دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وزیر نیرو: در صورت همکاری مردم برای کاهش مصرف قطعی آب نداریم

وزیر نیرو درباره احتمال افت فشار و جیره‌بندی آب در فصل تابستان گفت: در صورتی که مردم برای کاهش میزان مصرف آب همکاری کنند مشکلی برای تامین آب فصل تابستان شهرها نداریم اما در غیر این صورت قطعی آب محتمل است.
کد خبر : 189593

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو روز گذشته در سفر استانی خود به آذربایجان غربی در آیین اففتاح سامانه فاضلاب سردشت حضور یافت و سپس با حضور وی سد سردشت آبگیری شد.


وی در این مراسم در پاسخ به احتمال قطعی آب در تابستان تاکید کرد: اگر مردم در مصرف بهینه آب همکاری کنند، مشکلی نخواهیم داشت و مشکلی برای تامین آب در شهرها مشکل جدی نداریم.


چیت‌چیان درباره آبگیری سد سردشت و رفع مشکلات کشاورزان منطقه برای تامین آب کشاورزی هم بیان کرد: پساب حاصله از این تصفیه‌خانه در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و علاوه بر این نیز سد سردشت نیز می‌تواند کمک رسان مشکل کشاورزان باشد.



وی با تاکید بر اینکه با تصفیه‌خانه سردشت مشکل کشاورزان برای تامین آب برطرف خواهد شد، ادامه داد: دو طرح مهم در استان آذربایجان غربی به نتیجه رسید. تصفیه‌خانه فاضلاب سردشت که با هزینه 20 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید و طبق پیش بینی‌های صورت گرفته این طرح می‌تواند تا افق 15 سال آینده را تامین کند.


وی با بیان این که می‌توان از پساب این تصفیه‌خانه برای مصارف کشاورزی و صنعت استفاده کرد، عنوان کرد: طرح بزرگ دیگر سد سردشت بود که در سال 1391 کار انحراف آب این سد انجام شد.


وزیر نیرو اظهار کرد: این طرح با هدف تولید برق و تامین آب کشاورزی و شرب شهرها و روستاهای اطراف ساخته شد.


به گفته وی، گنجایش دریاچه این سد 380 میلیون مترمکعب است که امکان تنظیم آب بیش از یک میلیارد مترمکعب در سال را دارد و باید گفت که ظرفیت نیروگاهی این سد نیز 150 مگاوات در سه واحد است.


چیت‌چیان با بیان این که اولین واحد نیروگاه این سد در بهمن ماه امسال و دو واحد دیگر تا آخر خردادماه سال آینده به بهره برداری می‌رسد، عنوان کرد: هزینه‌ای که تاکنون برای این سد صورت گرفته 1150 میلیارد تومان بوده که طبق برآوردهای صورت گرفته تا اتمام طرح جمعا 1430 میلیارد تومان هزینه خواهد شد.



وی با اشاره به جاذبه گردشگری این سد گفت: علاوه بر اهداف در نظر گرفته شده برای سد سردشت می‌توان به جاذبه‌های گردشگری این سد نیز اشاره کرد به طوری که به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت کوهستانی در این منطقه این سد بتواند وضعیت اقتصاد را بهبود ببخشد.


گفتنی است، تصفیه خانه فاضلاب سردشت یکی از بزرگترین طرح‌های محیط زیستی کشور برای جمع‌آوری فاضلاب محسوب می‌شود که ظرفیت تصفیه آن به 15 هزار و 500 متر مکعب در شبانه روز می‌رسد و برای جمعیت 80 هزار نفر در افق طرح 1415 در نظر گرفته شده است.


این شبکه فاضلاب طراحی شده از نوعی شبکه نیمه مرکب است و فاضلاب جمع‌آوری شده از سطح شهر توسط خطوط انتقال متعدد به تصفیه خانه منتقل می‌شود. طول کل شبکه 75 کیلومترو طول خط انتقال 2/5 کیلومتر است.


اعتبار هزینه شده برای کل سامانه فاضلاب سردشت اعم از شبکه جمع‌آوری و خطوط انتقال، ابنیه و سازه‌های جنبی و تصفیه‌خانه بالغ بر 200 میلیارد ریال است.



همچنین عملیات اجرایی طرح سد از نیروگاه سردشت نیز در خرداد ماه ۱۳۸۸ با پنج هدف تولید انرژی برق آبی سالانه به میزان ۴۲۱ مگاوات در ساعت، تامین آب شرب شهرستان‌های سردشت و ربط، انتقال آب به داخل حوزه به میزان MCM ۱۰۰ جهت توسعه کشاورزی به میزان ۷۸۰۰ هکتار، صادرات برق به کشورهای همسایه و کنترل و تنظیم منابع آبی حوزه با استفاده از توان پیمانکاران و مشاوران داخلی آغاز شد.


این نیروگاه دارای سه واحد ۵۰ هزار مگاواتی است که ساخت تجهیزات اصلی نیروگاه به پایان رسیده و در حال حمل به داخل کارگاه است.



مطابق برنامه یک واحد از آن در بهمن‌ ماه امسال و دو واحد باقی مانده تا خرداد ماه سال ۱۳۹۷ به بهره برداری خواهد رسید.


تاکنون برای این طرح ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.


سردشت یکی از شهرستان‌های مرزی کشور بوده و از توابع استان آذربایجان غربی به حساب می‌آید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته