دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1396 - 15:03

چرا مرگ ابوبکر البغدادی مهم است؟

هفته گذشته وب‌سایت آمریکایی واشنگتن اگزمینر در گزارشی نوشت که مرگ ابوبکر البغدادی، رهبر داعش اهمیت چندانی نخواهد داشت. اما اینک یک نشریه دیگر آمریکایی یعنی فارن افرز در گزارشی متفاوت به اهمیت مرگ این فرد پرداخته است.
کد خبر : 189758

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در گزارش واشنگتن اگزمینر نوشته شده بود که مرگ رهبران گروه‌های تروریستی از جمله البغدادی تاثیر اندکی بر فعالیت‌های میدانی این گروه‌ها دارد.


اما فارن افرز می‌نویسد انتشار اخباری مبنی بر مرگ البغدادی در اثر بمباران جنگنده‌های روسیه در شرق سوریه توجه‌ها نسبت به پیامدهای مرگ وی بر توانمندی‌های داعش را افزایش داده است.


البغدادی در سامرا متولد شد و در سال 2004 برای مدتی در پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در عراق در بازداشت به سر ‌برد. این بازداشت فرصتی برای وی فراهم کرد تا بتواند با شبکه‌ای مجرمانه شامل بعثی‌های سابق و رهبران تروریستی عراق آشنا شود.


البغدادی که از دانشگاه صدام در رشته مطالعات قرآنی مدرک دکترا دارد توانایی اثرگذاری بر افراد بیشتری را در قیاس با دیگر رهبران گروه‌های تروریستی از خود نشان داده است.


در اثر همین توانایی بود که شمار قابل توجهی جنگجوی خارجی به صفوف داعش در عراق و سوریه پیوستند. اینکه مرگ البغدادی چه آثاری خواهد داشت به مناقشه‌هایی میان تحلیل‌گران خاورمیانه و گروه‌های افراطی دامن زده است.


در مطالعه‌ای که از سوی پیتر نئومان، تحلیل‌گر گروه‌های تروریستی انجام شده است از بین بردن رهبران میانه گروه‌های تروریستی برای متوقف کردن حملات این گروه‌ها، موثرتر از حذف رهبران ارشد است چرا که همین رهبران میانه هستند که حلقه اتحاد میان سربازان و ایده‌های تعیین شده از سوی رهبران ارشد را فراهم می‌کنند. بنابراین حذف این عده، اجرای برنامه‌های تروریستی را مختل می‌کند.


اما مطالعات دیگری که از جمله از سوی پاتریک جانسون از دیگر تحلیل‌گران گروه‌های تروریستی انجام شده نشان می‌دهد که از بین بردن رهبران ارشد گروه‌های تروریستی روشی است که به صورت خزنده توانایی‌های آن گروه برای حفظ انسجام درونی را از بین می‌برد.


تحقیقات جانسون نشان می‌دهد که حملات تروریستی در اثر مرگ رهبران آنها با احتمال بیشتری رو به افول می‌رود.


این محقق نشان می‌دهد که آن دسته از گروه‌های تروریستی که رهبرانشان را از دست دادند در قیاس با دیگر گروه‌های تروریستی که چنین لطماتی به آنها وارد نشده بود بیشتر در معرض فروپاشی قرار داشتند.


در همین حال نباید فراموش کرد بسیاری از آن عده‌ای که اکنون با داعش بیعت بسته‌اند در درجه اول با شخص البغدادی و سپس با داعش پیمان وفاداری منعقد کرده‌اند. بنابراین بدون البغدادی، وفاداری آنها به داعش محل تردید است.


وانگهی مرگ رهبران گروه‌های تروریستی یک پیروی نمادین بر آنها به شمار می‌آید. گروهی که نتواند از جان رهبران ارشدش صیانت کند پرستیژ خود را نزد اعضای گروه نیز از دست می‌دهد.


با وجود همه این‌ها، فارن افرز یادآوری می‌کند که مرگ البغدادی نمی‌تواند یک شبه به فروپاشی داعش منجر شود کما اینکه مرگ رهبران ارشد این گروه همچون ابو محمد العدنانی سخنگوی داعش، ابوعمرالشیشانی وزیر جنگ داعش و افرادی همانند اینها نتوانست به مرگ داعش منجر شود.


اما به هر حال تداوم مرگ رهبران داعش نمی‌تواند نسبت به آمادگی تشکیلاتی و عملیاتی این گروه بی‌تاثیر باشد. این رهبران اصلی گروه‌های تروریستی هستند که این گروه‌ها را به حد قابل قبولی از فعالیت می‌رسانند در نتیجه فقدان آنها واجد آثاری قابل توجه بر تحرکات تروریستی آنهاست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته