دوره دکتری نباید بدون برنامه توسعه پیدا کند
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا از خبرگزاری حوزه، آیتالله علیرضا اعرافی در نشستی با جمعی از نخبگان استان یزد گفت: «در صورتی که بخواهیم اخلاق فرزانگی و نخبگی را بررسی و ترویج کنیم، باید ابتدا به آسیبهای تهدیدکننده این دو بپردازیم.»
مدیر حوزههای علمیه کشور، خود برتربینی را مهمترین آفت فرزانگی و نخبگی دانست و گفت: «این که انسان به شکل غیرواقعی ارزیابی ناتمامی از خود داشته باشد، آسیبی است که انسانها را تهدید میکند.»
او ادامه داد: «خود برتربینی سرآغاز این میشود که انسان دیگران را نسبت به خود کوچکتر ببیند و به تحقیر آنها بپردازد، و در ابعاد وسیعتر به تکبر میشود و در بعد سیاسی و اجتماعی هم به روحیه استکباری تبدیل میشود.»
اعرافی افزود: «امروز ما در ابعاد بینالمللی شاهد این روحیه استکباری هستیم، این تهدید و زنجیره غیراخلاقی همه انسانها را تهدید میکند، ولی نخبگان و فرزانگان بیش از سایر اقشار مردم در خطر و تهدید روحیه خود برتربینی قرار میگیرند، به همین دلیل نخبگان علاوه بر اینکه همواره باید از تواناییهای خود بهرهگیری کند و به دنبال تقویت آن باشد، باید مدام در نظر داشته باشد که با یک زنجیره غیراخلاقی و تهدیدکننده روبرو هست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ارزش اخلاقی بودن در انسان نخبه را نسبت به دیگران متفاوت دانست و ادامه داد: «کسی که از یک ویژگی نخبگی برخوردار است، در صورتی که از اخلاق هم بهرهمند باشد، باارزش به حساب میآید.»
او، غافل بودن نخبه از خداوند را یکی دیگر از آسیبها برشمرد و افزود: «ما هیچچیزی را بدون جامعه نداریم و شرایط جامعه سبب نخبهشدن افراد میشوند، این جامعه هم به طور کامل به لطف خداوند ایجاد شده و هر آنچه در جهان هستی هست، از قدرت پروردگار است.»
رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه اضافه کرد: «موضوع دیگری که پس از خود برتربینی و ناسپاسی از خداوند به عنوان آسیب نخبگی و فرزانگی وجود دارد این است که انسان نخبه خودش را از کار بینیاز بداند.»
اعرافی تاکید کرد نخبگان باید پیشتاز آموزش عالی در کشور باشند، بحث قوتها و ضعفهای آموزش عالی ما موضوعی است که حتما باید نخبگان به آن ورود پیدا کنند و به بررسی آن بپردازند.
او افزود: «جوانان و نسل جوان دانشگاهی بهترین افرادی هستند که میتوانند قوتها و ضعفهای نظام آموزشی کشور را بررسی و با نگاه تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف، آن را پویاتر کنند.»
مدیر حوزههای علمیه کشور افزود: «در فهرست امتیازات و قوتهای نظام آموزش عالی میتوانیم به آمار و عملکردهایی اشاره کرد که از جمله این موارد افزایش دانشجو و نسبت آن به جمعیت، نسبت استاد و هیات علمی به دانشجو، فضاهای دانشگاهی و آموزش عالی و عدالت اقلیمی و جغرافیایی آموزش عالی اشاره کرد.»
اعرافی، عدالت جنسیتی، عدالت قومی و مذهبی، تعداد مجلات علمی پژوهشی، ارزیابی علمی و تولید مقالات، اسناد بالادستی آموزش عالی، نقشه جامع علمی کشور و نقشههای جامع علمی دیگر، میزان بودجه پژوهش، تحصیلات تکمیلی، وجود قریب به 100 مرکز معتبر پژوهشی، دولتی و غیردولتی بودن، شاخص بومیسازی و اسلامیسازی علم، و تنوع و تکثر رشتهای را از دیگر مواردی دانست که به عنوان نقاط قوت نظام آموزشی عالی کشور میتوان از آن یاد کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از مشخص نبودن بودجه پژوهش در کشور انتقاد کرد و گفت: «اکنون آمارهای متفاوتی اعلام میشود که بین کمتر از یک درصد تا یک و نیم درصد از تولید ناخالص ملی است.»
عضو شورای عالی حوزههای علمیه گفت: «در زمینه بودجه پژوهش در کشور عقب هستیم و باید تا 1404 میزان بودجه پژوهش به چهار درصد برسد که بعید است با روند فعلی به آن دست پیدا کنیم.»
او ادامه داد: «با وجودی که کشور ما در طول سالهای پس از انقلاب با جنگ و مشکلات بسیاری روبرو بود، توانستیم چنین جایگاهی را پیدا کنیم و در بسیاری از این شاخصها، جزو رتبههای برتر منطقه و جهان هستیم.»
رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه گفت: «برنامههای ما کمتر بر مبنای تئوریهایی است که در دانشگاهها تولید میشود و این موضوع یک فاجعه است.»
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور بر ضرورت حمایت از نخبگان در تحصیلات تکمیلی تاکید کرد و گفت: «از جمله آسیبهای جدی در نظام دانشگاهی، بینالمللی نبودن آن است، ما میتوانیم و این ظرفیت را داریم که بینالمللیتر از وضعیت موجود باشیم.»
اعرافی به فعالیت جامعه المصطفی(ص) العالمیه اشاره کرد و گفت: «ما یک تجربه بسیار گرانقیمت در زمینه آموزش زبان فارسی داریم، جامعه المصطفی(ص) بیش از 100 هزار نفر را از 130 کشور جهان، در طول چهار تا شش ماه با زبان فارسی آشنا کرده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به توسعه افسارگسیخته تحصیلات در مقطع دکتری اشاره کرد و گفت: «باید محدودیتهایی اعمال شود که مقطع دکتری به صورت بدون برنامه توسعه پیدا نکند و ارزشهای آن حفظ شود.»
انتهای پیام/