دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
روی خط شصت‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن- 6

سیطره یک آدمکش بر هفتمین روز جشنواره کن

ستارگان هالیوودی «آدمکش قراردادی» دنی ویلنو کانادایی در هفتمین روز جشنواره فیلم‌های دیگر مانند «مارگریت و ژولین» در بخش مسابقه اصلی و «نام مستعار ماریا»، «دام» و « تک پریدن به دوردست » در بخش نگاه خاص را تحت‌الشعاع قرار دادند.
کد خبر : 18999

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، فیلم «آدمکش قراردادی» (Sicario) به کارگردانی دنی ویلنو با حضور بازیگرانی چون امیلی بلانت، بنیسیو دل‌تورو و جاش برولین که سه‌شنبه شب در بخش مسابقه اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم کن به نمایش درآمد، توجه تماشاگران، نمایندگان رسانه‌ها، منتقدان و عکاسان جشنواره را بیش از همه به خود جلب کرد. در این روز همچنین فیلم‌هایی مانند «مارگریت و ژولین» ساخته والری دونزلی از فرانسه در بخش مسابقه اصلی، «فراموشی» به کارگردانی باربت شرودر و «نام مستعار ماریا»، «دام» و «تک پریدن به دوردست» در بخش نگاه خاص شصت‌و‌هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن به نمایش درآمد.


فیلم «آدمکش قراردادی» که دنی ویلنو کانادایی فرانسه زبان، سازنده «سوختگان»، «زندانیان» و «دشمن» آن را کارگردانی کرده و تیلور شریدان فیلم‌نامه‌اش را نوشته، داستانی است در مورد درگیر شدن یک مأمور زن اف‌بی‌آی در نقشه‌ای که سازمان سیا برای به دام انداختن رئیس یک کارتل قاچاق مواد مخدر مکزیکی به راه انداخته است و پیامدهای اخلاقی و روانی این مأموریت برای او. اریک کوهن منتقد ایندی‌وایر این فیلم را «بسیار خوش ساخت» و «فیلم دلهره‌آوری که بسیار حرفه‌ای کارگردانی شده» اما «فاقد طرح داستانی به همان اندازه تأثیرگذار» و دارای پایانی نه چندان متقاعد کننده، دانسته و نمره‌ای متوسط به آن داده است.



عوامل فیلم «آدمکش قراردادی» در کنفرانس مطبوعاتی جشنواره کن 2015


اسکات فانداس منتقد ورایتی با مقایسه «آدمکش قراردادی» با فیلم «ترافیک» سال 2000 استیون سودربرگ آن را بیش از حد تحمل برخی از تماشاگران، خشن و عبوس دانسته ولی موفقیت‌هایی را در گیشه و جوایز مختلف برای این فیلم پیش‌بینی کرده است. این منتقد همچنین فیلم را خوش‌ساخت و بازی‌ها را بسیار خوب ارزیابی کرده و به ویژه فیلم‌برداری راجر دیکینز را ستوده است.


«مارگریت و ژولین» به کارگردانی خانم والری دونزلی بازیگر/کارگردان، محصول فرانسه دیگر فیلم نمایش داده شده در بخش مسابقه اصلی در روز سه‌شنبه بیشتر منتقدان را به ابراز نظر درباره مضمون جنجالی آن واداشت. بوید وان هُیج منتقد هالیوود یپورتر و جی وایسبرگ از ورایتی هر دو اشاره کرده‌اند که چنین داستان پریان فانتزی که ظاهراً در قرن هجدهم می‌گذرد، کمتر ممکن است در خارج از فرانسه ساخته شود یا مورد پسند تماشاگران در خارج از آن کشور قرار گیرد.


«فراموشی» (Amnesia) به کارگردانی باربت شرودر، فیلم‌ساز فرانسوی 73 ساله متولد تهران و از بازماندگان موج نوی سینمای فرانسه که گاه در هالیوود فیلم می‌سازد، سه‌شنبه شب در سالن بونوئل در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شد. عنوان فیلم Amnesia که درباره دنیای موسیقی و جوانان درگیر در آن است، در واقع نام خاص یک کلوب‌شبانه است.


در بخش نگاه خاص در این شب فیلم‌های «نام مستعار ماریا» ساخته خوزه لوییس روگلِس گارسیا محصول مشترک کلمبیا و آرژانتین، «دام» به کارگردانی بریلانته مندوزا از فیلیپین و «تک پریدن به دوردست» ساخته نیراژ گایوان محصول مشترک هند و فرانسه به نمایش درآمد.


جشنواره بین‌المللی فیلم کن تا روز یکشنبه 24 مه (3 خرداد) ادامه دارد.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب