دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نگاهی به ماه عسل 96؛

ماه عسلی که توقع‌ها را برآورده نکرد/ شاید این قصه به پایان نرسد ...

برنامه ماه عسل، برای دهمین سال متوالی در رمضان 96 پخش شد که البته با رویکردها، اظهارنظرها، واکنش‌ها و حاشیه‌هایی همراه بود. با اتمام ماه مبارک رمضان نگاهی کلی به این برنامه خواهیم داشت.
کد خبر : 190293

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، برنامه ماه عسل دهمین سال خود را هم پشت سر گذاشت، طی این ده سال، این برنامه به صورت روتین با اجرای احسان علیخانی مهمان لحظات پیش از اذان خانه‌ها بوده است. مهمانان این برنامه هر شب با یک موضوع و یک روایت و یک قصه مقابل علیخانی می نشینند و از ماجرای قهرمان شدن در زندگیشان می گویند، ماجرایی که شاید قصه خیلی از ما مردم باشد اما به روایتی دیگر از زبان شخص دیگری عنوان می شود.


در این سال‌ها با زندگی خیلی از قهرمانان کشور آشنا شدیم، قهرمانانی هر کدام زندگی پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته اند. خیلی وقت ها با داستان تلخ آن ها گریه کردیم و خیلی وقت ها با شیرینی زندگیشان لبخند زدیم.



حضور قهرمان‌های تکراری!


امسال هم پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، خود را برای ماه عسلی دیگر آماده کرده بودیم، ماه عسلی که می توانست چهره خیلی از قهرمانان ناشناخته کشور را در قاب تلویزیون نمایش دهد؛ اما امسال با برنامه ای رو به رو شدیم که قوت سال های گذشته را نداشت. اولا در سال های قبل به ندرت پیش می آمد که برنامه روی آنتن نرود، آن هم شاید! در حالیکه امسال دو شب به دلیل لیگ والیبال 2017 برنامه پخش نشد و می توان گفت این به دلیل ناهماهنگی های ماه عسل و شبکه با هم بود. به علاوه در دهمین سال برنامه ماه عسل با پدیده ای مواجه شدیم که تا پیش از این سابقه نداشت آن هم دو برنامه ای بود که از پیش ضبط و پخش شد. در حالی که همه ماه عسل را با زنده بودن آن می شناسیم اما این بار انتظارها برآورده نشده بود. این برنامه های ضبط شده نقدهای زیادی را هم برای ماه عسل و احسان علیخانی به دنبال داشت.



در اولین برنامه ضبط شده که با حضور نرگس کلباسی؛ نیکوکار و فعال حوزه کودکان پخش شد شاید علیخانی اصراری هم نداشت که اعلام کند برنامه از قبل ضبط شده است اما از آنجایی که مخاطبان ما باهوش تر از این ها هستند از همان ابتدای برنامه متوجه این موضوع شدند و به سرعت در فضای مجازی اعلام کردند؛ همین امر سبب شد تا علیخانی با انتشار پستی در اینستاگرامش ضمن تشکر از دقت و توجه بینندگان توضیح دهد که چرا برنامه را از پیش ضبط کرده اند. البته این ماجرا به همین برنامه ختم نشد چرا که یک قسمت دیگر نیز با همین روش روی آنتن رفت که البته این بار علیخانی با توجه به تجربه قبلی از شب قبل اعلام کرده بود که برنامه ضبط شده است.



سوژه‌های علیخانی ته کشیده‌اند!


نکته دیگری که در این سری از برنامه ماه عسل در ذوق مخاطب می زند سوژه های تکراری سال‌های گذشته بود. شاید به گفته خیلی از منتقدان سوژه های علیخانی هم ته کشیده است! چرا که یا دست به دامن مهمانان سالهای گذشته شد و با دعوت دوباره آن ها به زندگی جدید و حال و روز فعلی شان پرداخت و یا سوژه هایی که شاید جایگاهشان در این برنامه پر مخاطب نبود.


این برنامه هر سال با حاشیه ها و بازتاب های زیادی رو به رو است، حاشیه هایی که امروزه وجود فضای گسترده مجازی بیش از همیشه به آن دامن می زند.



قهرمان من یا قهرمان ماه عسل؟!


اما فارغ از موضوعاتی که ذکر شد، ماه عسل امسال تفاوت‌های ساختاری دیگری هم با سال‌های گذشته داشت، ماجرای قهرمان من که هر شب از زبان مجری برنامه توضیح داده میشد یکی از همین تفاوت ها است.


احسان علیخانی، امسال با همکاری سایت آپارات کمپین مردمی به نام «قهرمان من» را راه اندازی و با تهیه یک ویدئو مردم را به شرکت در این کمپین ترغیب کرد.


وی در این ویدئو از مردم خواست تا قهرمانان واقعی‌شان را معرفی کنند و اعلام کرد که ماه عسل خود را با قهرمان زندگیشان بسازنند. قهرمانی که کسی آنها را نمی شناسد و نمی داند چه زندگی باشکوهی داشته اند. وی با این دید که ممکن است رفیق، آشنا، فامیل یا فردی در اطراف هر کسی وجود داشته باشد که زندگی جذابی دارد و یک قهرمان است، این کمپین را راه اندازی کرد.


علیخانی با راه اندازی این کمپین از مردم خواست پس از اینکه قهرمان زندگیشان را انتخاب کردند، در محیطی آرام از او یک مصاحبه قابل پخش بگیرند و از طریق لینک های ارتباطی که در برنامه اعلام کرده بود ویدئو خود را برای ماه عسل ارسال کنند. این کمپین یکی از راه های ارتباطی علیخانی با مردم شد که می‌توانست سوژه‌های بسیاری را به این برنامه بدهد. شاید بتوان گفت «قهرمان من» یک کمپین برنامه ریزی شده برای سوژه های سال آینده ماه عسل است.



ماجرای عکس سلفی علیخانی با مهمانان


یکی دیگر از تفاوت‌های امسال با سال‌های گذشته، ماجرای انداختن عکس سلفی علیخانی با مهمانان برنامه بود که پس از اتمام هر برنامه در صفحه اینستاگرام خود منتشر می کرد و متنی را در مورد قصه مهمان برنامه می نوشت و گاها توضیحاتی تکمیلی در خصوص مهمان می داد. این اقدام می توانست تا حدی داستان برنامه را کامل کند چرا که به دلیل زنده بودن ماه عسل همیشه با کمبود زمان مواجه می شود و این کمبود قصه خیلی از مهمانان را ناتمام می گذارد.


قسمت‌های پرحاشیه چه بود؟


ماه عسل اصلا با حاشیه‌هایی که اطرافش ایجاد می‌شود، معنا و مفهوم می‌یابد، چند سالی است که حاشیه‌ها از اصل این برنامه پیشی گرفته اند. از زمان آغاز این برنامه، حاشیه ها هم با آن شروع می شوند. امسال هم مانند سال های گذشته کم نبود حاشیه هایی که دور محور علیخانی و ماه عسل می چرخید. از ماجرای خواهران منصوریان گرفته تا حضور فری و پاپا دو زوج 90 ساله خوشبخت!



مرد 300 کیلویی که با آمبولانس و به سختی از اهواز به تهران آورده شد تا مهمان این برنامه شود، از دغدغه های خود گفت که چرا به دلیل وزنش 8 سال خانه نشین بوده و در تنهایی زندگی را گذرانده است. خواهران منصوریان که تا پیش از این جامعه آن ها را قهرمانان ووشو می‌دانست بعد از این برنامه قهرمان زندگی خیلی ها شدند. هنرورانی که طعم تلخ خنده را بر لب ها نشاندند.


خانمی با نام آزاد که در عراق بچه اش را می‌دزدند و تمام سرمایه شان را از دست می‌دهند تا برای پس گرفتن بچه اش از گروگانگیرها اقدام کند. یا حضور دو جوانی که به همراه دوستانشان در کویر گیر می افتند و جان سالم به در می برند. خانمی که بچه اش در بیمارستان جا به جا می شود و تازه متوجه می شود چند سالی برای کودکی مادری کرده که فرزندش نیست. کاپیتانی که کودکی با دست قطع شده را شیراز می رساند تا پیوند دست انجام شود. خانم صحت می آید و از کلاس خاطره گویی و روحیه خوب شاگردانش می گوید. ماهیگیرانی که سر از آفریقا درآورده بودند.



اظهارنظرها و واکنش‌ها به ماه عسل


این برنامه بازتاب‌های گسترده‌ای در فضای مجازی داشت. مخاطبان بارها اعتراض خود را نسبت به سخنان علیخانی اعلام کردند. یکبار به جمله «خیلی مردی» خطاب به خواهران ورزشکار واکنش نشان دادند و بار دیگر نسبت به برنامه مرد خیانت‌کار و واژه استفاده واژه شیطنت. البته گاهی هم از علیخانی در مقابل مهمان گستاخ برنامه دفاع کردند. بازتاب نظر هنرمندان هم نسبت به این برنامه از نکات مهم ماه عسل امسال بود.


نرگس آبیار- نرگس آبیار از تاثیرگذاری حضور نرگس کلباسی در برنامه «ماه عسل» گفت که از نرگس درس انسانیت یاد بگیریم. وی در پیام ویدیویی گفت: «ماه عسل را از شهر برلین تماشا کردم و خوشحال هستم که نرگس کلباسی الان ایران است. من از او بسیار آموختم به عنوان کسی که بی چشمداشت خودش را وقف خلق می‌کند. حالا که دیدم او مهمان برنامه است فرصت را مغتنم شمردم که بگویم من به عنوان یک انسان اگر ممکن است جایی صدایم به گوش همه برسد درباره نرگس حرف بزنم. یادم است در زمان محکومیتش فقط هم من این کار را نکردم و آدم‌های زیادی درباره نرگس صحبت کردند از آقای فرهادی و خانم مهتاب کرامتی و آقای پرستویی و باران کوثری و ... به هرحال وظیفه ما این است که هر انسانی در هرگوشه دنیا اگر به ناحق حقش پایمال می شود همه از او حمایت و برای او تلاش کنیم. برنامه ماه عسل که حالا دوازدهمین سال ساختش را پشت سر می‌گذارد موجب می‌شود که یک همدلی بزرگ بین مردم ایجاد شود و همه را به یاد هم می‌اندازد آن هم در دنیایی که همه در لابه‌لای رسانه‌ها و فضای مجازی یکدیگر را فراموش کنیم. ماه عسل ما را به یاد همدیگر می‌اندازد و خوشحالم که در این برنامه توانستم نظرم را درباره نرگس کلباسی بدهم و امیدوارم از نرگس درس انسانیت را یاد بگیریم تا زندگی بهتری داشته باشیم و همدل یکدیگر باشیم.»



پوران درخشنده- پوران درخشنده بعد از برنامه ای که فرزند طلاق مهمان آن بود در پیامی ویدئویی خطاب به احسان علیخانی گفت: «برنامه ای بسیار عالی و تاثیر گذار و باور پذیر و بسیار واقعی را از شما دیدم. من به شما آقای علیخانی عزیز تبریک می گویم که اینقدر با وسواس و حساسیت و سختی بسیار دنبال سوژه ها و مواردی در جامعه هستند که مبتلا به دارد و بحث روز است. این کار بسیار خسته کننده ست چراکه من می دانم پیدا کردن معضلات، پژوهش درباره آنها و رسیدن به یک ریشه یابی درباره آنها بسیار کار سختی است. واقعیتی که شما آن را انتخاب می کنید و تحت غالب یک تاک شو روی آن کار می کنید خیلی زحمت می خواهد و من می بینیم که شما بعد از این همه سال که کار کردید دغدغه مند بودید و واقعا کارنامه درخشانی دارید.


امسال هم که دیگر فوق العاده است و من از تماشای ماه عسل لذت می برم. این مسئله ای که شما در این چند شب به آن پرداختید درواقع هسته اصلی داستان فیلم جدید من است که از چند روز دیگر روی پرده می رود چون زیرسقف دودی هم به طلاق عاطفی می پردازد. شاید این جور واقع گرایی ها در تلویزیون و سینما بتواند کمی ما را از این مشکلات نجات بدهد و من امیدوارم همان اندازه که از قاب تلویزیون و ماه عسل این مشکلات دارد دیده می شود این فیلم در سینما هم دیده شود.


در این دوشب که ماه عسل را جدی تر می دیدم فهمیدم که خانواده چقدر جایگاه مهمی دارد و چقدر می تواند باعث شود که آسیب های جدی به سمت فرزندانمان بیاید!


قصه طلاق در این دوشب مرا خیلی به فکر وادار کرد فهمیدم شکوه ها ، گلایه ها و دعواها چقدر می تواند یک فرزند را بسازد و آینده اش را ترسیم کند یا تاثیرات مخربی بر روانش داشته باشد. امیدوارم در ادامه این مسیر هم موفق باشید و نقطه های تاریک اجتماع را بازهم با ذکاوت و دقت روی صحنه این برنامه ببرید.»



رضا رشیدپور- رضا رشیدپور در صفحه اینستاگرام خود نسبت به برنامه ماه عسل و خواهران منصوریان واکنش نشان داد و نوشت: «اعتبار یا التماس؟ مساله این است!


کم و بیش برنامه های همکاران موفق خودم را دنبال می کنم. ماه عسل هم جزو همان هاست. احسان از دوستان قدیمی من است و البته در این چند خط تلاش کرده ام از تاثیر رفاقت دور باشم. نقد های مخاطبان به این برنامه را می خوانم و گاهی موافق برخی نکته ها بوده ام ولی گمان می کنم باید ماجرا را کمی منصفانه‌تر دید. آفرینش اعتبار و یا به اصطلاح برند سازی غایت آرزوی هر رسانه ای ست و لابد رسانه ی ملی هم از این قاعده جدا نیست . در یک دهه ی گذشته چند برنامه و یا مجری را سراغ دارید که به این مرز نزدیک شده باشد؟ مشکلات مختلف از بحران مالی تا کم سلیقه‌گی و فاصله گرفتن از تخصص، آسیب های مهم برنامه سازی در تلویزیون بوده اند. گاهی تماشای درخشش دیگران چشم امید آدم را روشن می کند و نشان می دهد که هنوز می توان با تکیه بر لطف و اعتماد مخاطب قدم های بزرگ برداشت و پیروزی های خوبی به دست آورد .حالا ماه عسل یک اعتبار قابل توجه دارد . اعتباری که باعث می شود برای مثال سه قهرمان ملی به آن اعتماد کنند و با بیانی روان و ساده بزرگترین راز زندگی شان را بگویند. اشک بریزند. راه چاره بجویند. هم گلایه کنند و هم ببخشند. صحنه های بی بدیل از احساسات ناب انسانی که به شفاف ترین روش ممکن با مخاطب فهیم به اشتراک گذاشته می شود . این موفقیت بزرگی ست . حتما برنامه های مشابه را هم دیده اید که تلاش می کنند با بزرگنمایی ترحم پذیری و مظلوم نمایی به تحریک احساس مخاطب بپردازند و البته موفقیت بسیار کمی نصیبشان می شود . تفاوت در همین اعتبار رسانه ای خلاصه می شود . احسان علیخانی و تیم خوبش توانسته اند ارزش ساعات پخش زنده ی برنامه شان را افزایش دهند و به عبارتی ارزش افزوده ی آن یک ساعت را بیشتر کنند . همین میزان آنتن زنده و حتی بیشتر از آن به خیلی های دیگر تقدیم شده که البته موثر واقع نشده است . دوست دارم در همین چند جمله ی کوتاه نه تنها به احسان ، بلکه به همه ی دوستان برنامه ساز که در شرایط سخت کنونی تخصص و تیزبینی را رها نمی کنند و با سنجش نبض مخاطب ، برنامه های موفق و قابل اعتنا می سازند تبریک بگویم . بدانند که مردم می بینند . می فهمند و به یاد می سپارند.»



علی‌اصغر پورمحمدی- مدیر شبکه سه سیما نیز با حضور در پشت صحنه «ماه عسل» گفت: «توصیه ما همیشه به آقای علیخانی و همکارانش این است که در انتخاب سوژه‌ها دقّت زیادی بشود. این برنامه دوازده ساله است و در طول این سال‌ها فراز و نشیب‌های زیادی داشته و توصیه ما همیشه به آقای علیخانی وهمکارانش این است که در انتخاب سوژه‌ها دقّت زیادی بشود.


ما باید از این فرصت استفاده بهتری کنیم و هم حرف‌های بهتری بزنیم و هم آدم‌های مناسب‌تری را دعوت کنیم که الحمدلله امسال این اتفاق افتاده است. همچنین نباید قانع باشیم و باید از این هم بهتر شویم. اگر سال آینده زنده بودیم و شما بودید و ما هم این سمت‌ها را داشتیم امیدوارم بهتر از این کار کنیم.
ماه عسل سه سال است که رویکرد نیکوکارانه هم پیدا کرده است و وارد این میدان شد و حالا موفق‌تر از همه شده است. با وجود اینکه تازه در این میدان شروع به گام برداشتن کرده، اما گام‌های بلندی برداشته است.»




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب