دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1394 - 11:52

فرانسه پیش‌نویس طرح احیای مذاکرات سازش را به شورای امنیت ارائه می‌کند

روزنامه‌ای فرانسوی امروز چهارشنبه نوشت که پاریس پیش از ماه سپتامبر آینده، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل برای حل و فصل درگیری عربی و اسرائیلی ظرف 18 ماه ارائه می‌کند.
کد خبر : 19005

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه «فیگارو» نوشت: فرانسه به‌زودی و پیش از ماه سپتامبر پیش‌نویس طرحی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه می‌کند که بر مبنای آن فرایند صلح میان اسرائیل و فلسطین احیا و مهلت 18 ماه‌ای برای دستیابی به راه‌حل جامع و نهایی تعیین می‌شود.


براساس این گزارش، بر مبنای طرح مذکور اگر طرف‌ها در مدت مقرر به توافق جامع دست نیافتند، پاریس به‌طور رسمی دولت فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.


این پیش‌نویس که فرانسه تمایل دارد تا پیش از سپتامبر درباره آن رای‌گیری شود، به اجرای اصل «تشکیل دو کشور برای دو ملت» دعوت می‌کند و خواهان تشکیل کشور فلسطین براساس مرزهای چهارم ژوئن 1967 می‌شود تا همین روند تبادل اراضی نیز میان دو طرف صورت بگیرد. مذاکرات نیز باید طرحی را مشخص کند که ضامن امنیت اسرائیل و فلسطین به‌وسیله نظارت کارآمد بر مرزها باشد.


این پیش‌نویس همچنین خواهان احترام به حاکمیت کشور فلسطین عاری از سلاح است. همچنین عقب‌نشینی ارتش اسرائیل در مراحل متعدد را اعلام می‌کند.


درباره قدس که نقطه اصلی اختلاف میان دو طرف است، این پیش‌نویس فرانسوی اعلام می‌کند که قدس باید پایتخت دو کشور باشد.


«فیگارو» می‌نویسد: این پیش‌نویس فرانسوی به صورت غیررسمی به لندن و مادرید ابلاغ شده است و تا پیش از 30 ژوئن آتی برای رای‌گیری در شورای امنیت فرستاده نخواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب