دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 تير 1396 - 10:52
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران خبر داد

انسان، عامل 90 درصد از آتش‌سوزی پارک‌های ملی پایتخت

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اینکه عامل وقوع 90 درصد از آتش سوزی‌های محدوده پارک ملی خجیر و سرخه حصار را عوامل انسانی دانست، از مردم خواست در ایام تابستان از روشن کردن آتش در محیط‌های جنگلی و مراتع خشک پرهیز کنند.
کد خبر : 190259

نقی میرزاکریمی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با اشاره به هشدارهای سازمان محیط زیست در آستانه تعطیلات عید فطر و تابستان اظهار کرد: با توجه به اینکه پوشش گیاهی پارک‌های ملی از جمله خجیر و سرخه‌حصار در فصل تابستان در معرض خطر آتش سوزی هستند همانند سال‌های گذشته نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در آماده باش کامل قرار دارند و تیم‌های واکنش سریع اطفای حریق در سطح استان و هر شهرستان تشکیل شده است.


وی با اشاره به وقوع 6مورد حریق سال گذشته در منطقه پارک ملی خجیر و سرخه حضار یادآور شد: حوادث آتش سوزی سال گذشته نیز مانند همه آتش سوزی‌ها به دلیل بی احتیاطی عامل انسانی به وقوع پیوست، البته به طور کلی تعداد معدودی آتش سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع استان تهران در سال گذشته گزارش شد.


میرزاکریمی عامل وقوع 90 درصد آتش‌سوزی‌های عمدی و یا غیر عمدی مناطق حفاظت شده محیط زیست استان تهران را عامل انسانی دانست و گفت: با کمک سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی و رسانه‌ها باید فرهنگ سازی نسبت به حفظ و حمایت از محیط زیست و به ویژه جنگل‌ها و مراتع صورت گیرد و گردشگران مناطق طبیعی بدانند که باید پس از روشن کردن آتش در محدوده جنگل‌ها و مراتع نسبت به خاموش کردن آن اقدام کنند زیرا برخی مراتع با جرقه‌ای کوچک مستعد بروز آتش سوزی و سرایت به سایر نقاط هستند.


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید بر همکاری مردم با محیط بانان در حفاظت از منابع طبیعی ادامه داد: در فصل تابستان بسیاری از مراتع خشک، قابلیت اشتعال دارند بر همین اساس از مردم می‌خواهیم از روشن کردن آتش در محیط‌های جنگلی و مراتع خشک که احتمال بروز آتش‌سوزی وجود دارد حتما بپرهیزند و چنانچه با حادثه حریق در این مناطق مواجه شدند بلافاصله موضوع را به اداره کل محیط زیست استان، منابع طبیعی، آتش‌نشانی و دهیاری روستاها اطلاع دهند تا نسبت به اطفا آن اقدام شود.


وی یادآور شد: چنانچه گردشگران و مردم با آتش سوزی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست مواجه شدند با سامانه ۱۵۴۰ و یا شماره تلفن های ۷۷۳۵۵۷۸۱ و ۷۷۳۵۹۵۶۴ تماس بگیرند.


به گزارش آنا، مناطق شمیرانات، پارک ملی لار، پارک ملی خجیر، سرخه‌حصار، دماوند، فیروزکوه و ورامین جزو بخش‌های زیرمجموعه استان تهران محسوب می‌شوند که باید مراقبت لازم از سوی جوامع محلی و گردشگران برای حفظ محیط زیست صورت گیرد.


براساس این گزارش، روز گذشته سازمان حفاظت محیط زیست با انتشار اطلاعیه‌ای خواستار اشد مجازات برای آتش افروزان عمدی در جنگل‌ها و مراتع از سوی قضات شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته