برگزاری دورههای مشترک دانشگاه جامع علمی کاربردی با دانشگاههای مهارتی اروپا
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر محمدحسین امید در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری این دانشگاه با گروه صنعتی مهرام، به نامگذاری امسال به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» اشاره کرد و گفت: «این دانشگاه در تحقق این شعار نقش ممتازی دارد، نیاز امروز کشور برای افزایش تولید و اشتغال، با توسعه و گسترش دانشگاههای نسل سوم امکانپذیر است.»
او ادامه داد: «کاهش جمعیت دانشآموزی کشور و سیر نزولی متقاضیان ورود به دانشگاه باعث خالی ماندن ظرفیت همه زیرنظامها در آموزش عالی کشور شده است، در حالی که در برنامه ششم توسعه پیشبینی شده بود تعداد دانشجویان از 4 میلیون و 800 هزار نفر در ابتدای برنامه حدود 10 درصد تا پایان برنامه کاهش یابد، این میزان کاهش در همان سال اول اجرای این برنامه اتفاق افتاد و در سال 95 جمعیت دانشجویی کشور به 4 میلیون و 300 هزار نفر رسید. پیشبینی میشود این روند کاهشی تا پایان برنامه هفتم توسعه ادامه دارد.»
امید افزود: «برخلاف دانشگاههای نظری که یک رشته را برای سالهای متمادی ارائه میدهند، ساختار این دانشگاه به نحوی است که توانایی ارائه یک رشته را تنها برای یک دوره و تعداد محدودی دانشجو دارد که این موضوع چابکی و تطبیقپذیری دانشگاه را با شرایط روز و رفع نیازهای آموزشی جامعه مشخص میسازد. در یک سال اخیر بیش از 150 تکپودمان و تک درس در این دانشگاه تعریف شده است.»
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه گفت: «در کشورهای توسعهیافته بیش از 17 هزار عنوان شغلی تعریف شده است، این تعداد عنوان شغلی فاصله بسیاری با حدود 3 هزار عنوان شغلی تعریف شده در کشور دارد. دانشگاه جامع علمی کاربردی برای تدوین دروس و آموزشهای مورد نیاز این مشاغل آمادگی لازم را دارد.»
توسعه فعالیتهای بینالمللی دانشگاه در دستور کار قرار دارد
امید توسعه فعالیتهای بینالمللی دانشگاه علمی کاربردی را یکی دیگر از راهکارهای کاهش اثرات مشکل کاهش دانشجو اعلام کرد و گفت: «دو آییننامه در این باره تصویب شده است. براساس این آییننامهها دانشگاه قادر خواهد بود دانشجوی خارجی جذب کند و نسبت به تاسیس مرکز آموزش علمی کاربردی در سایر کشورها به ویژه کشورهای همجوار اقدام کند.»
او از برگزاری دورههای مشترک با دانشگاههای مهارتی در برخی کشورهای اروپایی از جمله کشورهای آلمان و ایتالیا به عنوان دیگر فعالیتهای بینالمللی دانشگاه خبر داد و گفت: «در این راستا دانشجویان با گذراندن نیمی از دوره تحصیل در ایران و نیم دیگر در آن کشور میتوانند مدرک بینالمللی مشترک دریافت کنند. برندسازی، ابزار توسعه پایدار مراکز آموزش علمی کاربردی است. کسب اعتماد اقشار مختلف جامعه نسبت به توانمندی دانشگاه در پرورش نیروی انسانی ماهر، کارآمد و خلاق؛ باعث اقبال جامعه به دانشگاه خواهد شد و این امر تنها از طریق کیفیتبخشی به آموزشها محقق میشود.»
انتهای پیام/