دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1396 - 10:18

امارات، قطر را به «طلاق» تهدید کرد

دولت امارات شب گذشته (جمعه) به دولت قطر هشدار داد اگر موضعی جدی درقبال درخواست‌های کشورهای همسایه اتخاذ نکند، به‌طور قطعی با دوحه قطع رابطه خواهد کرد.
کد خبر : 189800

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه العالم، انور قرقاش، وزیر امور خلیج فارس دولت امارات بعد از گذشت دو هفته از بحران دیپلماتیک قطر، مجددا به این کشور هشدار داد و دوحه را به فاش کردن اسناد مطالبات چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر از این کشور متهم کرد.


قرقاش در کاربری توییتر خود نوشت:‌ «درز اطلاعات، تلاشی برای شکست میانجی‌گری در برهه زمانی کنونی است. عاقلانه است که (قطر) با درخواست‌ها و دغدغه‌های همسایگانش همراهی کند وگرنه (میان دو طرف بحران) «طلاق» رخ خواهد داد.»


وی افزود: «دو گزینه مقابل این برادر (قطر) وجود دارد؛ نخست اینکه آیا خواهان امنیت و ثبات منطقه است؟ یا اینکه می‌خواهد سراب، دوگانگی و منزوی شدن را در منطقه انتخاب کند؟»


جمعه شب بود که قطر اعلام کرد در تاریخ 22 ژوئن (1 تیر) فهرستی را شامل درخواست‌های کشورهای محاصره کننده و دولت مصر دریافت کرده است.


شبکه الجزیره قطر اعلام کرد: «کویت که وظیفه میانجی‌گری برای حل بحران منطقه را برعهده دارد، سندی را که مضمون آن فاش نشده، به‌طور رسمی تحویل قطر داده است. طبق این سند که یاسر ابوهلاله، مدیر شبکه الجزیره در کاربری توییتر خود از مضمون آن پرده برداشت، چهار کشور تحریم کننده از قطر خواسته‌اند شبکه الجزیره را ببندد، سطح روابط دیپلماتیک خود را با ایران کاهش دهد، پایگاه نظامی ترکیه را در خام قطر ببندد، روابط خود را با گروه‌های اخوان‌المسلمین، حزب‌الله و دو گروه (تروریستی) القاعده و داعش قطع کند.»


این شبکه قطری به درخواست سعودی‌ها پاسخ داد و شب گذشته (جمعه) در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ «یقینا درخواست جدید، چیزی جز اقدامی بیهوده در راستای بستن دهان رسانه‌های آزاد نیست.»


طبق گزارش خبرگزاری رسمی کویت، شیخ صباح احمد جابر الصباح، امیر کویت جمعه شب در تماس تلفنی با تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر و همچنین محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان طرف‌ها را به تلاش برای بستن شکاف موجود در روابط با یکدیگر فراخواند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته