دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 خرداد 1396 - 12:23

آیا ولیعهد عربستان به ایران اعلام جنگ داده است؟

شبکه‌های اجتماعی و برخی از رسانه‌های کشور به دنبال توییتی که در کاربری شبکه الجزیره منتشر شده است از اعلام جنگ ولیعهد جدید عربستان به ایران خبر دادند.
کد خبر : 189202

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، صبح امروز اعلام شد که محمد بن سلمان، پسر پادشاه عربستان و جانشین ولیعهد این کشور، با ارتقای سمت به عنوان ولیعهد این کشور انتخاب شده است.


پس از این خبر، وب‌سایت الجزیره یکی از گزارش‌های خود درباره محمد بن سلمان را با این نوشته در کاربری توییتر خود منتشر کرد: «ولیعهد جدید عربستان هرگونه بخت مذاکره با ایران را از دستور کار خارج کرده و متعهد به جنگ با ایران شده است.»




اما حقیقت آن است که اعلام جنگی از سوی محمد بن سلمان به ایران داده نشده است و اصولا غیر منطقی به نظر می‌رسد که وی در نخستین ساعت ارتقای سمتش، به ایران به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند منطقه یا اصولا به هر کشور دیگری اعلام جنگ کند.


الجزیره در بخشی از گزارش خود به مواضع محمد بن سلمان درباره ایران و یمن پرداخته و نوشته است که ورود ارتش عرستان به جنگ یمن، با مخالفت هایی از داخل این کشور همراه شد چرا که دو سال نبرد در یمن نتوانست باعث حذف حوثی‌های «تحت حمایت ایران» از یمن شود.


این گزارش در ادامه تشریح مواضع ضد ایرانی محمد بن سلمان می‌نویسد که او در ماه می (اردیبهشت) در گفت‌وگویی با تلویزیون عربستان می‌گوید که «هدف ایران به دست آوردن کنترل بر جهان اسلام» برای گسترش تشیع است.


بنا به این گزارش «ایران و عربستان در حال جنگ نیابتی در منطقه هستند. آن‌ها از طرف‌های مقابل یکدیگر در سوریه و یمن حمایت می‌کنند و جریان‌های سیاسی رقیب در لبنان، بحرین و عراق تحت حمایت آنها قرار دارد. محمد بن سلمان همچنین متعهد شده بود که با ایران نبرد کند.»


به این ترتیب، این گزارش صرفا بررسی سوابق مواضع ولیعهد جدید عربستان است و اصولا واجد هیچ اعلام جنگی از سوی او به ایران نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب