دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نشست‌های پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر / 18

صادق‌دقیقی: برخی دربرابر فیلم‌های دفاع‌مقدسی گارد دارند

صادق صادق‌دقیقی گفت: «با اینکه حدود 26 سال از جنگ ایران و عراق می‌گذرد، فیلم‌های این حوزه هنوز جایگاه خودشان را پیدا نکرده‌اند و متاسفانه وقتی نام فیلم مذهبی یا دفاع مقدسی می‌آید، برخی موضع می‌گیرند.»
کد خبر : 1896

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «تا آمدن احمد» با حضور صادق صادق‌دقیقی کارگردان، پروانه مرزبان تهیه کننده، فریدون شیردل مدیر فیلمبرداری، آرش قاسمی صداگذار، فرید ناظرفصیحی مسئول جلوه‌های کامپیوتری و افسر اسدی و ونوس حسن‌کاملی برگزار شد.


در ابتدای این نشست، صادق صادق‌دقیقی، با ابراز تاسف از اینکه نسبت به فیلم‌های دفاع مقدسی نوعی گارد وجود دارد، گفت: «نمی‌دانم غر بزنم یا نزنم. اگر غر بزنیم دیده می‌شویم، ولی من نمی‌خواهم خودم دیده شوم بلکه دوست دارم فیلمم دیده شود.»


وی ادامه داد: «۷۰ سال از جنگ جهانی دوم می‌گذرد و هنوز هم فیلم‌هایی در این باره ساخته می‌شود ضمن اینکه در صدر پرفروش‌ترین فیلم‌ها نیز قرار می‌گیرند، اما با اینکه حدود 26 سال از جنگ ایران می‌گذرد، فیلم‌های این حوزه هنوز جایگاه خودشان را پیدا نکرده‌اند و متاسفانه وقتی نام فیلم مذهبی با دفاع مقدسی می‌آید، برخی موضع می‌گیرند.»


این کارگردان افزود: «اگر یادتان باشد نفت کشور از جزیره خارک صادر می‌شد و اگر در زمان جنگ این جزیره را اشغال می‌کردند، ظرف مدت یک هفته تهران را هم می‌گرفتند، اما متاسفانه با این موضوع برخورد خوبی نمی‌شود ضمن اینکه حرف‌ها را شعاری می‌دانند.»


صادق دقیقی اظهار کرد: «در سال ۱۰۰ فیلم در ایران ساخته می‌شود. از میان این تعداد نباید ۴ فیلم در حوزه دفاع مقدس تولید شود؟ یعنی همه فیلم‌ها باید اجتماعی باشند تا دیده شوند؟ بیایید وقت بگذاریم و بدون جبهه‌گیری به تماشای این فیلم ها بنشینیم و در مورد آنها منصفانه اظهارنظر کنیم.»


وی همچنین خاطر نشان کرد: «دوست دارم کسانی که به معنای واقعی دغدغه جنگ دارند، پشت این فیلم‌ها بایستند. من از رسانه‌ها و هنرمندان خواهش می‌کنم که یکدیگر را دوست داشته باشند، چون متاسفانه وقتی فیلم مذهبی یا جنگی در سینمای ایران ساخته می‌شود، همه در مقابل آن گارد می‌گیرند. خطابم به منتقدان است که ابتدا فیلم را ببینند و بعد اگر مورد پسندشان نبود، سالن سینما را ترک کنند. هر چند ظاهرا منتقدان ما فیلم جنگی دوست ندارند.»


صادق دقیقی درباره تم اصلی فیلم گفت: « «تا آمدن احمد» یک فیلم انتظار است و ما فیلم را کوبنده آغاز کردیم. همانطور که فیلم همکار خوبم نرگس آبیار نیز فیلمی در حوزه انتظار بود. این فیلم، فیلمی برای پدر و مادرهاست و تلاش کردیم یک فیلم خوب داشته باشیم.»


وی در ادامه با اشاره به تولید فیلم به صورت مستقل بیان کرد: «ابتدا تهیه‌کننده فیلم با هزینه شخصی این اثر را تولید کرد و بعد از ساخته شدن بود که ما آن را به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بردیم تا آنها هزینه فیلم را تقبل کنند. در اینجا می‌خواهم از آقای جعفری جلوه یکی از بهترین مدیران سینمای ایران تشکر کنم، اما خواهشم از منتقدان این است که به فیلم‌های این چنینی بیشتر بها بدهند و منصفانه درباره آنها قضاوت کنند.»


پروانه مرزبان، تهیه‌کننده این اثر سینمایی با اشاره به اینکه جزیره خارک در سینمای دفاع مقدسی مورد توجه نبوده، گفت: «فیلم «تا آمدن احمد» اثری درباره شهدا و مظلومیت خارک است و ۲۸۰۰ روز در دوران دفاع مقدس ایستادگی کردیم و جزیره خارک ۲۸۰۰ بار مورد حمله قرار گرفت.»


وی ادامه داد: «در سفری که به این جزیره رفته بودم، به من گفتند چرا تنها درباره آبادان و اهواز فیلم جنگی می‌سازید، در صورتی که خارک در تمام این مدت مورد حمله قرار گرفته بود اما تا به امروز هیچ حرفی از آن زده نشده است.»


این تهیه کننده گفت: «زمانی که می‌خواستیم این فیلم را بسازیم کسی نمی‌دانست این منطقه هم در جنگ بوده است، متاسفم که مردم ما فیلم‌های جنگی این چنینی را دوست ندارند، چرا ما نباید بدانیم که خارک چقدر در جنگ تحمیلی آسیب دیده است. حتی شرکت نفت هم از این امر اطلاع نداشت. من به خاطر مردم خارک و دیده شدن آنها این فیلم را تهیه کردم.»


افسر اسدی به اینکه زمان کمی برای تمرین و رسیدن به لهجه مورد نظر داشته، اشاره کرد و گفت: «لهجه من در فیلم مخلوطی از آذری و بوشهری است، اما از زمانی که بازی در فیلم را قبول کردم، دو روز وقت داشتم و بلافاصله فیلمبرداری‌ها شروع شد. به همین دلیل فرصت زیادی برای تمرین لهجه نداشتم.»


فریدون شیردل مدیر فیلمبرداری فیلم «تا آمدن احمد» نیز درباره دشواری‌های فیلمبرداری این کار گفت: «در سینما معمولا کم پیش می‌آید که بیش از یک دوربین کار شود، اما ما در این فیلم با بیش از دو دوربین هم کار کردیم و شرایط خاصی داشت. هماهنگی نور و تصویر این کار برایمان سخت بود، اما کارگردان کار با دیدی که داشت بسیار به ما کمک کرد.»


فرید ناظرفصیحی مسئول جلوه‌های ویژه کامپیوتری فیلم نیز درباره دشواری‌های این بخش افزود: «این فیلم نیز مانند بسیاری از آثار سینمایی دیگر دشواری‌های خاص خودش را داشتف اما دشواری‌های شیرینی بود، چرا که کارگردان کار به خوبی به این حوزه واقف است و برای پیشبرد اهداف به ما بسیار کمک کرد و ما نیز سعی کردیم در این بخش کار استانداردی ارائه دهیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب