از دریافت اجاره‌نامه ظرف مدت سه هفته مجاز به دریافت وام‌های خود خواهند بود.


درودیان همچنین به مبالغ وام‌های اعطایی اشاره کرد و گفته که در این وام‌ها برای افرادی که در قسمت برج پلاسکو فعالیت داشتند و واحدهای آنها به شکل کامل تخریب شده است، تا سقف 300 میلیون تومان وام در نظر گرفته شده و برای افرادی که در قسمت شمالی ساختمان ساکن بوده‌ و واحدهای آنها ضرر و زیان دیده، رقمی معادل 200 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.


سود 18درصدی تولید محور نیست


درودیان همچنین با انتقاد از غیراقتصادی بودن سود بالای تسهیلات برای بنگاه‌های تولیدی پیراهن به خبرنگار آنا گفت: سود 18درصد برای تولیدکنندگانی که انبوه سرمایه خود را از دست داده و سرمایه ناچیز یا هیچ سرمایه‌ای را برای آغاز مجدد کار ندارند، بسیار بالاست و از همین رو دولت باید در راستای حفظ اشتغالزایی این واحدها، سودهای تسهیلاتی را تصحیح کند.


وی ادامه داد: اغلب کسبه فعال در پلاسکو در این صدد هستند تا از تسهیلات درنظر گرفته شده استفاده نکنند چرا که سود 18درصدی اقتصادی و عقلانی نیست.


درودیان با اشاره به این نیاز که دولت باید برای رقابت‌سازی به این موضوع ورود پیدا کند، تاکید کرد: عدم تصحیح این نرخ تسهیلات از سوی بانک‌مرکزی و ستاد تصمیم‌گیرنده درباره ماجرای پلاسکو عملا باعث نوسانات قیمت در بازار و نابودی اشتغال در پوشاک می‌شود؛ زمانی که قیمت پوشاک به واسطه تولید در شرایط بحرانی افزایش پیدا کند عملا به قاچاق کالا چراغ سبز نشان داده می‌شود و تولیدکننده داخلی با توجه به هزینه بالای تولید نمی‌تواند زیر قیمت تولید، کالای خود را ارائه کند.


گره کور تولیدکنندگان پلاسکو با وام سود 18درصد


محسن بیگلری عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: اموال کسبه این برج تولید محور، در اثر آن حادثه نابود شده و داراهای آن به ندارهای امروزی تبدیل شده‌اند.


وی ادامه داد: دولت باید برای حفظ اشتغال‌زایی، بازگشت تولید، جلوگیری از قاچاق پوشاک و دیگر عوامل تاثیرگذار این حوزه در بازار و اقتصاد کشور جلسه‌ای را برای بهبود شرایط این بنگاه‌های اقتصادی با سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برگزار کنند تا نسبت به بهبود شرایط رونق این بنگاه‌ها بهترین تصمیم گرفته شود.


نماینده مردم در خانه ملت افزود: زمانی که برای بنگاه‌های اقتصادی حادثه‌ای رخ می‌دهد دولت باید با آغوش باز نسبت به تسهیل شرایط این بنگاه‌ها برای ادامه حیات گام بردارد اما ایجاد مانع و دست‌انداز بر سر راه تولیدکنندگان در این حادثه غیر عقلانی است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: این انتظار وجود داشت که مبالغی به صورت بلاعوض در اختیار کسبه پلاسکو قرار بگیرد، وام با سود 188 درصد گره‌ای از کار آنها باز نمی‌کند.


پلاسکو به محض دریافت پروانه ساخت دوساله احیا می شود


همچنین علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران نیز درباره این وام گفته بود که کارگروهی متشکل از دولت و اتاق اصناف ایران، بنیاد مستضعفان و شهرداری تهران در خود دولت تشکیل شد که ریاست این کارگروه به عهده معاونت اجرایی رئیس جمهور بود .


وی تصریح کرد: با توجه به اینکه حادثه پلاسکو در پایان سال رخ داد تا استقرار کسبه در محل مشخص شده تقریبا یک ماه و نیم طول کشید تا مجموعه نور در اختیار این کسبه قرار گرفت و تا استقرار کامل این عزیزان نیز دو ماه زمان برد و تسهیلات و تمهیداتی که در راستای حمایت از این دوستان اندیشده شده بود به زودی پرداخت می شود.


وی افزود: در آخرین جلسه کارگروه که در هفته گذشته در دفتر معاونت رئیس جمهور با حضور همه دست اندر کاران انجام گرفت بانک پارسیان متقبل شده تا پس از استقرار کسبه اجاره نامه کسبه را صادر و تحویل دهد.


رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: بخشودگی مالیات و به تعویق افتادن معوقه های مالیاتی کسبه بخشی از تصمیماتی بوده که در هفته گذشته اتخاذ شد.


وی از هیات مدیره اتحادیه پیراهن دوزان و اتحادیه پوشاک خواست شرایطی را فراهم کنند تا کسبه تحت پوشش آن اتحادیه در محل مورد نظر مستقر شوند و اجاره نامه ها هم به نام آنها صادر شود تا بتوانند از تسهیلات استفاده کنند.


فاضلی با تاکید بر اینکه هنوز کسی این وام را دریافت نکرده و ابتدا باید فرایند استقرار طی شود گفت: قبلا بنا بود تا پایان خرداد ماه کسبه هیچ گونه ای اجاره پرداخت نکنند ولی در جلسه اخیر به مدت سه ماه دیگر بنیاد مستضعفان پرداخت اجاره کسبه را تقبل کرد.


وی افزود :بر این اساس کسبه مستقر در مجتمع نور تا پایان شهریور هیچ گونه اجاره و شارژی پرداخت نمی کنند و این ها هم به عنوان تسهیلات جدید در نظر گرفته شده است.


فاضلی همچنین در خصوص کارگران پلاسکو گفت: دولت برای برخی از کارگران که بیمه نبودند پرداخت سه ماه حق بیمه کارگران را تقبل کرد و برخی از کسبه یکسری بخشودگی های معوقه، دیرکرد، اقساط بانکی و بیمه داشتند که هم از طریق بانک و هم از طریق بیمه به نتیجه رسید و هم در بحث مالیات قرار شد این معوقه ها مجددا به تعویق بیافتند و بخش دیگری از دیر کردها را ببخشند.


وی تاکید کرد: کارگروه تلاش کرده تا تمام شرایط و امکانات را فراهم کند و در طی مذاکراتی که با بنیاد داشته ایم برای ساخت ساختمان پلاسکو قول دادند به محض دریافت پروانه ساخت ظرف مدت ۲ سال این ساختمان ساخته خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته