امیرحسین عسگری: «بدون مرز» جنگ را زیر سوال میبرد
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست خبری فیلم سینمایی «بدون مرز» با حضور امیرحسین عسگری، مجتبی امینی تهیه کننده و اشکان اشکانی فیلمبردار برگزار شد.
در ابتدای این نشست امیرحسین عسگری با بیان این جمله که از ابتدا که سینما را شناختم این واژه برای من استرسزا بوده است گفت: «در این مدت چند تله فیلم به من پیشنهاد شده بود، اما حرف دلخواهم را نمیزدند.»
وی اظهار کرد: «۵ سال پیش نگارش فیلمنامه «بدون مرز» را آغاز کردم. با چند کارگردان درجه یک نیز درباره این فیلمنامه صحبت کردم.همه به من گفتند که با یک کار سادهتر شروع کنم و بعد به سراغ این نوع سوژهها بروم، اما ساخت این فیلمنامه دغدغه من بود.»
این کارگردان در مورد نگاهی که در این فیلم وجود دارد، اظهار کرد: « «بدون مرز» جنگ را زیر سوال میبرد و من هم علیرغم همه توصیهها تصمیم به ساخت این اثر سینمایی گرفتم و معتقد بودم اگر فیلمنامه به مرز پختگی لازم رسیده باشد میتوانم این فیلم را بسازم.»
وی ادامه داد: «ابتدا برای گرفتن پروانه ساخت اقدام کردم و بعد از آن تصمیم گرفتم مجوز پروانه ویدئویی بگیرم تا اینکه سرمایهگذار پیدا کردیم، اما در ادامه سرمایهگذار رفت، تا زمانی که با سرمایه شخصی مجتبی امینی تولید را آغاز کردیم.»
مجتبی امینی، تهیه کننده فیلم اظهار کرد: «در ابتدا از کارگردان و گروه جوانی که برای به ثمر رساندن کار تلاش کردند، تشکر میکنم.»
وی ادامه داد: «برای تولید یک اثر سینمایی دو مشخصه مهم وجود دارد، یکی فیلمنامه که در این اوضاع نبودن فیلمنامه خوب در سینمای ایران، مهم است و دیگری کارگردانی که بتواند از پس ساخت فیلم خوب بر بیاید.»
این تهیه کننده با اشاره به اینکه فلیم سینمایی «بدون مرز» این دو مشخصه را داشت، عنوان کرد: «فیلمنامه خوبی که «بدون مرز» داشت، مرا جلب کرد و با شناختی که از امیرحسین داشتم، میدانستم دنبال آزمون و خطا نیست.»
در ادامه اشکان اشکانی فیلمبردار این فیلم نیز عنوان کرد: «فیلمبرداری این فیلم خیلی سخت بود و البته از ابتدا پیشبینی میکردم که با کار سختی روبهرو هستم، اما اتفاق خوبی که افتاد این بود که من از مرحله نگارش فیلمنامه درگیر آن شدم و به همین دلیل با جزئیات مسائلی که در ذهن کارگردان شکل میگرفت آشنا بودم و آن را لمس میکردم.»
وی افزود: «من و کارگردان دوست داشتیم در یک لوکیشن سخت فیلمبرداری کنیم و این لوکیشن نقطه صفر مرزی بود که محدودیتهای زیادی داشت. ما در مقابل دکلهای مرزی عراق کار میکردیم و از این رو باید بخشی از فیلم را با تکیه بر منابع طبیعی و نور خورشید فیلمبرداری میکردیم که این مسئله به شدت ما را محدود میکرد.»
در ادامه امیرحسین عسگری در مورد پایانبندی فیلم بیان کرد: «همیشه یک ماجرایی هست که صلحی وجود نداشته باشد و به نظر من ما با صلح آمیزترین شکل ممکن فیلم را تمام کردیم.»
وی افزود: «ما به دنبال قصه گفتن نبودیم و به دنبال اجماع درباره موضوع مورد نظر بودیم. از این رو تلاش کردیم که در سه پرده، بیننده را تا انتهای قصه با خود همراه کنیم که تا همین اندازه برای بدون مرز کفایت میکرد.»
این کارگردان در پاسخ به این پرسش که فیلم شباهتهایی به فیلم سینمایی «جهنم در اقیانوس آرام» به کارگردانی برومن دارد، گفت: «این موضوع درست است. اما من بعد از اینکه فیلمنامه «بدون مرز» را نوشته بودم، به توصیه یکی از دوستان فیلم آقای برومن را دیدم و من هم متوجه تشابهاتی شدم.»
وی ادامه داد: «درست است که این دو فیلم حرفهای مشابهی دارند، اما محتوای آنها با هم فرق میکند. من به دنبال تاثیر جنگ در زندگی خودمان بودم و اینکه چقدر این موضوع میتواند باعث به وجود آمدن نفرت شود.»
عسگری با اشاره به اینکه جنگ در ضمیر ناخودآگاه آدمها تاثیر میگذارد، گفت: «کسانی که طعم جنگ را چشیده باشند، دریافت یکسانی هم از آن دارند.»
وی همچنین با اشاره به اینکه «برون مرز» فیلمی کم دیالوگ است، اظهار کرد: «کم دیالوگ بودن «بدون مرز» به دلیل این است که میخواستیم کسانی که زبان فیلم را نمیدانند هم با آن همراه شوند و ارتباط برقرار کنند.»
انتهای پیام/