اعلام تعرفه پارک حاشیهای براساس مصوبه شورای شهر
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، منصور نویریان با بیان این مطلب افزود: پارکهای حاشیهای در همه شهرهای توسعه یافته دنیا از اولویتهای مدیریت ترافیک است که در شهر تهران نیز باید با اتخاذ سیاستها و برنامههای درست در جهت افزایش ظرفیت معابر، مدیریت تقاضای سفر و در نهایت روان سازی ترافیک، هدایت و مدیریت شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه در شهر تهران بخش زیادی از ظرفیت معابر توسط پارکهای حاشیهای اشغال میشود، ادامه داد: هماکنون متاسفانه شاهد این مساله هستیم که برخی از شهروندان خودروهای خود را به صورت شبانه روزی در کنار معابر و خیابانها پارک کرده و از معابر شهری به صورت یک پارکینگ شخصی استفاده میکنند که این مساله باید به صورت جدی اصلاح شود.
قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه در محدودههای مرکزی شهر مساله پارکینگ یک مشکل جدی است، بیان کرد: یکی از سیاستهای مدیریت پارک حاشیه ای کاهش جذابیت سفر با خودروی شخصی و ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی و پاک در این مناطق است.
توسعه پارکسوارها و پارکینگ های عمومی
وی با اشاره به استفاده از پارکومتر به عنوان یکی از راه حلهای مدیریت پارک حاشیهای یادآور شد: تجربه استفاده از پارکومتر در معابر شهر تهران نیز در سالهای اخیر با توسعه این دستگاهها، تجربه موفقی بود که به دلایلی ادامه اجرای آن متوقف شد. اما در برنامهریزیهای جدید و با هماهنگی که بین معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور تهران بزرگ شده؛ این طرح با برنامه ریزی بهتری اجرا میشود.
به گفته نویریان، هزینهای که در قبال استفاده از پارکومتر پرداخت میشود؛ صرف ساخت پارکینگ عمومی در شهر خواهد شد. در واقع براساس قانون این پول به حساب دولت ریخته شده و دولت آن را در اختیار شهرداری تهران قرار داده و شهرداری نیز موظف است این اعتبار را صرف ساخت پارکینگ های عمومی کند.
وی با اشاره به سیاستهای جدید معاونت حمل و نقل در بحث مدیریت پارک حاشیهای تاکید کرد: یکی از برنامههای شهرداری تهران در حوزه پارکینگهای عمومی انتقال این فضاها به ابتدا و انتهای خطوطو مترو حاشیه تهران در قالب ایجاد پارکسوار است. در واقع مردمی که از حاشیه تهران و شهرهای اقماری اطراف وارد این کلانشهر میشوند؛ میتوانند خودروهای خود را در پارکینگ این پارکسوارهاو حاشیه ایستگاههای اصلی مترو پارک کرده و با استفاده از سیستمهای حمل و نقل عمومی به مرکز شهر برسانند.
مدیریت هوشمند پارک حاشیهای
وی با اشاره به همکاری مدیریت شهری و پلیس راهور تهران بزرگ در مدیریت پارک حاشیهای در تهران بیان کرد: با اجری این طرح کنترل پارک حاشیهای کاملا به صورت هوشمند انجام میشود.
به گفته نویریان، در حال حاضر تعدادی از خودروهای پلیس راهور که مجهز به دوربینهای کنترلی هستند؛ کار نظارت بر تخلف های ساکن در معابر مرکزی شهر تهران را انجام میدهد.
وی با بیان اینکه این خودروها 12 تخلف ساکن را در بحث پارک حاشیه ای ثبت میکنند، یادآور شد: شیوه نگهداری پارکومترها نیز تغییر کرده است به گونهای که صحت کارکرد این دستگاهها نیز به صورت مکانیزه چک میشود؛ چنانچه دستگاه پارکومتری از کار افتاده باشد، با گزارشهای روزانه، پیمانکار در جریان مساله و مشکل قرار میگیرد.
هزینه پارک حاشیهای براساس مصوبه شورای شهر
قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه نرخ پارک خودرو در محدوده طرح ترافیک با محدودههایی که خارج از طرح ترافیک قرار دارند؛ متفاوت است، توضیح داد: بر اساس مصوبه سال 93 شورای اسلامی شهر تهران پارک حاشیهای خودرو تا نیم ساعت در هر دو محدوده رایگان است. اما پارک تا یک ساعت در محدوده طرح 700 تومان از یک تا دو ساعت به ازای هر ساعت 1200 تومان، بیش از دو ساعت تا چهار ساعت به ازای هر ساعت 1800 تومان و برای بیش از 4 ساعت نیز به ازای هر ساعت 3000 تومان باید هزینه پرداخت شود.
به گفته نویریان، همچنین در محدودههای خارج از طرح ترافیک نیز از نیم ساعت تا یک ساعت 500 تومان، از یک ساعت تا 4 ساعت 1000 تومان و برای بیش از 4 ساعت شهروندان باید به ازای هر ساعت 2000 تومان هزینه پرداخت کنند.
وی تاکید کرد: شهروندان با استفاده از کارت بلیت الکترونیک میتوانند هزینه استفاده از پارکومتر را پرداخت کنند. اما طبق برنامه ریزیهای انجام شده در نظر داریم تا از کارتهای شهروندی نیز در این زمینه استفاده کنیم.
انتهای پیام/